• Anzile
    Äldre 14 Jul 12:31
    3127 visningar
    5 svar
    5
    3127

    frågor angående Sydafrika (papperssamlande och livsbok)

    Vi har fått vårt syskonmedgivande (skönt att den biten är över :) och har nu skickat in vår mapp till AC.

    Vår önskan är att adoptera ett barn från Sydafrika. Just nu är det väl bara att vänta till de hör av sej från AC men tänkte att man kanske redan nu kan börja med livsboken?? 

    Ni som har gjort en sån/håller på med den, vad vill de ska finnas med? Måste man ha "riktiga" foton utskrivna på fotopapper och klistra in i album eller kan man tex göra en fotobok med digitala bilder på internet? 

    En fråga till: Hur "gamla" får papprena vara? Kan man redan nu börja samla några papper? Vet att när papprena skickades till Kenya fick de inte vara äldre än tre månader. Är det så här med? (Ska tillägga att vi borde få samla papper ganska snart då vi är framme i kön).

     

  • Svar på tråden frågor angående Sydafrika (papperssamlande och livsbok)
  • Äldre 14 Jul 15:01
    #1

    Hej Anzile!

    Roligt att ni ska adoptera från Sydafrika. Vi använde framkallade foton till vår livsbok som är i SA nu, men jag vet att andra har gjort digitala fotoböcker, så det fungerar båda delarna. Gör som det känns rätt för er! Jag skulle också ha börjat med livsboken, den tar ju ganska lång tid att göra. Ni kan ju redan nu välja ut vilka biler ni ska ha med och så vidare. Hoppas ni snart får instruktioner från AC.

    Lycka till!

  • Anzile
    Äldre 14 Jul 19:36
    #2

    Tack för ditt svar, Gracel79. Vad bra att man kan göra digitala fotoböcker. Vet du ungefär vad för slags bilder de vill ha och hur många? 

  • Äldre 15 Jul 20:26
    #3
    www.familjeliv.se/Forum-13-245/m54021150-2.html

    Här kan du nog finna några tips om livsboken!

    GRATTIS till medgivandet!!! LYCKA TILL! Skrattande
  • Nystar­t
    Äldre 15 Jul 20:27
    #4

    Hej!

    Generellt är det ju bra att vänta på instruktioner för det kan ju ändras småsaker ganska snabbt. Vi skickade ansökan för dryga ett år sedan och något kan ju ha ändrats. Men vad jag har förstått när det gäller livsböcker kan de se ganska olika ut, bara de är gjorda med omsorg. Jag jobbade mycket medfina papper, band, stickers bokmärken och riktiga foton. Boken var inte direkt "min stil" men den lite avskalade nordiska smaken går inte alltid hem.  (jag äger t ex till 75 % svarta och vita kläder Flört). Sen tycker jag det är kul att pyssla så på sätt och vis var det kul att få "flippa ut" lite. Det viktigaste är att bilderna och texten representerar er, för boken används vid matchningen. Jag är nöjd med vår bok, eftersom vi fick världens bästa lillebror ...

    Foton går det alltid bra att samla på sig: vi hade runt 80 st, men 50 kan ju lika gärna räcka medan 10 är för lite.
    - bröllopsfoton
    - enskilda foton på mig, min man och storebror
    - foton på familj och vänner i er hemmiljö
    - foton på omgivingarna där ni bor
    - foton på ev sommarhus, båt
    - foton där ni utövar intressen (aktiviter, resos etc)
    - om ni går i kyrkan; foton från församlingen. Man ska ju beskriva sin tro och det kan ju vara lite klurigt  med både orden och bilder. Vi hade dopbilder på äldsta sonen och ett par andra från en vanlig söndag (som är adopterad från annat land) och en psalm som vi gillar.

    Se glada och lyckliga och kära ut. Bilderna behöver inte vara formella. Det rekommenderas om manhar barn sedan tidigar e att inte ha bilder där de gör hushållsarbete. Vi tycker det är gulligt, men det kan uppfattas som om barnen verkligen arbetar. Vi hade dock bilder där vi bakade pepparkakshus tillsammans och det gick bra.

    Till bilderna ska det skrivas text, gärna mer berättande än " X och X spelar fotboll". Hellre "Sport har alltid varit ett stort intresse. Bl a gillar han fotboll och spelar här med..."

    Lycka till! AC startar väl nya familjer efter sommaren  så snart är det ju dags. FOTA i sommar!!!

  • Anzile
    Äldre 15 Jul 21:23
    #5

    Tack hörrni! Jättebra att få så utförlig beskrivning :) Tack för tips och råd och så bra exempel :)

Svar på tråden frågor angående Sydafrika (papperssamlande och livsbok)