• Anonym (hur?)

    Klamydia i halsen. Omöjligt?

    Jag har varit tillsammans med min sambo i 3 år. Vi har bott tillsammans i 2½ år och vi väntar nu barn.
    När vi träffades så testade vi oss båda för könssjukdomar för att kunna strunta i kondomen och bara använda piller. Båda var friska.

    För 6 månader sedan fick jag problem med luftvägarna som yttrade sig i hosta och halsont. Jag var till läkaren och där togs prover och odlingar. Då allt annat var negativt sa läkaren att jag hade rethosta som troligen berodde på allergi. Jag fick pulmicort för att vidga luftvägarna vid andningsbesvär och svår hosta.
    Problemet försvann inte och 6 veckor senare sökte jag igen för samma sak.  Jag gick igenom samma procedur igen med prover och odlingar. Inget hittades så jag skulle fortsätta med pulmicort vid behov.
    Ytterligare 3 veckor senare sökte jag vård igen då jag hade börjat hosta blod och hade väldigt tjocka slemhinnor. Jag kunde knappt svälja mitt eget saliv. Åter igen tog läkaren prover och odlingar och den här gången sa han att han hade misstänkt klamydia från början men båda gångerna hade det visat negativt men för säkerhets skull kollade han en tredje gång. Ingen klamydia, ingen lunginflammation. Svullna lymfkörtlar, förtjockade slemhinnor, hostar blod och ansträngd andning. Halsfluss var det inte.
    Läkaren var fortfarande inne på spåret att det var någon form av allergi som utlöste en slags astma.
    Jag fick prednisolon. Däremot förstår jag inte vad jag skulle ha varit allergisk mot. Det var inte pollensäsong och jag hade inte varit i kontakt med husdjur. Jag har fastställd allergi mot båda.
    Efter 2 veckor kändes det lite bättre och så småningom försvann besvären helt.

    För 3 veckor sedan kom besvären tillbaka och då sökte jag direkt. Nya prover och odlingar togs.
    Bingo! Jag blev uppringd av läkaren som bad mig komma dit. Jag hade klamydia i halsen.
    Min sambo fick också lämna prover och odlingar. Hans var helt negativt och han har heller aldrig haft några besvär. Det gör att jag inte förstår hur jag kan ha fått det i halsen.
    Jag har haft oralsex, men aldrig utan kondom. Jag var ganska oerfaren när jag träffade sambon och hade bara varit med två stycken innan honom och då har jag vägrat att göra något utan kondom.
    Sambon var som sagt grön nu och grön när vi träffades och jag är helt säker på att han inte har varit otrogen mot mig. Vi jobbar tillsammans, åker dit och hem tillsammans, träffar bara vänner hemma hos oss eller ute tillsammans. Vi känner oss fortfarande nykära och har svårt att vara ifrån varandra så det har inte funnits något tillfälle för någon av oss att vänstra.

    Så började jag tänka tillbaka. I januari var vi på jobbresa. En sådan där nöjesresa där de anställda och cheferna ska lära känna varandra bättre. Vi bodde i ett militärtält mitt ute i skogen och höll på med massor av samarbetsövningar.
    Min vattenflaska blev söndertrampad under en övning så jag fick dela vattenflaska med en kollega. Hon var lite förkyld vid tillfället men jag brydde mig inte så mycket om det. En förkylning överlever ju alla
    Hon var hostig, hade ont i halsen och sista dagen var hon ganska slemmig.
    Jag ringde läkaren på telefontiden i morse och frågade om det var möjligt att jag hade blivit smittad på det sättet. Han gav mig en lång förklaring om hur klamydia smittar i underlivet och sa att tillvägagångssättet vid smitta kan skilja åt när det gäller en halsinfektion.
    Om hon hade slemmat på flaskhalsen och själva hålet och jag hade haft samma delar i min mun precis efteråt är det mycket möjligt att smitta sprids på det viset då bakterierna inte hinner dö utan överförs direkt från hennes mun till min mun via en vattenflaska.
    Jag fick i alla fall uppge hennes namn då det är den enda troliga smittkällan förutom min sambo, men han var ju grön. 
    Vi äter doxyferm nu både jag och sambon. Har nog 3 tabletter var kvar innan kuren är slut så då är jag förhoppningsvis av med skiten. 
    Dock undrar jag om det är möjligt att smittan kan överföras på det sättet som läkaren sa. Från början var det ju en undran från min sida men jag fick det bekräftat från honom att det var möjligt och mina besvär uppkom kort efter det men så ha jag lärt mig att alltid vara källkritisk och ta in fakta från flera håll.
    Kanske finns det någon här som vet säkert hur det kan gå till när man får klamydia i halsen?

    Min bästa vän berättade att hon fick klamydia i underlivet vid en trekant. Då hade hon inte haft sex med killen alls men den andra tjejen och min vän hade fått samma dildo i sig.
    Alltså den andra kvinnans underlivssekret direkt upp i sin slida och det hade orsakat klamydian.
    Detsamma borde då gälla saliv/slem väl? Alltså att det kan överföras när man delar flaska omedelbart efter varandra som vi då gjorde.
     

  • Svar på tråden Klamydia i halsen. Omöjligt?
  • sextiotalist

    Vet inte om det kanske smittar även genom kyssar. Klamydia kan ligga latent.
    Är din sambo kollad i halsen han också?

  • Anonym (hur?)

    Ja han har kollats i halsen han med men det var inget på honom.
    Han var oskuld när vi träffades sa han men jag hade svårt att lita på det så jag krävde att han testade sig med. Sedan har jag fått bekträftat av hans vänner att han faktiskt var oskuld så det kan inte ha varit han som har fört det med sig och smittat mig för tre år sedan. 

  • pluppfamiljen

    Fy faaan jag ska aldrig dela vattenflaska med någon igen! 


    Blivande 6 barns mamma
  • I minnet mitt

    Klamydia är något man har naturligt i kroppen hela tiden men det behöver inte bryta ut. Så det där med att man måste ha haft oralsex osv är bara en myt. Just so u know! =) hoppas du mår bättre nu.
    Kram

  • Just Meee
    I minnet mitt skrev 2011-07-14 13:25:39 följande:
    Klamydia är något man har naturligt i kroppen hela tiden men det behöver inte bryta ut. Så det där med att man måste ha haft oralsex osv är bara en myt. Just so u know! =) hoppas du mår bättre nu.
    Kram
    Fel fel fel!

    Man har inte klamydia naturligt. Men om man blir smittad kan det ligga latent utan att ge några symptom, men man kan ändå sprida smittan vidare till ev sexpartner.
  • sextiotalist
    I minnet mitt skrev 2011-07-14 13:25:39 följande:
    Klamydia är något man har naturligt i kroppen hela tiden men det behöver inte bryta ut. Så det där med att man måste ha haft oralsex osv är bara en myt. Just so u know! =) hoppas du mår bättre nu.
    Kram
    Du blandar nog ihop det med Candida albicans, dvs den jästsvamp som orsaker svamp i underlivet, klamydia är en bakterie som inte finns naturligt i kroppen
  • DrWilhelm

    Visst, om du med att dricka från flaskan menade suga din kollegas manslem. Klamydia är en KÖNSsjukdom som inte sprids via saliv.

    Vore jag din sambo skulle jag akta mig för en otrogen kvinna som försöker lura honom genom att få fejkat stöd via forum.

  • Trevlig man
    DrWilhelm skrev 2017-10-26 16:38:51 följande:

    Visst, om du med att dricka från flaskan menade suga din kollegas manslem. Klamydia är en KÖNSsjukdom som inte sprids via saliv.

    Vore jag din sambo skulle jag akta mig för en otrogen kvinna som försöker lura honom genom att få fejkat stöd via forum.


    6 år senare så
Svar på tråden Klamydia i halsen. Omöjligt?