• Xinderella

"Skaffa hund frågor"- Basenji

Hejsan!

Jag och min sambo funderar på att skaffa hund. Det är jag som driver frågan mest skall tilläggas. Har fastnat för rasen Basenji.
    Är det någon där ut som har en sådan hund? Vad tycker ni om den isf?
    Även så undrar jag vad ni tror om att ta en omplaceringshund/foderhund? Min sista fråga är om någon vet en bra hemsida för att hitta omplacerings hundar allternativt fodervärdshundar? Gärna i västra götalands området.

Tack :) 

• Svar på tråden "Skaffa hund frågor"- Basenji
  • Lady without tattoo

Vad är det för eganskaper hos den hunden som du fastnat för?

Yrke: Leg pratkvarn
  • SoStylish

Har ni aldrig haft hund innan så skulle jag inte rekommendera en omplaceringshund eftersom det kan komma att krävas så himla mycket mer av er. Man vet t.ex inte heller hur hunden kommer må och reagera av att helt plötsligt komma till ett nytt ställe med mera.

En valp är det också otroligt mycket jobb med, men det är ett bättre alternativ enligt min åsikt! 

• Lady without tattoo

Efter at tsom första hund haft en omplaceringshund så kan jag av egna erfarenheter säga att jag skulle inte tveka att ta en ompaceringshund igen

Yrke: Leg pratkvarn
  • Stilla

Känner en hundtränare som precis skaffat en basenjivalp som utmaning.
    Och det är det verkligen. Den har ett otroligt starkt psyke och en jaktinstinkt som är enorm.
    Hon rekommenderar inte denna hund till en barnfamilj eller icke mycket hundvan person med mycket tid för träning. 

• Xinderella
    Lady without tattoo skrev 2011-07-14 13:44:02 följande:
    Vad är det för eganskaper hos den hunden som du fastnat för?
    Det första jag fick vet om rasen var att dom inte kan skälla. Dom joddlar snarare. Det tycker jag är otroligt charmigt. Sen kollade jag vidare och såg att det är en ras som vad jag förstår det gillar aggility. Vilket jag är mkt intresserad av att börja med. Sen vill vi inte ha en för stor hund och där passar den ju in perfekt. Att hunden går bra ihop med andra hundar är ju perfekt då flera av våra syskon och vänner har hundar. Såg även att den kan vara reserverad mot främlingar vilket jag uppskattar. Älskar hundar men inte andras hundar som slänger sig över mig. Den är intelligent, självständig men ändå tillgiven och alert. 

Svarar det på din fråga? 
  • dezibel

Dom basenji jag träffat är inga "vanliga" hundar utan mer som katter om du färstår vad jag menar?! Går sin egen väg,otroligt självständiga och svårflörtade till samarbete, jagar allt och rätt svåra att tyda.
    Dom har rätt stora hälsoproblem i rasen så var enormt noga med val av linjer och uppfödare.
    På rasklubbens sida finns valp och omplaceringshänvisning    http://www.basenji.se/  och mycket bra info om rasen.
    Dom har ofta svårt för nya hundkontakter och är väldigt vaktiga och vaksamma över familjen.
    Det är ju ingen ras jag skulle rekomendera till nån som inte är väldigt hundkunnig men har du intresset att jobba med hunden och är införstådd/insatt i deras beteende så är det nog en riktig utmaning :)

• Lillafrökenfräken
    Xinderella skrev 2011-07-14 13:52:31 följande:
    Det första jag fick vet om rasen var att dom inte kan skälla. Dom joddlar snarare. Det tycker jag är otroligt charmigt. Sen kollade jag vidare och såg att det är en ras som vad jag förstår det gillar aggility. Vilket jag är mkt intresserad av att börja med. Sen vill vi inte ha en för stor hund och där passar den ju in perfekt. Att hunden går bra ihop med andra hundar är ju perfekt då flera av våra syskon och vänner har hundar. Såg även att den kan vara reserverad mot främlingar vilket jag uppskattar. Älskar hundar men inte andras hundar som slänger sig över mig. Den är intelligent, självständig men ändå tillgiven och alert. 

Svarar det på din fråga? 
    En basenji är en egensinnig, väldigt kattlik hund. Den gör som den vill när den vill. Nej, den kan inte skälla men de låter rätt bra ändå och joddlandet är ofta rätt enerverande. Googla "Basenji yodel" så finns det massvis med länkar (eller youtube). Det är inte säkert att en basenji går ihop med andra hundar, de är som sagt väldigt egnesinniga. 

Ja, en basenji gillar nog en fartfylld gren som agility, men räkna inte med att den stannar kvar på banan jämt och ständigt. Kontakta Basenjiklubben och prata med dem. 

Jag gillar basenji men deras jaginstinkt och viltintresse är värre än hos de flesta av min egen ras, jack russell terrier. Och eftersom de har starka åsikter om vad man ska göra när så är de inte de enklaste hundarna att träna att ha lösa.
  • Xinderella

Jag sitter dagligen och läser om dom på olika sidor. Från dom som inte har basenji får man rådet att inte skaffa den rasen för dom är för svåra. Medans dom som har basenji och/eller föder upp dom inte tycker det är några problem alls. Jag är fullt införstådd med att det är en krävande ras och att dom har mkt personlighet. Har i dagarna varit i kontakt med en uppfödare som vill ha en fodervärd. Vi skall höras av nästa vecka, då får vi se hur det går :)

• dezibel
    Xinderella skrev 2011-07-15 19:04:23 följande:
    Jag sitter dagligen och läser om dom på olika sidor. Från dom som inte har basenji får man rådet att inte skaffa den rasen för dom är för svåra. Medans dom som har basenji och/eller föder upp dom inte tycker det är några problem alls. Jag är fullt införstådd med att det är en krävande ras och att dom har mkt personlighet. Har i dagarna varit i kontakt med en uppfödare som vill ha en fodervärd. Vi skall höras av nästa vecka, då får vi se hur det går :)
    Klart att uppfödare som vill sälja valpar "förskönar" rasen :)  Men man kan ju undra varför man aldrig/sällan ser en Basenji i högre klasser inom bruks eller agility om dom nu skulle vara lättjobbade?
  • Xinderella
    dezibel skrev 2011-07-15 22:21:23 följande:
    Klart att uppfödare som vill sälja valpar "förskönar" rasen :)  Men man kan ju undra varför man aldrig/sällan ser en Basenji i högre klasser inom bruks eller agility om dom nu skulle vara lättjobbade?
    Lättjobbade skulle jag nog inte kalla dom. Varför dom inte finns med i höga klasser kan inte jag svara på. Det kan finnas hur många orsker som helst. Få hundar i Sverige, få intresserade av tävlingar osv. själv är jag inte ute efter en tävlingshund. Det måste inte vara ett krav för att skaffa hund. Att man ska tävla med den menar jag. Kan tilläggas att det inte bara är uppfödare jag pratat med som uppskattar rasen utan även oberoende ägare, utan vinst intresse.
  • dezibel

Jag tycker du gör rätt som skaffar en ras du brinner för bara du är medveten om att rasen inte är det enklaste att ha med att göra. Har två bekanta som haft basenji och säger aldrig mer och har en på klubben som har fyra och kan inte tänka sig någon annan ras fast hon gråter blod och sliter sitt hår eftersom dom aldrig gör som dom ska men hon uppskattar visst egensinnigheten :)
    Du har ju tydligen läst på om rasen och gillar deras "egenheter" så Lycka till med valpen!

• Xinderella
    dezibel skrev 2011-07-15 23:26:20 följande:
    Jag tycker du gör rätt som skaffar en ras du brinner för bara du är medveten om att rasen inte är det enklaste att ha med att göra. Har två bekanta som haft basenji och säger aldrig mer och har en på klubben som har fyra och kan inte tänka sig någon annan ras fast hon gråter blod och sliter sitt hår eftersom dom aldrig gör som dom ska men hon uppskattar visst egensinnigheten :)
    Du har ju tydligen läst på om rasen och gillar deras "egenheter" så Lycka till med valpen!
    Tack så mycket! Det samma till dig och dina hundar :)
  • Lillafrökenfräken
    Xinderella skrev 2011-07-15 19:04:23 följande:
    Så länge man vet vad man ger sig in på så brukar det funka. De uppfödare jag pratade med när vi skulle skaffa hund (och efteråt eftersom jag fortfarande var intresserad av basenjin) var noga att påpeka att det inte är en enkel ras, att de är kluriga att hantera och få att göra som man vill, men som med alla raser att vill man ha just den och vet vad det innebär så brukar det sluta lyckligt.

Min egen ras är inte heller någon "nybörjarras" enligt väldigt många och själv tycker jag de är skitenkla.  
  • Xinderella
    Lillafrökenfräken skrev 2011-07-16 08:56:03 följande:
    Så länge man vet vad man ger sig in på så brukar det funka. De uppfödare jag pratade med när vi skulle skaffa hund (och efteråt eftersom jag fortfarande var intresserad av basenjin) var noga att påpeka att det inte är en enkel ras, att de är kluriga att hantera och få att göra som man vill, men som med alla raser att vill man ha just den och vet vad det innebär så brukar det sluta lyckligt.

Min egen ras är inte heller någon "nybörjarras" enligt väldigt många och själv tycker jag de är skitenkla.  
    Jag håller helt med dig. Har man viljan och intresset tror jag inte det är några problem alls. Vist måste man ha mycket vilja men det ger ju så mycket tillbaka. Har tittat på massor av olka hundraser och varje gång jag gjort det har jag alltid kommit tillbaka till just basenjin, så det är dax att sluta kämpa emot tror jag å inse att det är hunden för mig. 
    Om vi kan komma överens men uppfödaren så får vi snart hem en hund på foder. Å konstigt nog saknar jag honom innan han har kommit... Skumt
  • Pikapika

Hej,

Att Basenjin går bra ihop med andra hundar är en sanning med modifikation enligt mig.

Hundar som den känt sen den var liten, tex familjens funkar den oftast kanonbra, men räkna _inte_

med att den kommer funka med nya/tillfälliga bekantskaper, då de ofta kan agera väldigt skarpt mot dessa.

Annars en väldigt behaglig och trevlig ras :-9

• Hjärter dam

Mitt bästa tips är att lyssna noga på dem med erfarenhet av rasen som försöker ge dig tips och råd. Även de som säger sånt du kanske inte vill höra. Det är ju för din egen skull (och hundens). Och det säger jag verkligen i all välmening.

Har ni erfarenhet av hundar sen tidigare?

Svar på tråden "Skaffa hund frågor"- Basenji