Xinderella skrev 2011-07-14 13:52:31 följande:
Det första jag fick vet om rasen var att dom inte kan skälla. Dom joddlar snarare. Det tycker jag är otroligt charmigt. Sen kollade jag vidare och såg att det är en ras som vad jag förstår det gillar aggility. Vilket jag är mkt intresserad av att börja med. Sen vill vi inte ha en för stor hund och där passar den ju in perfekt. Att hunden går bra ihop med andra hundar är ju perfekt då flera av våra syskon och vänner har hundar. Såg även att den kan vara reserverad mot främlingar vilket jag uppskattar. Älskar hundar men inte andras hundar som slänger sig över mig. Den är intelligent, självständig men ändå tillgiven och alert.
Svarar det på din fråga?
En basenji är en egensinnig, väldigt kattlik hund. Den gör som den vill när den vill. Nej, den kan inte skälla men de låter rätt bra ändå och joddlandet är ofta rätt enerverande. Googla "Basenji yodel" så finns det massvis med länkar (eller youtube). Det är inte säkert att en basenji går ihop med andra hundar, de är som sagt väldigt egnesinniga.
Ja, en basenji gillar nog en fartfylld gren som agility, men räkna inte med att den stannar kvar på banan jämt och ständigt. Kontakta Basenjiklubben och prata med dem.
Jag gillar basenji men deras jaginstinkt och viltintresse är värre än hos de flesta av min egen ras, jack russell terrier. Och eftersom de har starka åsikter om vad man ska göra när så är de inte de enklaste hundarna att träna att ha lösa.