Fullföljd - måste båda skriva under?
Betänktetiden är över och jag vill ha skilsmässan klar så jag kan gå vidare, kan jag skicka in själv meddelande om fullföljd med personbevis eller måste vi båda skriva under något?
Betänktetiden är över och jag vill ha skilsmässan klar så jag kan gå vidare, kan jag skicka in själv meddelande om fullföljd med personbevis eller måste vi båda skriva under något?
Att betänketiden löper ut innebär inte att äktenskapsskillnad meddelas per automatik. När betänketiden löpt ut måste nämligen ansökan om äktenskapsskillnad fullföljas av endera make (5 kap. 3 § Äktenskapsbalken). Det spelar ingen roll om ansökan fullföljs av båda makar eller endast en av dem. Om inte någon av makarna fullföljer ansökan inom ett år från betänketidens början (eller med andra ord: inom sex månader från och med betänketidens slut) förfaller yrkandet om äktenskapsskillnad, vilket innebär att målet avskrivs utan att äktenskapet upplöses.
Båda två måste skriva på ett nytt papper på att ni fortfarande vill skiljas. Även personbevis från er båda måste följa med. Om bara en skriver under och lämnar in så tar det ytterligare ett halv år innan skillsmässan går igenom.
Lycka till :)
exakt som sista skribenten skrev dessutom var mitt inlägg saxat direkt från lagbokstext.
tack, då ska jag skicka in imorgon