• Anonym (Godisgris)

Är det fel att ge godis som smakprov?

Jag har en liten flicka på 4 månader, hon helammas och det fungerar precis som det ska. Nu är det så att jag och min mormor framför allt tycker det är jättekul att ge henne lite godis att smaka på. Hon har fått jordgubbsylt, glass, fanta, och igår ryckte hon ur en sån merci chockladbit ur min hand och stoppade i munnen på sig själv. Hur kul som helst och kameran åkte fram. 

Måste ta fram att det är inga stora mängder det handlar om utan lite på tungan och hon tycker det är hur gott som helst. Hon har också fått melon att suga på många gånger och det älskar hon!

När jag läser runt på olika frågeställningar om smakprov så ger alla potatis och morötter och sånt. Gör jag helt fel? Och varför tycker ni det isåfall?

Är bara nyfiken och hoppas diskussionen kan hålla trevlig ton.  

Jag vill absolut inte skada mitt barn och vill gärna höra lite åsikter från alla håll om hur ni gör med barnets smakisar osv.

• Svar på tråden Är det fel att ge godis som smakprov?
  • nathalie85

skulle tro att det kan bli svårt att införa vanlig mindre god mat sedan,jag menar,hon får ju upp smaken för sött nu...
    melon e väl ok,men fanta och choklad kan ni nog vänta med ett halvår iallafall...helst mer. 

• Julutzi

Eh?! Ja det är fel, enligt mig i alla fall... barn ska inte få smak på söta saker först utan på just vanlig mat först... Finns risk för att barnet ratar allt annat än sött senare och det vill man ju inte! Mat är viktigt att man äter... Sötsaker kan de äta när de blir större, i alla fall över 1 år!

♥ Mamma till Julia 030527, Emilia 080108 och Agnes 100708
  • Mr p daddy

Vår pojk fick smaka på det mesta som liten. Och då vill jag understryka SMAKA! Idag är han 2 1/2 och föredrar mjölk framför läsk o saft, mat framför godis och andra godsaker såsom bullar, kakor etc. Han e inte förtjust i tårta o har aldrig varit det!

Jag anser inte att man förstör sitt barn genom att det får smaka.

• Anonym (F)

jag skulle aldrig låta min son få nått med socker i när han var fyra månader..nu när han är 1år så kan han få tårta när det är kallas men aldrig saft eller läsk och absolute inte godis även om det är så lite som på tungan..

bättre att ge banan eller nån frukt..jag ger min son riktig mat allt annat lär de sig ändå för eller tidigare som man brukar säga..

• Lindreas

Jag tror inte det är farligt egentligen, men varför vill du ge ditt barn så mycket socker redan nu? Har ni ens provat annan mat ännu?

• majlinsa

Jag stoppade in en sådan där stor godis napp klubba på bb. Det ska börjas i tid :p 

Nej man allvarligt, jag hade gärna väntat till minst 1år nu när vi har ett större barn hemma har han snällt delat med sig av sylt till lillebror när han var 5mån. Hans förklaring var att han inte kunde äta risifruttin pga av riskornen men kunde smaka på sylten.  

• Anonym

Jag anser att barn under 1 år inte ska smaka på godis hällst vänta till de mist 2-3 år för det

• roffe
    nathalie85 skrev 2011-07-14 19:47:44 följande:
    skulle tro att det kan bli svårt att införa vanlig mindre god mat sedan,jag menar,hon får ju upp smaken för sött nu...
    melon e väl ok,men fanta och choklad kan ni nog vänta med ett halvår iallafall...helst mer. 
    Alttså, jag har alltid ätit mycket godis och är mullig, men jag äter gärna potatis och morötter oxå. Bara för man gillar en sak så ogillar man inte det andra. Vet en ettåring som tidigt fick glass t ex. Barnet får smaka chips och choklad och annat gott, bulle osv. Men älskar verkligen grönsaker och frukt som är det bästa barnet vet.

Det är ju som att säga att man inte kan bli vegetarian om man en gång börjat äta kött, för man har " fått smak för det".

Bröstmjölk är ju sött, men ändå börjar barnen äta t ex potatis eller fiskbullar osv. :)

Dock ut hälsosynpunkt ska väl alla se efter vad dom stoppar i sig, i synnerhet när det gäller just socker som i stora mängder inte är bra, spec inte för en liten bebis kanske :)
  • Imortaelis

Förstår inte varför så små ens ska smaka på sådant. Min yngsta är snart sju månader och har aldrig kommit i närheten av tex godis och det kommer dröja LÅÅÅNG tid innan hon får smaka.
    Är väl viktigare att hon från början får lära sig äta "riktig" mat, varför stoppa i henne ren skit?
    Förstår dig inte för fem öre.

• Anonym (Godisgris)

Tack för svaren! 

Jag tycker det är trist att det har blivit likställt med barnmisshandel att ge henne lite sött.
    Jag är helt vanlig individ och en väldigt bra mamma.
    Soc behöver absolut inte ha koll på mitt barn.

Jag tycker det är intressant att höra hur ni gör och varför.
    Jag kan se logiken i att hon får smaken för sött och det är ju inte så smart, nu när jag ser på det på det viset.  

Men jag tycker inte att dt är sjukt, hon harfått någon droppe fanta, inte så att hon fick det i nappflaska direkt.
    hon har fått slicka lite på nån karamell osv.

Jättesmå mängder! 

Svar på tråden Är det fel att ge godis som smakprov?