• Äldre 14 Jul 19:54
    54503 visningar
    21 svar
    21
    54503

    Civil brottsutredare hos Polisen

    Hej
    Funderar på att söka arbete som civil brottsutredare hos polisen och undrar om det finns någon här som arbetar som det eller som är polis och vet något om hur det är att arbeta som civil hos polisen.

    Jag är jurist och känner att jag jobbar på "fel" arbetsplats/fel inriktning och vill komma tillbaka mer till straffrätt istället för att arbeta med det jag arbetar med nu. Funderat på lite olika alternativ för att komma vidare...

    Ett problem är dock att jag nu tjänar 34.000kr/månaden och jag gissar att civila brottsutredare inte får så hög lön? Vad brukar lönen ligga på? Vad har man för förmåner(semesterdagar antal, träning på arbetstid-hur mycket)?

    Vad får man göra, ex hålla förhör etc men får man bara småärenden för utbildade poliser får de större ärendena etc. Råder mycket konkurrens, att polisen ser ner på de civila brottsutredarna etc?

    Tacksam för alla synpunkter!

  • Svar på tråden Civil brottsutredare hos Polisen
  • Äldre 14 Jul 20:15
    #1

    puffar lite och hoppas att någon som vet skall svara...

  • ceci lia
    Äldre 14 Jul 20:33
    #2

    Ligger det tjänster ute nu?
    Jag vet två personer som fick en sån tjänst för ca 6 år sen. Då fick de ca 23-24000 i lingångslön. Läste i Jusektidningen att löneutvecklingen låg stilla de första åren. Idag vet jag inte vad de har för löner eller hur löneutvecklingen är. Verkar väldigt intressant i alla fall! Jag har sökt som civil utredare förut men har inte nån chans som samhällsvetare :) 

  • Äldre 14 Jul 21:24
    #3
    ceci lia skrev 2011-07-14 20:33:28 följande:
    Ligger det tjänster ute nu?