• Äldre 14 Jul 19:54
    54503 visningar
    21 svar
    21
    54503

    Civil brottsutredare hos Polisen

    Hej
    Funderar på att söka arbete som civil brottsutredare hos polisen och undrar om det finns någon här som arbetar som det eller som är polis och vet något om hur det är att arbeta som civil hos polisen.

    Jag är jurist och känner att jag jobbar på "fel" arbetsplats/fel inriktning och vill komma tillbaka mer till straffrätt istället för att arbeta med det jag arbetar med nu. Funderat på lite olika alternativ för att komma vidare...

    Ett problem är dock att jag nu tjänar 34.000kr/månaden och jag gissar att civila brottsutredare inte får så hög lön? Vad brukar lönen ligga på? Vad har man för förmåner(semesterdagar antal, träning på arbetstid-hur mycket)?

    Vad får man göra, ex hålla förhör etc men får man bara småärenden för utbildade poliser får de större ärendena etc. Råder mycket konkurrens, att polisen ser ner på de civila brottsutredarna etc?

    Tacksam för alla synpunkter!

  • Svar på tråden Civil brottsutredare hos Polisen
  • Äldre 14 Jul 20:15
    #1

    puffar lite och hoppas att någon som vet skall svara...

  • ceci lia
    Äldre 14 Jul 20:33
    #2

    Ligger det tjänster ute nu?
    Jag vet två personer som fick en sån tjänst för ca 6 år sen. Då fick de ca 23-24000 i lingångslön. Läste i Jusektidningen att löneutvecklingen låg stilla de första åren. Idag vet jag inte vad de har för löner eller hur löneutvecklingen är. Verkar väldigt intressant i alla fall! Jag har sökt som civil utredare förut men har inte nån chans som samhällsvetare :) 

  • Äldre 14 Jul 21:24
    #3
    ceci lia skrev 2011-07-14 20:33:28 följande:
    Ligger det tjänster ute nu?
    Jag vet två personer som fick en sån tjänst för ca 6 år sen. Då fick de ca 23-24000 i lingångslön. Läste i Jusektidningen att löneutvecklingen låg stilla de första åren. Idag vet jag inte vad de har för löner eller hur löneutvecklingen är. Verkar väldigt intressant i alla fall! Jag har sökt som civil utredare förut men har inte nån chans som samhällsvetare :) 
    Ja, där jag bor ligger det tjänster ute nu. Man kan ju alltid söka, men jag är tveksam till att gå ner i lön. Kanske får ringa till Jusek och höra om de har någon uppfattning om vad lönerna ligger på idag? Tycker också det låter intressant men har läst endel om att polisen inte är så glada över att man tagit in civila utredare och att stämningen därför inte är den bästa, men det varierar kanske beroende på i vilket län/kontoor man arbetar på?
  • ceci lia
    Äldre 14 Jul 21:25
    #4

    Har också hört det där om stämningen men det var ju ett tag sen ioch för sig. Var i landet bor du?

  • Äldre 14 Jul 21:29
    #5

    Blekinge

  • ceci lia
    Äldre 14 Jul 21:33
    #6

    ok :) du får gärna skriva i tråden igen om du får veta nåt om lön, stämning etc.

  • Äldre 15 Jul 09:58
    #7

    Vad jag har "hört" (har en vän som är polis) så säger han att civila brottsutredare har 25.000 i mån. Tydligen ett j*vla liv om detta då endel poliser har en månadslön på ca 20.000. Tycker inte det är relevant att spy galla över att civila brottsutredare tjänar mer, dom har i regel mer utbildning än en polis som gått polishögskolan i två år..

    Lycka till!  

  • Äldre 15 Jul 10:01
    #8
    ceci lia skrev 2011-07-14 20:33:28 följande:
    Ligger det tjänster ute nu?
    Jag vet två personer som fick en sån tjänst för ca 6 år sen. Då fick de ca 23-24000 i lingångslön. Läste i Jusektidningen att löneutvecklingen låg stilla de första åren. Idag vet jag inte vad de har för löner eller hur löneutvecklingen är. Verkar väldigt intressant i alla fall! Jag har sökt som civil utredare förut men har inte nån chans som samhällsvetare :) 
    Varför skulle du inte ha en chans som samhällsvetare att bli civil brottsutredare?? Vilket är ditt huvudämne?
    Jag tror nog mer att det beror på att tex jurister m.fl söker.
    Vad jobbar du med idag som samhällsvetare? 
  • Äldre 15 Jul 10:03
    #9

    Sök och begär den lön du vill ha. De kan ju inte mer än säga nej.


    It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Äldre 15 Jul 16:29
    #10

    puffar lite för att se om någon som jobbar som civil brottsutredare kan hitta tråden...

Svar på tråden Civil brottsutredare hos Polisen