• ceres07

Kliar över hela kroppen, hjälp!

En kompis har haft klia och utslag i flera månader och kollade aldrig upp det innan hon får iväg på långresa. Vi umgicks mycket under helgen innan hon for och efter ett par dagar började det klia på mig. Nu har det pågått i över en vecka, över hela kroppen och mest om kvällarna. Huden blir röd och får ibland utslag så fort jag svept handen över den. Kan knappt sova! Så här ser utslagen ut:

Jag ska gå till vårdcentralen nästa vecka. Men är det någon som har upplevt samma sak? Har det gett med sig av sig självt?
  • Svar på tråden Kliar över hela kroppen, hjälp!
  • pinkdoll

Scabb var min första tanke då du skriver att det är värst på kvällarna , ush jag lider med dig vad det än är..allt kliande gör ju en galen ! :-/

• Jockehehe

Dom snackar ju om torr luft också, men det är vanligast på vintern

• Zezana

Påminner om hur jag ser ut på armar & ben.. Är full med prickar som kliar... Har du hormonspiral? Jag har fått höra att det troligen är den som gör att jag har mina prickar...

• ceres07

Tack för svar!
    Har dock svårt att tro att det är något av ovanstående då varken sambo eller syster som har hälsat på har smittats, jag smörjer in mig varje dag och har fin hud, och har aldrig använt varken hormonspiral eller p-piller. Men det kliar faktiskt lite mindre nu, kan ju ha varit soleksem som av en händelse kom just efter att jag träffat min kli-kompis!

• giftgrodan

sådär fick jag, sen gick det över efter nån vecka. För mig var det nog någon allergisk reaktion tror jag. Utslagen såg precis likadana ut i alla fall.

• ceres07

På vårdcentralen gav dom mig kortison men det fungerade inte. Gick tillbaka och råddes att testa allergitabletter, dom hjälpte inte heller. Så jag träffade en doktor till och han trodde att det var skabb. Gjorde en skabbehandling (tenutex) och klådan gav med sig efter några veckor. Konstig form av skabb, men nu är den borta!

Svar på tråden Kliar över hela kroppen, hjälp!