• Anonym (trött)

Hemorrojder - har börjat med Laktulos men det händer ingenting...

Är inne på tredje dagen med lakulos, 30 ml/morgon. Det har inte hänt någonting ännu, jag är fortfarande superhård i magen, även om det kommer ut lite bajs varje dag.

Kombinerar detta med Ac3 Comfort.

Någon som har några tips? Kan jag öka dosen?

Jag är konstant illamående, gravid i v. 32. Så jag kan inte klämma i mig en massa katrinplommon eller liknande. Har dessutom en mycket bra och varierad kost så det är inte det som är problemet... Rynkar på näsan

Tacksam för all hjälp!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-15 09:22
    Ska jag testa med någonting laxerande? Får man ens det som gravid?

• Svar på tråden Hemorrojder - har börjat med Laktulos men det händer ingenting...
  • Anonym (trött)

ingen med erfarenhet av laktulos? :(

• Anonym

Hej!
    Har du inte zyloproct suppar? hjälper mot hemorojderan och smörjer lite!
    Annars så är det väl bra att du tar lactulos men movicol är nog bättre eftersom det är mer lösande än lactulos! Lactulos smörjer tarmen mer.
    lycka till!

• Imox

Laktulos gjör ju så avföringen ska bli lite mjukar..
    30 ml är lagom
    Ge det någon dag till om inte annat tycker jag du ska vänta dig till vårdcentralen och ebentullet få något annat för magen..

Vindruvor kanske skulle kunna smaka gott har ju oxå en effekt att få fart på magen, messmör oxå..
    Undvik matvaror som förstoppar tex blåbär.

• FruHellström

klyx är ett lavemang från apoteket, funkar bra...lactoluse sätte fart på min mage direkt, du kanske behöver starkare grejer...

• Anonym (*)

Visst finns det starkare saker än Lactulos som funkar bättre, men tycker det är illa att du ger sådana råd här då användandet av bland annat Movicol under graviditet först ska rådgöras med läkare. Innan jag blev gravid tog jag Moxalole som är liknande Movicol och min läkare avrådde mig från att fortsätta ta det.

När det gäller läkemedel och liknande tycker jag att man alltid ska rådfråga sin barnmorska eller läkare och inte lyssna allt för mycket om vad som skrivs här.

Anonym skrev 2011-07-15 09:42:36 följande:
    Hej!
    Annars så är det väl bra att du tar lactulos men movicol är nog bättre eftersom det är mer lösande än lactulos! Lactulos smörjer tarmen mer.
    lycka till!
  • Anonym (Fniss)
    Anonym (*) skrev 2011-07-15 09:46:55 följande:
    Visst finns det starkare saker än Lactulos som funkar bättre, men tycker det är illa att du ger sådana råd här då användandet av bland annat Movicol under graviditet först ska rådgöras med läkare. Innan jag blev gravid tog jag Moxalole som är liknande Movicol och min läkare avrådde mig från att fortsätta ta det.

När det gäller läkemedel och liknande tycker jag att man alltid ska rådfråga sin barnmorska eller läkare och inte lyssna allt för mycket om vad som skrivs här.
    Du vet väl att familjeliv är nya sjukvårdsrådgivningen *LOL*
  • Anonym (trött)
    Anonym skrev 2011-07-15 09:42:36 följande:
    Hej!
    lycka till!
    Läste detta på fass om Movicol:

"Om du är gravid eller ammar rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar MOVICOL."

Är det okej att ta när man är gravid? Är det verkligen bättre än laktulos? Vad jag kan läsa mig till så ska det funka på ungefär samma vis.

Kanske ska ge laktulos några dagar till och om inte det funkar byta till Movicol?
  • Anonym (*)
    Anonym (Fniss) skrev 2011-07-15 09:51:05 följande:
    Oj, glömde det. För det som står här är ju alltid sant,Glad
  • Imox
    Anonym (trött) skrev 2011-07-15 09:51:50 följande:

"Om du är gravid eller ammar rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du tar MOVICOL."

Är det okej att ta när man är gravid? Är det verkligen bättre än laktulos? Vad jag kan läsa mig till så ska det funka på ungefär samma vis.

Kanske ska ge laktulos några dagar till och om inte det funkar byta till Movicol?
    Rådfråga läkare tycker det framgick rätt bra....
    Är ju bara ett telefonsamtal bort..
  • Anonym (trött)

Det har du rätt i. Jag ska fråga min BM.

Tänkte mest att det borde vara okej att testa laktulos då jag läste på bipacksedeln att detta skulle vara ofarligt vid graviditet.
  • Anonym (*)
    Anonym (trött) skrev 2011-07-15 09:51:50 följande:

Precis, rådfråga läkare innan du tar Movicol. Varför gör du inte det då? Äer det inte bättre att ta det säkra för det osäkra. Kan ju som sagt bara upprepa att min läkare som sagt avrådde från att ta sådana preparat.
  • FruHellström

Jag förutsätter såklart att man pratar med läkare/ BM innan man går på starkare grejer... O inte bara gör det för att ngn säger det här....Foten i munnen

• Anonym

Min barnmorska tipsade om Inolaxol. Nu har förvisso min mage kommit igång sig själv av men det var många vårdtagare som hade inolaxol granulat när jag jobbade inom hemtjänsten och trots att dom inte hade möjlighet att röra på sig pch på så sätt stimulera tarmarbetet så kom deras mage igång men jag tror det kan ta några dagar. Drick mycket vatten också, det är viktigt när man ska få i sig mer fibrer, annars stannar bara magen ännu mer.  

• Anonym (trött)
    FruHellström skrev 2011-07-15 09:57:59 följande:
    Jag förutsätter såklart att man pratar med läkare/ BM innan man går på starkare grejer... O inte bara gör det för att ngn säger det här....Foten i munnen
    Det är väl klart. Sen kan det ju vara bra att få TIPS här om vad man faktiskt kan be om råd gällandes.
  • Anonym (Xyloproct)

För hemorrojderna skulle jag absolut rekommendera Xyloproct istället för AC3. 

Både suppar och salva! Gå All in!

När det gäller mag- och tarmfunktionen låter det ju som om Lactulosen kanske inte riktigt funkar på dig...

Har du provat Frukt & Fiber-tärningarna tillsammans med en massa vatten? Det är mkt bättre än Lactulos, tycker jag.

• Anonym
    Anonym (Fniss) skrev 2011-07-15 09:51:05 följande:
    Bra att dom finns! Skrattande

Har du inte pratat med någon innan du började ta lactulos?

jag har precis varit gravid och fått massa tips av olika läkare. Olika läkare olika tips. Man får lyssna och sen hitta det som funkar för dig! Zyloproct bör du köpa iallafall. Kontakta läkare så kan du få recept på det, billigare och fler åt gången! 50 pack och nu sist fick jag med 3 uttag. det behövs, speciellt när det närmar sig och efteråt!!
  • FruHellström
    Anonym (trött) skrev 2011-07-15 10:00:01 följande:
    Det är väl klart. Sen kan det ju vara bra att få TIPS här om vad man faktiskt kan be om råd gällandes.
Svar på tråden Hemorrojder - har börjat med Laktulos men det händer ingenting...