• Fröken Honung

varmt vatten i termos för ersättning?

såg frågan i en annan tråd precis men ingen hade svarat

min son är nu 4 veckor och på nätterna ger jag honom baby semp på tetrapack. dels för att jag är trött och det är meckigt, dels för att det tar för långt tid att värma vatten och blanda, då hinner han skrika halvt ihjäl sig och väcka halva huset, dels för att jag inte tycker att det är så fräscht alltid att blanda och ha i kylen.
    men nu börjar det bli lite dyrt, han äter ju större o större portioner nu också.

jag har hett vatten på termos och så ställer jag flaskan i vattenbad.
    på bb sa de att man inte skulle värma i mikron?

nu undrar jag, kan man ha kokat vatten i lagom ättemperatur på termos och bara blanda i pulvret i flaskan?
    skulle ju vara hur smidigt som helst, skulle gå supersnabbt.
    hur länge kan man ha vattnet där i sånt fall?

jag är livrädd för bakterier och skit, så om ngn svarar uppskattar jag om ni är supersäkra på ert svar

• Svar på tråden varmt vatten i termos för ersättning?
  • charlize80

jag brukar göra så, alltså ha kokat vatten i lagom ätbartemperatur på termos, sen har jag förbrett flaskan innan med pulver, så när sonen vaknar häller jag bara i vattnet och skakar om ordentligt, tar 10 sekunder

• Lady Namárië

Hm, är du säker på att du hörde rätt på bb? Jag har aldrig hört att det skulle vara dåligt att värma ersättning i micron, däremot skall man inte micra bröstmjölk.

Vi har kallt kokt vatten i kylen och rätt mängdpulver förberedd i små plastburkar. Sedan skakar vi ihop och micrar (ev kan man micra vattnet i flaskan först för att pulvret skall lösa sig lättare). På dagarna blandar vi på fyra dl vatten i taget, förvarar i kylskåp och micrar en portion åt gången (färdigblandad ersättning håller sig 6-8 timmar i kylskåp).

• Mandarin

Så gör vi och har alltid gjort. Smidigt och bra

• yttan

Så gör jag än idag till mina töser som nu idag är 5 månader gammla. Tycker att det går fortare att göra maten till dom när dom är hungriga och att man inte behöver göra maten drygt 10-15 min innan för att det ska bli rätt ättempratur på det.

• Believe In Faith

Känner igen det där! Vi gjorde så att vi kokade upp vatten
    och fyllde en termos och sen blandade vi hej vilt när lillen
    vaknade,det var ju ett par gånger och snabbt ville man ju
    att det skulle gå.Och det tycker vi har fungerat jättebra!

Lycka till ( )

• Fröken Honung

nu har ni gjort mig lugn

har precis provat och det gick ursmidigt! vilken skillnad......

perfekt att ta med sig när man ska iväg också, känns nästan bättre än tetra för vattnet är ju redan varmt.

tack tjejer!

• Lene1

Men på förpackningen till semper så står det ju att vattnet måste vara 70 grader när man blandar med pulvret! Struntar ni i det alltså? vORE JU SÅ SKÖNT ATT SLIPPA HÅLLA PÅ Och fixa mitt inatten.. Vad använder ni för märke?

• Trulls

har gett tyra ersättning från första stund och på bb hade dom en stor flaska klar i kylen som man sen mickrade... så visst kan man mickra...

Vi har en flaska med kallt vatten och sen en termos med varmt som vi sen blandar när det är dax för mat.

Seper har jag hört att man kan förvara färdig i kylen men Nan(som vi använder) ska man göra ny till varje gång.

Har en 5dl termos som räcker till ca5-6 gånger och den tiden är det helt okej med bakterierna och sånt. Men man ska därför inte ha för stor termos (svärmor är "bakterieexpert" och jobbar i nått labb)

• Cordeliae

Jag har i termos. Det har jag både dag och natt. Supersmidigt.

• Katie

Tack Fröken Honung! Det var jag som frågade samma sak i en annan tråd!

Men är det inte så att pulvret måste lösas i 70 grader varmt vatten för att lösas upp ordentligt??

Skulle ju vara skitsmidigt att kunna ha varmvatten i termos och sedan blanda pulver och varmvattnet. Går ju jättesnabbt nattetid isåfall!

Vill inte använda micro, värmer aldrig mat till mig själv heller i micro..men det är en annan historia!

• Fröken Honung

hej katie

det går jättebra, pulvret löser sig som det ska. vad det ser ut som iallafall.
    vet inte vilken temperatur riktigt det är i termosen, men det e ju rejält varmt.
    det svalnar ju betydligt när pulvret kommer i så jag tror inte det är ngn fara, lucas mår finfint
    supersmidigt på natten absolut!

• Katie

Läste precis på www.nappflaskan.com och det verkar helt ok med att att ha vatten i termos för att sedan blanda! Dock skall man väl inte pyssla med det hela tiden men nattetid skulle ju vara toppen! Och det är ju inte hela tiden

Skall testa i natt!! Har dåligt med mjölk så när tösen vaknar 3-tiden och jag ammar henne blir hon aldrig tillräckligt mätt utan vill snutta med jämna mellanrum fram till kl 7 när jag ger upp och stiger upp för att koka ersättning. Då sover hon som en stock till 10-11 tiden efter det..

Svar på tråden varmt vatten i termos för ersättning?