• Mikla

Bortskämd tonåring???!?!?!?

Min 19 åriga tonårsdotter ska flytta hemmifrån med sin 20 åriga pojkvän. Ingen av dem har haft det allra minsta sommarjobb någonsin. de ska gå högskola till hösten. Lägenhet i Stockholm har de fått via en släkting till dotterns pappa (tvårummare vindsvåning för 4000 /mån). De är erbjudna att få den möblerad för 400 kr extra i månaden, men de är inte nöjda med möblerna. Dotterns pappa har köpt en 50 tums plasma tv till dem och pojkvännens föräldrar köper dem en ny dubbelsäng. De får om de vill ta med de möbler, datorer och saker de har i sina rum hemma. Köksbord och stolar har de fått av dotterns farmor.

Nu vill de ha en soffa och vänder sig till mig som inte bidragit med något extra (är separerad från dotterns pappa sedan länge).

Jag anser att de kan titta på blocket och att jag möjligtvis kan bidra med skjuts  och bärhjälp för att hämta soffan. Dottern samtyckte. Sen fick pojkvännens föräldrar reda på det.

Tydligen är jan numera informerad om så kan man enligt dem inte köpa en begagnad soffa, för det verkar FATTIGT? Jag hade hoppats att min dotter skulle få med sig insikten att om man inte arbetar då har man det mer fattigt, man kan inte välja att ägna sig åt studierna och samtidigt få allt som den som jobbar har?! Enligt min mening har de redan fått alldeles för mycket.

Jag blir galen för hennes pojkvän är väldigt van vid att få allt utan att anstränga sig käns det som. Dottern får den inställningen också. Är det nyttigt för ungar att få allt de vill ha? När jag själv flyttade köpte jag allt på myrorna och släpade det hem ensam på dotterns vagn.
    Då reflekterade jag inte, i efterhand tycker jag att det var nyttigt.

Nu står jag här med kravet på mig att köpa en ny soffa, vilket dels innebär att mina två mindre barn får försaka kanske delar av semestern eller någon aktivitet till hösten, dels innebär det att det jag tror på i fråga om uppfostran blir försakat.
    Samtidigt vill jag inte känna mig ogin och som den enda som inte bidrar med något till ungdomarna.
    Vad skulle ni göra? Hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden Bortskämd tonåring???!?!?!?
  • Ruggugglan

Jag håller med dig. Det finns dessutom väldigt mycket möbler som ser som nya ut. Om killens föräldrar anser att det är "fattigt" så får väl de betala för en ny soffa. Snacka om att de gör sin son en björntjänst!

• Lavish

Jag tycker att det är OK att utrusta sina barn med möblemang när de flyttar - om man själv har gott om pengar. Om det däremot innebär att dina andra barn inte får semester är det fel.

Jag tycker inte rent allmänt att det är vare sig fel eller rätt att ge ungdomen en rejäl skjuts när de flyger ur boet, det kan man göra som man tycker, dvs du har all rätt att säga nej och de andra har all rätt att säga ja. Att de däremot ska vara på dig om att bidra tycker jag är helt sjukt. Din dotter är vuxen nu och kan inte FÖRVÄNTA sig någonting av dig mer.

Sen är det väl bara att hoppas att när de där två väl har satt upp sitt bo kommer de att klara att sköta sig själva och inte komma hem och tigga varje månadsskifte för att de inte kan betala sina räkningar.

• veh

Ja, om det är fattigt att köpa en begagnad soffa så är väl dottern och hennes pojkvän fattiga, eftersom de inte har råd att själva köpa en ny.

Vi fick en del möbler när vi flyttade. Begagnade då, t.ex. hade mamma och pappa ställt undan ett köksbord från en släktings dödsbo något år innan jag flyttade, det fick jag. Soffa fick vi begagnade från min pojkväns föräldrar, som de haft i sin sommarstuga (vi har fortfarande kvar dem, 10 år senare, fantastisk kvalitet!)

Jag tycker att du ska stå på dig, finns inget krav på att du ska bidra med något, och förklara att det är en principsak - är man vuxen att flytta hemifrån ska man kunna möblera sitt hem också!

Vet jättemånga som flyttat och haft skrivbordet från barnrummet i köket som matbord, alternativt ett antal flyttkartonger. Sängen har fått agera som soffa, tills de hittat något de gillar (begagnat, vanligtvis). Inte en enda hade ny soffa...

• zygoma girl

Jag tycker inte du ska köpa någon ny soffa till dem. Om det är så himla viktigt för pojkvännens föräldrar att de får en ny soffa så kan de köpa en själva, annars finns det, som du säger, begagnade på Blocket.

Att barnen får med sig säng och skrivbord etc från sitt rum är rimligt (om man har möjlighet) och gärna lite lakan, handdukar och kastruller men inte att man totalutrustar deras hem. Lite av charmen med att flytta hemifrån är väl att få skapa sitt eget hem med de förutsättningar man har?

Vi har sparat en del grejer senaste åren, tex gamla tv:n och dottern har önskat sig "hushållsprylar" i julklapp så nu när hon flyttat har hon ett fullt utrustat hem. Lite kantstött emellanåt förståss men det rättar till sig med tiden, då kan hon också köpa sig det hon vill ha.      

Stå på dig! Inte är det rimligt att du och dina andra barn ska dra åt svångremmen för att dottern ska få ny soffa!   

• A von B

Äh stå på dig med att du erbjuder skjuts och bärhjälp. Vill pojkvännens föräldrar köpa en ny soffa så låt dem. Det är ingen tävling och det blir nog bra folk av ungdomarna med eller utan ny soffa.

• Ramborg

Jag hade resonerat som du TS. Inredde själv mitt första hem med Ikeas billigaste lagerhylla samt loppisfynd. Men det var mitt eget alltihop och det var en skön känsla att vara självständig och vuxen.

• Mornie Alantie

När man pluggar är man fattig, så det passar väl bra med en begagnad soffa. Passar inte galoscherna får de fixa en annan soffa själva. Med en boendekostnad på 2000 per person och månad kommer de undan väldigt billigt jämfört med många andra studenter i Stockholm. De får lägga undan lite av lånet varje månad tills de kan köpa en ny soffa. Jag antar att det inte duger med billigaste från IKEA heller?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie

Kan tillägga att det inte är så hemskt många år sedan jag själv var 20 och student i Stockholm. Jag skulle aldrig ha drömt om att begära en ny soffa om någon erbjudit mig en. Varken jag eller någon jag känner skulle ha höjt ett ögonbryn åt att en student hade en begagnad soffa. Jag känner för övrigt många vuxna människor med bra jobb som köper och säljer saker på blocket också. Varför skulle det vara fattigt? Vissa prioriterar annat än möbler helt enkelt.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Waldo

Nya soffor kommer inte flygande från himmlen.
    Vill man ha det i sitt vardagsrum får man skaffa sig ett extraarbete och spara ihop till en soffa
    Begagnade soffor kommer från blocket, körandes på en släpkärra

Mer komplicerat än så är det inte här i livet.
    Och vad det gäller studenter i största allmänhet är dom flesta väldigt glada över att ha råd med ett soffa för 3000:-
    Dom flesta studenter har inte den möjligheten

• LillaLady

Stå på dig!

Jag är lika gammal som din dotter, o flytta hemifrån för ett år sen.
    Nästan alla mina grejer är begagnade, förutom min soffa och en hylla som jag SPARADE ihop till själv.
    förvisso så jobbar jag. Men ändå, nothing in life comes for free. Vill man ha något som är nytt och inte kommer när man fyller år/jul så får man jobba o spara.

• Dieselmom

Usch vilken jobbig sits du hamnat i!

Håller fullständigt med dig, de har redan fått för mkt och du gör helt rätt i att kolla på blocket o ev. hjälpa dem att få hem soffan. Helt vettigt! Stå på dig! Din dotter kommer ju inte att hata dig bara för att du inte köper en soffa till dem, hon förstår säkert även om hon "dras" med och tycker säkert att du är snål och orättvis eller ngt.  Ha is i magen, förklara varför du gör som du gör o skit i hans föräldrar, är han inte rätt för henne så kommer hon att inse det, du har säkert uppfostrat din dotter mkt bra! Flört
    Skickar en stor kram till dig som verkar vara en fantastiskt duktig, omtänksam mamma!

• Milkina cerka

Ge dig inte Ts!
    Hennes behov av soffa ska inte gå ut över varken syskonens semester eller ev. andra sysselsättningar.
    Är det verkligen så viktigt med en ny soffa så får väl pojkvännens föräldrar, alt. hennes pappa betala för den om de inte kan. Du har erbjudit det som är rimligt för dig, bra så.

٩๏̯͡๏)۶ kottfrimandag.se/ ٩๏̯͡๏)۶
Svar på tråden Bortskämd tonåring???!?!?!?