Bortskämd tonåring???!?!?!?
Min 19 åriga tonårsdotter ska flytta hemmifrån med sin 20 åriga pojkvän. Ingen av dem har haft det allra minsta sommarjobb någonsin. de ska gå högskola till hösten. Lägenhet i Stockholm har de fått via en släkting till dotterns pappa (tvårummare vindsvåning för 4000 /mån). De är erbjudna att få den möblerad för 400 kr extra i månaden, men de är inte nöjda med möblerna. Dotterns pappa har köpt en 50 tums plasma tv till dem och pojkvännens föräldrar köper dem en ny dubbelsäng. De får om de vill ta med de möbler, datorer och saker de har i sina rum hemma. Köksbord och stolar har de fått av dotterns farmor.
Nu vill de ha en soffa och vänder sig till mig som inte bidragit med något extra (är separerad från dotterns pappa sedan länge).
Jag anser att de kan titta på blocket och att jag möjligtvis kan bidra med skjuts och bärhjälp för att hämta soffan. Dottern samtyckte. Sen fick pojkvännens föräldrar reda på det.
Tydligen är jan numera informerad om så kan man enligt dem inte köpa en begagnad soffa, för det verkar FATTIGT? Jag hade hoppats att min dotter skulle få med sig insikten att om man inte arbetar då har man det mer fattigt, man kan inte välja att ägna sig åt studierna och samtidigt få allt som den som jobbar har?! Enligt min mening har de redan fått alldeles för mycket.
Jag blir galen för hennes pojkvän är väldigt van vid att få allt utan att anstränga sig käns det som. Dottern får den inställningen också. Är det nyttigt för ungar att få allt de vill ha? När jag själv flyttade köpte jag allt på myrorna och släpade det hem ensam på dotterns vagn.
Då reflekterade jag inte, i efterhand tycker jag att det var nyttigt.
Nu står jag här med kravet på mig att köpa en ny soffa, vilket dels innebär att mina två mindre barn får försaka kanske delar av semestern eller någon aktivitet till hösten, dels innebär det att det jag tror på i fråga om uppfostran blir försakat.
Samtidigt vill jag inte känna mig ogin och som den enda som inte bidrar med något till ungdomarna.
Vad skulle ni göra? Hur skulle ni reagera?