• kg8

Natt-OB inom vården

Jag har precis fått nytt jobb som personlig assistent, där jag kommer jobba nätter. 
    Är det någon som vet vilket OB jag får på natten?
    Jag undrar även om det finns någon som vet ungefär hur mycket extra betalt man får för kvalificerad övertid?
    Vet att jag bara kan ringa kommunal eller lönekontoret och fråga men jag har telefon-terrat dom med så mycket de senaste dagarna så jag vågar inte riktigt ringa igen Skäms 

• Svar på tråden Natt-OB inom vården
  • Gizzie

Det beror nog lite på ditt avtal, men hos oss (jobbar inom privat äldreomsorg) och är med i kommunala fack så är de runt 33kr tror jag och jag som jobbade heltid skulle få det dubbla för övertid men jobbar du tex 68% (man jobbar väldigt sällan heltid på nattetid) så tror jag att det blir som vanlig timlön.  Eller så blir det kanske det dubbla också?

På helgerna så gäller helg obn på 45kr

• Mirris

Nu jobbar jag ju inom landstinget så det är nog inte samma.. men jag får 302 kr/tim om jag går in Kval övertid...

Natt OB är 45:?? 
    HelgOb är 47:10

O vi har då "vaken natt" och har nattob från 22-06 även fast man börjar 21 -07  Så det blir 1 timma kvälls ob på typ 14 kr.. och sen "vanlig" lön från kl 06

• kg8

Vaken natt är det ja, och det är inte heltid utan 76% men det är ändå sagt att vi kommer få kval om vi går in extra nätter.
    Detta är kommunalt.
    Som jag fattat det så får man natt-ob:et även på helgen även om helg ob:et är bättre ?

• Mirris

Hos oss får nattpersonalen endast kvaltid om man jobbar extra på nån helg. Går dom in extra vardagar så blir det enkel övertid eller kanske till o med bara "vanlig lön". Minns inte hur det var.. jobbar numera heltid dagtid.

Jag får däremot numera kval-ob om jag jobbar extra vilken dag som helst.

Jobbar man natt hos oss jobbar man 71% ca 10 nätter/månad och en 6 timmars dagtur.

• Tecken

Mirris: Vad är = "kval-OB"? Ts: Det beror på ditt kollektivavtal - gissar på HÖK? Du kan också ha avtalat om annat. Du kan bara få en OB "åt gången"; om du tex arbetar lördag natt, så får du endast helg-OB.

• Mirris
    Tecken skrev 2011-07-15 22:21:18 följande:
    Mirris: Vad är = "kval-OB"? Ts: Det beror på ditt kollektivavtal - gissar på HÖK? Du kan också ha avtalat om annat. Du kan bara få en OB "åt gången"; om du tex arbetar lördag natt, så får du endast helg-OB.
    Om jag jobbar extra en lördagnatt/dag/kväll så får jag Kvalificerat för det.. 302 kr/tim... om det är nattob eller helg det vet jag inte.  Vet bara att det står så på min lönespec

Vi på jobbet kallar det för kvalificerat ob eller enkelt ob... 
  • Tecken

Mirris: Ni kallar alltså övertidsersättning för "kval-OB"? Då hänger jag med För mig är OB = den ersättningen man får då man arbetar obekväma arbetstider, det har alltså ingenting med övertid att göra - för mig alltså

Svar på tråden Natt-OB inom vården