• Anonym (:/)

Hjälp, är mina tänder på väg att lossna??

Jag är gravid i vecka 29 och jag märkte för ett par veckor sen att mitt tandkött är ganska inflammerat på ett ställe. Jag har varit supernoga med borstningen. Idag så köpte jag tandtråd och skulle flossa lite, då ser det ut som om tandköttet är på väg att LOSSNA mellan tänderna.

Är så rädd att jag håller på att bli tandlös?! Som sagt är jag alltid supernoga med borstningen, så jag förstår inte hur det har blivit såhär. Aldrig haft problem med tänderna tidigare.

Är 25 år. (om det spelar någon roll) 

• Svar på tråden Hjälp, är mina tänder på väg att lossna??
  • Lena

Tandköttet blir extra mjukt vid graviditet så det är nog det.

Men ska det verkligen lossna mellan tänderna? Och om det nu inte hjälper att borsta noggrannt, vad ska man då göra?

Är sjukt rädd att jag en dag kommer känna att tänderna är lösa Rynkar på näsan 

Nej, nu var det ett tag sen. (pga kostnaderna)... Kanske skulle kosta på sig ett besök ändå, vill inte att mina tänder lossnar!!

• Anonym

När jag var gravid så lossnade små bitar av tandköttet mellan vissa tänder och tandläkaren sa att det var bra att det lossnade, för annars skulle det ha kunnat bli inflammerat mm. Vet att min syster hade samma problem, men då det inte lossnade riktigt var hon tvungen att bränna bort det lösa tandköttet hos tandläkare. 

• Anonym

Och ja, det är vanligt att tandkött mjuknar och även lossnar när man är gravid och som jag förstod tandläkaren så kan man inte förebygga det på nåt sätt. 

Ok, blir lite lugnare nu! Så det ska lossna alltså, hmm! 

• zygoma girl
    Anonym (:/) skrev 2011-07-15 13:31:08 följande:
    Ok, blir lite lugnare nu! Så det ska lossna alltså, hmm! 

Nej, tandköttet ska inte lossna! Det är ett tecken på att tandköttet är inflammerat (liksom om det blöder) och det ska tas på allvar. Borsta 3 ggr/dag och använd tandtråd dagligen. Skölj även med Hexident/Corsodyl som finns på apoteket.

Är det inte bättre inom en vecka och helt borta inom ca 10-14 dagar så kontakta en tandläkare/-hygienist eftersom du då troligen har tandsten under tandköttskanten som förhindrar läkningen. 

Du har nu troligen "bara" gingivit dvs tandköttsinflammation som är ett förstadium till parodontit dvs tandlossning - se till att det inte går så långt. Parodontit är en långsam sjukdom som ofta itne ger några större besvär, mer än blödning och svullet tandkött, men fästet för tänderna försvinner gradvis i det tysta.

När man är gravid blir alla slemhinnor i kroppen mer blodfyllda och inflammerat tandkött blöder lättare än annars. Men FRISKT tandkött blöder inte av varken tandborstning eller tandtrådande, graviditet eller ej.       
    zygoma girl skrev 2011-07-15 15:30:12 följande:
    Nej, tandköttet ska inte lossna! Det är ett tecken på att tandköttet är inflammerat (liksom om det blöder) och det ska tas på allvar. Borsta 3 ggr/dag och använd tandtråd dagligen. Skölj även med Hexident/Corsodyl som finns på apoteket.

Är det inte bättre inom en vecka och helt borta inom ca 10-14 dagar så kontakta en tandläkare/-hygienist eftersom du då troligen har tandsten under tandköttskanten som förhindrar läkningen. 

Du har nu troligen "bara" gingivit dvs tandköttsinflammation som är ett förstadium till parodontit dvs tandlossning - se till att det inte går så långt. Parodontit är en långsam sjukdom som ofta itne ger några större besvär, mer än blödning och svullet tandkött, men fästet för tänderna försvinner gradvis i det tysta.

När man är gravid blir alla slemhinnor i kroppen mer blodfyllda och inflammerat tandkött blöder lättare än annars. Men FRISKT tandkött blöder inte av varken tandborstning eller tandtrådande, graviditet eller ej.       
    Tack för ditt svar, ska göra som du skriver!
Svar på tråden Hjälp, är mina tänder på väg att lossna??