• Anonym (Cider?)

Köra dagen efter? Törs jag?

Hej!

Ska på fest ikväll, men kommer ta bilen dit och sova över. Är så himla nojjig, så jag aldrig kört "dagen efter" förut. Hur mycket törs jag dricka för att verkligen vara på säkra sidan? Är en Xide (33cl, 4,5%) för mycket, men det borde väl gå? Det är ju inte så att man blir jättepåverkad av den trots allt. Kan tilläggas att jag kommer att sluta dricka innan 00.00, och köra tidigast 10.00

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Köra dagen efter? Törs jag?
  • cicci85

Menar du att du ska dricka EN cider på festen och undrar om du ändå kan köra dagen efter?

• Anonym (Cider?)

Ja, det är det jag menar. Är så himla nojjig. Tror du att det går bra?

• Anonym
    Anonym (Cider?) skrev 2011-07-15 14:24:23 följande:
    Ja, det är det jag menar. Är så himla nojjig. Tror du att det går bra?
    ja du kan dricka betydligt mer än EN cider och kunna köra 10 timmar senare. Fast du skojar väl...?
  • Anonym (Cider?)

Nej, detta är ingen skojtråd. Jag är en ung fd. nykterist vars värsta mardröm är att åka fast för rattfylla. Så jag undrar hur mycket som jag kan dricka utan att vara det minsta orolig imorgon om jag blir stoppad

• Lena

Om du slutar vid midnatt kan du iaf dricka en i timmen innan utan risk.

• MrSmith

Kroppen förbränner ca 2 cl 40 procentig alkohol i timmen räkna själv och lägg på 2 tim. För en timme extra är för att dricker du en shot kl 21 är den ute i blodet efter 20-40 min. Och en extra timme i förbränning. Så låt oss säga att du dricker en xcider 33cl på 4.5 procent. I den finns ca 3,5 cl 40 alkohol dvs 1,5 tim innan du är nere på noll 1,5 Tim plus 2 extra Tim. Totalt 3,5 Tim om du nu dricker en t timmen mellan 18- 2400 dvs 6 st då har du förbränt den första 2030 dvs de tre första är i stort sett borta när du dricker sista så unde de tre sista tim behöver du 4,5 Tim till förbränning plus 2 extra Tim så totalt 6,5 Dvs vid 06,30 är du till räcklogt nykter. Men detta är bara en beräkning och inte exakt men dricker du ca 3-5 st kan du köra vid 10:00 nästa dag

• Anonym (Undrar)

Hej!

Bumpar upp denna tråd med en fråga.
    Är nojig av mig också, har nyss tagit körkort och vill inte riskera något.

Igår drack jag tre cider, 50 cl 4,5% alkohol. Dessa dracks mellan 20 och 23, och den första var till mat.
    Smakade också på nån drink, men det var väldigt lite (bara smaka, inte drack).
    Jag väger 61 kg och är inte van vid alkohol.
    Har sovit 7,5 timme, ingen bakfylla (kände mig bara lite berusad vid andra cidern igår), och undrar nu om jag kan köra nu vid lunchtid?

• Signe03

Hej! Jag är en tjej på ca 170 cm och väger ca 65 kg. Tänkte dricka 10 cider (4,5) och ska börja dricka vid 1-2 på dan. Om jag slutar dricka runt 6 på kvällen, blåser jag grönt då jag kommer hem? (Runt 3-4 tiden på morgonen) när måste jag sluta dricka? Tacksam för svar! :)

Svar på tråden Köra dagen efter? Törs jag?