• Anonym

Skelett som växer?

Jag har haft en hel del märkliga symtom de senaste åren men läkarna vet inte vad som är fel. Förutom ständig ledvärk, (minns inte längre hur det är att inte ha ont), stelhet och oförklarliga svullnader så har jag förstorade knogar, hanledsknölar och armbågar.

Läkarna har noternat handledsknölarna men det här med knogarna och armbågarna har jag inte tagit upp eftersom jag har märkt det först på sista tiden. När jag knyter nävarna står knogarna upp mer än tidigare och armbågarna har blivit spetsigare. Det är särsilt tydligt när jag ser bilder av mig själv.

Det känns otäckt eftersom jag inte vet vad det beror på och läkarna är rådvilla. Är det någon som känner igen det här? Kan det verkligen vara skelettet som växer? Det känns ju så men jag vet inte. Det är hårt som skelett och går inte att trycka bort som t.ex. ganglion.   

• Svar på tråden Skelett som växer?
  • teamairborne

Jobbigt att ingen svarat med tips eller att de känner igen sig. Jag upplever samma symptom som du! Dock bara ena armbågen som blivit spetsigare och en liten knöl i handleden. Har du fått veta mer?

• Swedjo

Jag är 28 år och stör mig lite på mina armbågar som jag tycker har blivit spetsiga dom senaste åren, antingen har det alltid varit så som jag inte lagt märke till tidigare eller så har dom helt enkelt blivit spetsigare. Sjukt irriterande även om det inte är farligt eller så.

• Anonym (I)

Kan det vara nån ledsjukdom kanske? Det kanske inte är själva skelettet som växer utan det är broskbildning. Fast då borde det kanske även vara inflammerat. Vet inte riktigt, men ta och kontakta läkare eftersom det låter ju inte bra. Om det är skelettet så kanske du har för högt GH (growth hormone) och kanske nåt fel på hypofysen. Jag vet att man kan få tumörer där, oftast benigna, men som gör att skelettet växer ohämmat och man får macromegaly. Men det brukar märkas först av att man får bredare käkar, panna osv.

Vänta inte utan låt dig grundligt utredas. Röntgen utav handleder och armbåge och ett blodprov är väl en bra början.

Svar på tråden Skelett som växer?