• New mum

behöver hjälp med tre rätters middag. Enkelt och gott

Tänkte ha bjuda två kompisar på tre rätters då jag har fyllt år. Men jag behöver tips på vad jag kan göra? Jag är ingen bra människa på att laga mat. Så inga komplicerade saker. Helst inget med kött då jag alltid råkar steka den för mycket och det blir segt.

HAr ni några bra, lätta och goda tips???

• Svar på tråden behöver hjälp med tre rätters middag. Enkelt och gott
  • JuliaåRonjasmammis

Vad har du för budget, på ett ungefär. Det kan vara bra att veta.Kan du grilla, eller vill du helst inte det heller?

Life's a bitch and then you die
  • New mum

Budgeten är ingen fara. Bara det blir gott och lätt. KAn tyvärr inte grilla då vi bor i lgh med balkong :( annars var det en mycket bra ide.

• u77

Förrätt:

Färsk grön sparris eller vit kokt i 2-3 minuter, inlindad i parmaskinka på en bädd av ruccola med cream fraiche blandat med rivet citronskal salt och peppar.

Huvudrätt:

Lax i folie på grillen eller i ugnen.

1 laxfile per pers
    2 st normalstora färskpotatisar skivade
    0,5 morot skivad
    3 st gröna sparrisar i delar
    0,5 rödlök i klyftor
    2 msk matolja
    1 pressad vitlöksklyfta
    3 msk hackad färsk dill
    1/4 citronklyfta 
    salt och vitpeppar

Lägg upp allt på en bit dubbel folie, blanda runt allt och vik ihop folien till ett paket.
    På grillen ca 8-10 min tills potatisen är färdig, känn med en potatissticka.  Servera med hollandaisesås.

Efterrätt:

Vaniljpannacotta med färska hallon.

• u77

Eller parmaskinka med melon till förrätt...
    Receptet på laxen är per pers...

• JuliaåRonjasmammis
    New mum skrev 2011-07-15 18:03:53 följande:

Budgeten är ingen fara. Bara det blir gott och lätt. KAn tyvärr inte grilla då vi bor i lgh med balkong :( annars var det en mycket bra ide.

Ok. Då skulle jag föreslå pilgrimsmusslor till förrätt. Stek dem lite lätt i smör och olivolja, pressa över en vitlöksklyfta, salta och peppra och lägg upp på en salladsbädd (gärna ruccola och lite "roligare" salladssorter), riv över lite parmesan. Servera genast. Vill man ha det lite matigare kan man servera lite smörstekta brödkrutonger till.

Till huvudrätt kycklingfilé. Bryn en filé per person, salta och peppra. Lägg åt sidan i en ugnsfast form, de behöver inte bli genomstekta. Fräs upp halverade cocktailtomater, finhackad vitlök, schalottenlök och en kruka finhackad basilika i olivolja. Det ska bara "smälta ihop" lite, sådär att tomaterna öppnar sig. Lägg röran på kycklingen, skiva antingen mozarella eller fårost i tunna skivor och lägg ovanpå. Avsluta med lite riven parmesan och ställ i ugnen tills osten fått färg. Kontrollskär kycklingen så att den är genomstekt. Servera med färsk tagliatelle och ev någon kall yougurtsås eller liknande.

Efterrätt, tja. jag är usel på såna, men nu är det sommar så jag khade nog helt enkelt kört på färska bär av olika slag, jordgubbar, hallon, blåbär, björnbär och till det en riktigt god vanlijglass.
    Life's a bitch and then you die
  • New mum

Tack snälla för förslagen..finns det nått mer?? Har inte riktigt fastnat för nått speciellt även om jag har fått bra förslag.

• jordgubbe88

Förrätt: Grovt bröd, typ kavring, med en bit chevreost, ringla honung över och en rosmarinkvist och in i ugnen tills osten börjar bubbla.

Varmrätt: Fläskfile som du skär upp på längen och lägger chevreost och soltorkade tomater och in i ugnen. Till det kan du skiva potatis med skalet kvar och hälla lite olja på och salt på och in i ugnen. Och tsatsiki till och en god sallad.

Efterrätt: En helt vanlig cheescake med bär till. Finns massor med recept på nätet, är jättegott och jätteenkelt.

Förrätten och varmrätten passar väl inte jättebra till samma middag, eftersom det är chevreost i båda. Men lite tips iaf=)

• StilaM

Förrätt: en lyxig räksallad med smarrigt spanskt bröd? en bädd av fräscha salladsgrönsaker (avokado, ruccola, tomater i olika färger, rödlök) med några saftiga räkor och pan con tomate (rostade generösa skivor av baguette som, vid servering, gnids med halverade vitlöksklyftor och en halv tomat samt  får en liten 'sprinkling' av olivolja och havssalt - gärna vid bordet av gästen själv).

Varmrätt: denna supergoda och lättlagade lasagne? http://www.tasteline.com/Recept/kramig_spenat_och_chevrelasagne

Dessert: nu när alla är nästan mätta - en fruktsallad på melon och jordgubbar med hemgjorda (sega, goda) eller köpta maränger (gärna med nötter och choklad) och en frisk sorbet (lime eller liknande som balanserar bort lite av det söta i marängerna.

Enkelt, bombastiska smaker och helt enkelt jäkligt gott!

Svar på tråden behöver hjälp med tre rätters middag. Enkelt och gott