• MIDE

Jag behöver verkligen hjälp! håller på att ge upp nu in mot slutet!!

Nu är jag på min sista inlämnings uppgift, det är en novellanalys och jag har ingen motivation att fortsätta!. Jag kommer inte på något att skriva, vet inte hur jag ska skriva!. Jag är trött orkar inte mera, är besviken på mig själv att jag håller på att ge upp. Jag vill inte men hur ska jag hinna blir färdig med den innan 00. inatt?. Snälla nån därute som tycker detta ämne är roligt HJÄLP MIG!.

För jag vill inget annat än att klara av detta, hela kursen har varit rent ut sagt ett helvete för mig. Idag gjorde jag slutprovet på hela kursen i 6 timmar och jag är övertygad om att jag har misslyckats!. 

• Svar på tråden Jag behöver verkligen hjälp! håller på att ge upp nu in mot slutet!!
  • Kluttis

Får du skriva om vad som helst??

• Anonym (heja)

Min erfarenhet är att man ofta gör det svårare än det behöver vara. Kanske du inte behöver slå pannan blodig för att komma på något briljant att skriva? Kanske det räcker med något som är halvbra?

Annars är det bara att bita ihop och göra färdigt. I morgon är det över och då gör du något jävligt kul för att fira att du slipper skriva jobbiga novellanalyser.

• Anonym (du klarar det!)

Jag brukar köpa något gott att dricka och äta, något som gör mig pigg. Typ energidryck och en massa socker, det är inte bra i längden men brukar funka för mig inför en inlämning sådär. 

Sen försök att stolpa upp lite punkter om vad du kommer att tänka på när du läser texten eller som du vill få fram eller som det står i uppgiften att det måste vara med. Och sen får du försöka beta av punkt för punkt och skriva en bra sammanfattning på slutet. Det viktigaste är att du klarar av att skriva ihop något, det är lättare att komplettera ifall det skulle vara så, än att skriva uppgiften sen igen.

Det här kommer du klara! Lycka till! 

• MIDE
    Kluttis skrev 2011-07-15 19:29:10 följande:
    Får du skriva om vad som helst??
    Nej jag ska göra analys av Pär Lagerkvist "hissen som gick ner till hevetet". 
  • MIDE

Tack alla för peppen men jag försöker och tänker om jag inte vore så trög hade jag klarat detta. Är dyxlektiker och det gör det jätte svårt.:(

• MIDE
    Anonym (Inspiration?) skrev 2011-07-15 19:52:13 följande:
    Varför inte börja med en google-sökning?

Rekommenderar absolut inte att fuska, men lite inspiration kan du väl få av färdiga analyser som dessa

www.mimersbrunn.se/Hissen_som_gick_ner_i_helv...

www.mimersbrunn.se/Hissen_som_gick_ner_i_helv...
    Tack har kollat igenom dessa min novell ska bestå av;
    Inledning - innebär det att här ska jag skriva vad själva novellen handlar om eller varför jag väljeratt göra en analys och lite om författaren??

Sen ska det vara en brödtext där jag fördjupar mig i analysen, dvs vilken stil,berättarbeskrivning, miljö . Ska allt dettatyp "bakas" in i texen?

• MIDE

Typ så här har jag börjat 

Jag har valt att göra en novellanalys av Pär eftersom den väcker just frågor som berör en människors tillit till våra respektive.

Hissen som gick ner till helvetet

Det handlar om en kvinna som har tröttnat på sitt tråkiga äktenskap vars man som aldrig kan slappna av eller visar henne den uppmärksamheten som hon söker.

En kväll när Fru och hennes älskade hade tagit sig ett par drinkar uppe på terrassen beslöt de sig att gå vidare för att roa sig. Då beslutar för att ta hissen ner till entrén. Till en början så myser dom i hissen avart på älskaren blir ifrågasatt om hans kärlek till fru. Under färden ner så börjar hennes älskare att reagera på att det tar väldans tid för hissen att åka ner. Just i det ögonblicket när han reagerar börjar hissen åka allt fortare och fru börjar bli orolig. Hon ber älskaren att dra åt nödbromsen men den fungerar ej. De åker allt fortare och till slut så stannar hissen. Framför dem så står en varelse som ser ut och vara djävulen, han välkomnar de både och paret ser frågande ut. Nu guider djävulen dom bort till ett hotell. När de kommer dit blir de väl mottagna av djävulens tjänarinna som ger dom nycklar in till ett rum.

• Anonym (Univ.lärare)

Var försiktig med att lägga ut din text här - det kan komma att ge utslag för plagiat i Urkund eller andra liknande program. 

• MIDE
    Anonym (Univ.lärare) skrev 2011-07-15 20:13:44 följande:
    Var försiktig med att lägga ut din text här - det kan komma att ge utslag för plagiat i Urkund eller andra liknande program. 

Oj det tänkte jag inte på oj :( ! Tack! 
Svar på tråden Jag behöver verkligen hjälp! håller på att ge upp nu in mot slutet!!