• Bumby

Hur länge ammar ni erat barn åtgången?

Hallå!

Hur länge ligger erat barn vid bröstet vid varje amning?
    Min dotter ( 1 vecka ) ligger i ca 10 min och suger intensivt sen somnar hon och släpper bröstet. Men jag ammar henne ofta. Hon vill ha bröstet ca varannan timme.

Intressant och veta hur ni andra har det.

• Svar på tråden Hur länge ammar ni erat barn åtgången?
  • PyLina

Jag ammade min dotter sen 1 veckan till nu (15v) ca var 3-4:e timme och hon åt ca 7-10 minuter. Provade att väga henne för att se hur mycket hon gick upp varje ammning eftersom att det var så kort tid men det var tillräckligt!

• goatess82

han äter allt från 5 min till 20 min och äter 1 gång i timmen kan klara sig 2 om han sover gott, han är 5 veckor!

• MrsKnapa

Min son är nu 2,5 v och ligger vid bröstet 10-45min somnar o små snuttar men vaknar om ja tar bort bröstet.. Sovit ok på nätterna men inatt låg han med bröstet i 2,5 timma o då va ja tvungen o vända på mig o då vakna han, tröttsamt....

• Liten men naggande

har en 4 veckors i vi experimenterar fortfarande men just nu ammar jag tills hon släpper på ett bröst vilket tar 20-50 min. dagtid äter hon väldigt ofta ca 2-2,5 h mellan. på nätterna har vi dock 2-3 pass med ca 4,5-3,5 h mellan (sköönt).

har fått olika råd o provar mig som sagt fram - förut ammade jag 2*15 min (båda brösten) efter råd från BVC -fick efter två dagar mjölkstockning ....

• Boosse

Min bebis åt från allra början endast 5 minuter. Hon sög så effektivt så det räckte. Hon fick i sig på mycket att det till och med rann från näsan :) Detta höll hon på med länge! Nu även om hon är 8.5 månader äter hon upp 2 bröst på ett nafs!

• Modgun

Min dotter åt ca 6-8 timmar i sträck, och sov fyra timmar per dygn
    När jag ammade henne.

• Golden Robot

Oj, vad härligt det låter. Min lilla tjej skulle aaaldrig släppa taget om det gick för sig. Hon ligger gärna en timme i varje fall, och äter ung var tredje timme (ätstart-ätstart). Nu när hon är fyra månader kan det ibland gå lite snabbare i alla fall om vi är ute och det är mycket att titta på. Då kan hon bli klar på typ tjugo minuter, och mamman - och brösten - tycker det är rätt skönt :)

• dripdrop

Första tiden ammade hon typ i 1 timme var tredje timme.
    Kring 2-3 mån tog hon kanske 30-45 min på sig per gång...

Nu är hon 7 mån och tar max 10 min på sig. Ibland bara nån minut. Ibland längre om hon somnar/är snuttig.

Tycker det är mysigt och man själv får ju en lugn stund också!

• 1978

Lilla V kunde äta en timme i sträck när hon var så liten. Sen ville hon ha mer efter någon halvtimme, timme igen. Nu är hon snart tre månader och äter kanske i kvart per bröst. Ibland vill hon ha mer efter ett par timmar, ibland står hon sig sex timmar, om hon sover.

• Kazeer

Första barnet ammade jag ca 40 minuter åt gången, var tredje timme.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Melly

När dom var så små som 1 vecka så gick amningarna ofta i varandra. Svårt att säga när en amning slutade och nästa började Ofta så sög dom aktivt i 5-20 minuter och sen var det paus för att antingen sova lite eller vara vaken och titta sig omkring. Och sen lite mer amning och sen paus igen osv.

• SailorGirl

Nyfödd: Mellan 45min och 2,5h mellan gångerna dygnet runt, 45 min totalt per gång.
    4 månader: 2h mellan amningarna dagtid, 3-5h nattetid. 20-30 min per gång.
    8 månader: 5-10 minuter, 2 ggr/dygn

• MammaTillDomFinaste

haha. min son äter ca 30-40 minuter. första månaden åt han ca 45 minuterr å med en timmes mellanrum. varannan timme är väl inte så ofta?

• aud

När han var färsk var det lite som Melly beskriver. Han låg vid bröstet i timmar, ibland åt han aktivt, ibland snuttade han samtidigt som han sov.

Snart började han att äta riktigt effektivt, och har sedan dess bara ätit några minuter åt gången ca 1 gång i timman. Senaste månaderna har det blivit lite glesare dock, speciellt på natten. Undantag har varit i tillväxtperioder då han vid enstaka tillfällen kan ligga i 40-90 minuter och verkligen suga för att öka produktionen. Snutta kan han göra lite när som helst. I natt låg han med bröstet i munnen kanske halva natten (ja, vad jag uppfattade i alla fall).

Första veckorna kände jag mig helt kvävd, men det gick över. :) HAn är snart 7 mån förresten.

• Julia85

Min son (tredje barnet) äter ca 5 min åt gången. Då med ca 2 timmar emellan. På kvällen lite oftare innan han somnar. Sover 6-8 timmar äter en gång och sover sen 4 timmar till. Har varit så sen han föddes, är nu snart 2 månader. Går upp väldigt bra i vikt.

• En Anna

Min son äter 20-30 min var fjärde timma (+/- 30min) men på natten går det 6-10 timmar emellan, han är sex veckor

• infragilis

Varannan timma är inte ofta om barnet ammas fritt.

Som svar på din fråga säger jag ibland tio sekunder, ibland trekvart. Ungen är åtta månader. När han var som dina ammades han minst en halvtimma i stöten.

Svar på tråden Hur länge ammar ni erat barn åtgången?