Vad är det för beläggning på mina fönster? Hur får jag bort det?
Vi håller på att fixa det sista med renoveringen av vårt hus (äntligen, det har "bara" tagit oss 3 år!) och nu då de sista listerna kom upp i farstun så tänkte jag torka de tre små fönstren som finns där.
Men jag blir tokig!
Jag började med det största fönstret och skurade det med en kökssvamp med diskmedel på. Det såg rent och fint ut men då jag skulle torka torrt så såg jag i fuktblänket, att det liksom var nån slags beläggning kvar på fönstret. Min man påstod att det bara var fukten och att det inte skulle synas då det torkar. Visst, det syntes ju inte då fönstret väl torkat, men det var inte bara fukt för det gick att gnugga bort med en microfibertrasa jag har.
Så okej, jag kan ju strunta i det och låte det "se" rent ut, även om jag själv vet att det finns nåt sk*t på fönstret. Huvudsaken är ju att det ser fint ut. Men jag blir så irriterad (gravdihormoner, vadå för nåt? ), jag vill ju få bort beläggningen!
Först tänkte jag gnugga hela fönstret med microfibertrasan, men mina armar kommer att falla av innan jag har det första fönstret kvar, och då återstår ju ännu två!
Prövade också med två andra lite grövre microfibertrasor, en för köket och en för allmänstädning och tvål, men inte heller det tog bort beläggningen. Sen testade jag med tidningspapper, det tog nog bort beläggningen men var inte alls lika effektivt som min trasa.
Vad är det för nåt jag har på fönstren?
Min man tror att det kan ha nåt att göra med silikonet som fönstren är fogade med. Han påstår att om du fogat med silikon på nåt så går det inte att måla på typ en meter (ja, kraftigt överdrivet från hans sida antagligen) från fogen för silkionen sprider på sig på nåt sätt och gör att färgen inte fäster.
En vanlig fettbeläggning kan det väl ändå inte vara? det borde ju nog ha släppt med diskmedelt eller microfiberdukarna, som är fenomenala mot fettfläckar.
Och så till den viktigaste frågan. Hur får jag bort det?
Måste jag bara blunda förs kiten och strunta i det, eller finns det nåt sätt att få bort beläggningen?
Hjälp ett stressat gravido nu så jag får fortsätta med min "nesting" i lugn och ro och göra det fint här hemma!