• Tazzme

Vad är det för beläggning på mina fönster? Hur får jag bort det?

Vi håller på att fixa det sista med renoveringen av vårt hus (äntligen, det har "bara" tagit oss 3 år!) och nu då de sista listerna kom upp i farstun så tänkte jag torka de tre små fönstren som finns där.
    Men jag blir tokig!

Jag började med det största fönstret och skurade det med en kökssvamp med diskmedel på. Det såg rent och fint ut men då jag skulle torka torrt så såg jag i fuktblänket, att det liksom var nån slags beläggning kvar på fönstret. Min man påstod att det bara var fukten och att det inte skulle synas då det torkar. Visst, det syntes ju inte då fönstret väl torkat, men det var inte bara fukt för det gick att gnugga bort med en microfibertrasa jag har.
    Så okej, jag kan ju strunta i det och låte det "se" rent ut, även om jag själv vet att det finns nåt sk*t på fönstret. Huvudsaken är ju att det ser fint ut. Men jag blir så irriterad (gravdihormoner, vadå för nåt? Tungan ute), jag vill ju få bort beläggningen!

Först tänkte jag gnugga hela fönstret med microfibertrasan, men mina armar kommer att falla av innan jag har det första fönstret kvar, och då återstår ju ännu två!
    Prövade också med två andra lite grövre microfibertrasor, en för köket och en för allmänstädning och tvål, men inte heller det tog bort beläggningen. Sen testade jag med tidningspapper, det tog nog bort beläggningen men var inte alls lika effektivt som min trasa.

Vad är det för nåt jag har på fönstren?

Min man tror att det kan ha nåt att göra med silikonet som fönstren är fogade med. Han påstår att om du fogat med silikon på nåt så går det inte att måla på typ en meter (ja, kraftigt överdrivet från hans sida antagligen) från fogen för silkionen sprider på sig på nåt sätt och gör att färgen inte fäster.
    En vanlig fettbeläggning kan det väl ändå inte vara? det borde ju nog ha släppt med diskmedelt eller microfiberdukarna, som är fenomenala mot fettfläckar.

Och så till den viktigaste frågan. Hur får jag bort det?
    Måste jag bara blunda förs kiten och strunta i det, eller finns det nåt sätt att få bort beläggningen?

Hjälp ett stressat gravido nu så jag får fortsätta med min "nesting" i lugn och ro och göra det fint här hemma! Skrattande

• Svar på tråden Vad är det för beläggning på mina fönster? Hur får jag bort det?
  • Frontline

Prova med T-röd eller Casco limborttagning finns i färghandeln

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Tazzme

Hmmm.... kanske jag hittar nåt starkt här hemma att testa med. Vi har lite läkarsprit, kanske kunde testa att spraya det på fönstrena? et är ju värt ett försök i all fall!
    Annars ska jag deifinitivt åka och handla lite limborttagning!

• kakmamman

Jag har åkt runt och putsat en del fönster hos privatpersoner, och har sett en hel del grejjer som fastnar där. En del saker måste man skrapa bort med rakblad avsedda för fönster och en del är rent ut sagt svåra att bli av med. Det kan vara alltifrån pollen (särskilt populärt när det blir ingrott med hjälp av solen), det kan vara stekos blandat med dam, det kan vara det som din man påstår och det kan vara slitningar på glaset..

vaniljkrans.blogg.se/ -en smula kärlek gör gott!
  • kakmamman

Justja:

Diskmedel är rena rama drömmer att få rent fönster med, lättare än så blir det inte :). Fyll en hink med diskmedel och vatten, blöt ner hela fönstret ordentligt och dra av med skrapa. (fast det har du säkert gjort)

Tidningspapper går också alldeles utmärkt att gnugga med också!    

• Tazzme

Vortbitarn:

Jo, diskmedel har jag redan testat med. Orkade dock inte blanda nån hink med vatten, då det bara är tre fönster som skulle tvättas, som dessutom inte är öppningsbara så det är bara två sidor per fönster. Men jag tog diskmedel på en våt disksvamp och gnuggade med den grova sidan. Funkade dock ändå inte.

Och slitningar hoppas jag verkligen inte att det är! Fönstren är ju nya och blev insatta före jul! Men kanske det är nån äcklig kemikaliebeläggning som kommit på från fabriken?

Nå, ska gå ner och testa sprita fönstren nu. Håll tummarna att det funkar!

• Frontline
    Tazzme skrev 2011-07-16 12:23:08 följande:
    . Men jag tog diskmedel på en våt disksvamp och gnuggade med den grova sidan. Funkade dock ändå inte.
    Absolut förbjudet att gnugga med den grova sidan man kan få repor som aldrig går bort så gör inte det för allt i världen...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • kakmamman
    Tazzme skrev 2011-07-16 12:23:08 följande:
    Vortbitarn:

Jo, diskmedel har jag redan testat med. Orkade dock inte blanda nån hink med vatten, då det bara är tre fönster som skulle tvättas, som dessutom inte är öppningsbara så det är bara två sidor per fönster. Men jag tog diskmedel på en våt disksvamp och gnuggade med den grova sidan. Funkade dock ändå inte.

Och slitningar hoppas jag verkligen inte att det är! Fönstren är ju nya och blev insatta före jul! Men kanske det är nån äcklig kemikaliebeläggning som kommit på från fabriken?

Nå, ska gå ner och testa sprita fönstren nu. Håll tummarna att det funkar!

Det är väl kanske inte så smart å gnugga med den ytan av svampen på fönstret :)
  • Tazzme
    kakmamman skrev 2011-07-16 12:25:46 följande:
    Det är väl kanske inte så smart å gnugga med den ytan av svampen på fönstret :)
    Varför inte det? Nog borde ju fönstret vara så tåligt att det inte blir repor av en liten tväättsvamp?!
    Minns att jag hade en diskussion en gång med min man om hur tåligt fönsterglas var, jag tror jag var arg på honom för att han riskkerade att repa glaset med nåt vasst. Han påstod att glaset var mycket starkare än jag trodde, så jag testade. (Kan ju tillägga att vi bodde i hyreslägenhet, lite fult gjort av mig, men det var ju inte "mina" fönster så...)
    Jag tog en ölkork och testade repa glaset, men hur jag än försökte så lyckades det inte Tungan ute Så jag tror inte att en vanlig disksvamp orsakar någon vidare skada Glad
  • Rigmor Mortis

Vi bytte fönster i hela huset förra året och de var också sådana! Det är mycket bättre i år dock, jag antar att vad det nu är för yta på dem har slitits nu och räknar med att det försvinner helt om ett par år. Ser nästan lite oljigt ut i vissa ljus, skitskumt!

• jassikan

Jag skulle prova med fönsterputs för bilar, värt ett försök i varje fall.

Mycket smidigare än vanlig fönsterputs om man ska tvätt fönster, typ Turtle-spray - bara att spraya och torka/gnugga bort.
    Klarar trafiklim och insekter med mera.
    Men den kostar betydligt mer tyvärr.

• mannehund

Det är inte så att du har isolerglas av äldre modell...?
    Vi hade isolerglas från -79 där slitage av väder och vind gjort att luft kommit in i kassetten i kanten och då ser rutorna "disiga" ut, som att de är lite grånade.... Alltså ingen smuts varken invändigt eller utvändigt utan det var inuti kassetten problemet var. Tyvärr var det lika dyrt att byta till helt nya fönster som att byta ut de skadade kassetterna så vi har i år bytt alla fönster på ena sidan huset, och nästa år väntar förhoppningsvis andra sidan.....

• Joico

Våra fönsterglas har nån form av beläggning på sig som inte går att få bort, som inte ska gå att få bort. Minns inte vad anledningen till beläggningen var, men gissar typ energisparande? Som allt annat Det ser lite mjölkigt ut iaf. Är det så kanske?

• Tazzme
    Rigmor Mortis: Låter som att det kan vara samma slags beläggning på mina fönster som dina! Hoppas att den försvinner snart då... Vissa av fönstren i huset bytte vi några år tidigare och jag har inte kollat lika noga hur de ser ut. Men fönstren som har beläggningen på så bytte vi före jul. Så hoppas beläggningen försvinner så småningom!

jassikan: Fönsterputs för bilar tror jag bestämt jag ska testa nästa gång det blir att tvätta fönstren! Kom på att maken ju också nyligen vaxat bilen, inklusive vindrutorna, och att vattnet och smutsen nu bara rinner av vindrutan. Kanske man kunde gnida in ytterrutorna på fönstren med lite bilvax..?

mannhund: Nä, fönstren borde nog (förhoppningsvis!) vara av nyaste modell då de endast är några år gamla.

Annnan: Hoppas verkligen inte att det är någon isolerbeläggning! För isåfall har jag ju nästintill gnidit bort den på ett av fönstren!!! Förvånad Men jag tror nog inte det, hade det varit nåt sånt så hade det väl antagligen/förhoppningsvis inte lossnat alls fast hur mycket jag gnuggat....

Har för övrigt torkat av de flesta fönstren i huset nu (fast jag fusk-tvättade och torkade bara yttersta och innersta glasen på de fönster som inte är direkt "öppningsbara", så får man väl göra då man är gravid i 9:e månaden va? Flört) och valde att inte titta på dom så noga och strunta i ev. svårtborttagliga beläggningar, för denna gång i alla fall!
  • Viktor1980

Hej Tazzme! Hur gick det med beläggningarna? Fick du bort dem eller försvann de av sig självt? 

Har råkat ut för två hus som efter fasadbyte fått samma problem.

• Tazzme

Hejsan!

Har faktiskt flyttat bort från huset nu, så jag kan inte gå kolla dagsläget. Men jag fick nog aldrig bort beläggningarna helt, vad jag minns.
    Fick helt enkelt lära mig att leva med dom.

Men t.ex. i dett nybyggda radhus jag bor i nu så har jag inte märkt av samma beläggningar. Så tydligen är det ju helt klart inte något sådant som finns på alla nya fönster.

Svar på tråden Vad är det för beläggning på mina fönster? Hur får jag bort det?