• Kerstin W

Får man vara föräldraledig samtidigt när man har tvillingar?

vilket svar har ni fått från försäkringskassan på denna fråga?

vi som har tvillingar i göteborg med omnejd + second hand för tvillingar på facebook
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-16 16:47
    Jag vill bara tillägga att vi utnyttjar att man kan(!) vara ledig samtidig när man har tvillingar. Förälder 1 tar helt enkelt ut dagar på tvilling 1 och förälder 2 tar samtidigt utdagar på tvilling 2.
    Men jag blev så chockad över att flera tvillingföräldrar jag träffat inte visste om detta och att visa fått ett blankt nej av FK när de frågat om det var möjligt.
    Därför ville jag se om det finns fler som blivit felaktigt informerade...
  • Svar på tråden Får man vara föräldraledig samtidigt när man har tvillingar?
  • Charlott f

Ja det får man. När man har tvillingar har man turen att kunna vara hemma med ett barn var =) eftersom man bara kan söka föräldrapenning för ett åt gången. Så gör vi här hemma och det funkar hur bra som hellst.

• Kerstin W
    Charlott f skrev 2011-07-16 14:35:56 följande:
    Ja det får man. När man har tvillingar har man turen att kunna vara hemma med ett barn var =) eftersom man bara kan söka föräldrapenning för ett åt gången. Så gör vi här hemma och det funkar hur bra som hellst.
    Vi gör också så men när diskussionen kom upp i vår FB grupp VI SOM HAR TVILLINGAR I GÖTEBORG MED OMNEJD visade sig att flera har fått besked om att det inte är möjligt och därför har kämpat ensamma hemma typ efter de första 20 dagarna. Det är ju skandal tycker jag!
    VI SOM HAR TVILLINGAR I GÖTEBORG MED OMNEJD + SECOND HAND FÖR TVILLINGAR på Facebook
  • Fröken Fajans

Det är ju därför vi får fler dagar. Tvillingar behöver ju inte vara hemma längre än enlingar. Bara vi tar ut för olika barn så är det inga problem.

• Kerstin W

Ja men är det inte konstigt att inte varenda tvillingförälder får reda på detta? Det är ju inte bara en som inte fått veta...

VI SOM HAR TVILLINGAR I GÖTEBORG MED OMNEJD + SECOND HAND FÖR TVILLINGAR på Facebook
  • Charlott f

Det var märkligt. Ingen som sagt det till oss...

• Kerstin W
    Charlott f skrev 2011-07-16 15:14:34 följande:
    Det var märkligt. Ingen som sagt det till oss...
    Charlott har du ställt frågan till FK och fått uppgiften om att det inte vore möjligt eller har ni inte ens tänkt tanken att man kan vara ledig samtidigt?

• Charlott f
    Kerstin W skrev 2011-07-16 16:44:05 följande:
    Charlott har du ställt frågan till FK och fått uppgiften om att det inte vore möjligt eller har ni inte ens tänkt tanken att man kan vara ledig samtidigt?
    Som jag skrev först så är det precis så vi gör. Har inte frågat någon utan det bara blivit så. Men när jag pratat med FK så har dom iaf inte nämt att vi tar ut två. Det ser dom ju. 
    Tyckte ver var konstigt att man inte fick göra så. 
  • Charlott f

Om man har ett barn kan båda vara hemma samtidigt om man tar ut en halv dag var för barnet, då måste man ju kunna ta ut två hela om man har två barn?? 

• Dohgon

kommer inte ihåg, men tror jag frågade FK om vi fick vara hemma samtidigt. men måste erkänna att jag är irriterad över att om man får tvillingar får man 180 dagar extra, men bara 90 som är "fullbetalda"
    men om man får ett barn och blir gravid efter en månad och det andra barnet kommer säg ett par månader för tidigt så får man dubbelt upp.

är inte föräldraledighets dagarna tänkta till barnet? det påstår ju iaf FK, men i så fall får ju tvillingar mycket mindre dagar var än vad enlingar få =/

• mandelblomma

jo det får man, vi har varit det flera gånger i olika perioder.

• lugna gatan
    Dohgon skrev 2011-07-21 08:28:50 följande:
    kommer inte ihåg, men tror jag frågade FK om vi fick vara hemma samtidigt. men måste erkänna att jag är irriterad över att om man får tvillingar får man 180 dagar extra, men bara 90 som är "fullbetalda"
    men om man får ett barn och blir gravid efter en månad och det andra barnet kommer säg ett par månader för tidigt så får man dubbelt upp.

är inte föräldraledighets dagarna tänkta till barnet? det påstår ju iaf FK, men i så fall får ju tvillingar mycket mindre dagar var än vad enlingar få =/
    Precis! OBS. man får alltså inte dubbelt med dagar, (bara 90 sgi-dagar mer än vid ett barn) så kom ihåg att inte vara f.led bägge två för länge. För då räcker inte dagarna tills de fyllt ett ens!
Svar på tråden Får man vara föräldraledig samtidigt när man har tvillingar?