• Sommarbäret

Sthlms skärgård hjälp!

Ska upp till Sthlm i sommar o vi funderar på att åka ut till skärgården för att sola, bada, strosa, äta... 

Nu till min fråga:
    Fjäderholmarna och Vaxholm har jag fått mycket tips om.
    Min fundering är att ska man åka till Vaxholm tar det ganska lång tid?
    Vart avgår isf båtarna dit?
    Hur ofta?

Vad är positivs vs negativt med F-Holmarna & Vaxholm? 

• Svar på tråden Sthlms skärgård hjälp!
  • Sommarbäret
    Tecken skrev 2011-07-16 15:34:27 följande:
    Jag antar att du redan kollat här: www.waxholmsbolaget.se/ Dåligt att de inte skriver ut på sin sida var båtarna avgår ifrån samt tidtabeller.
    Ja jag har kommat där men för mig som inte känner till Sthlm alls är det som en enda röra att försöka läsa ut. 
    Men jag har kommit fram till att Slussen är väl det som ligger typ vid stadshuset & småbåtarna?
    Så dålig är jag på Sthlm om man säger så :) 
  • vist

Waxholmsbolagets båtar utgår från Strömkajen (som ligger vid Kungsträdgården/Grand Hotel). Restid till Vaxholm beror på vilken båt man åker, tar ca 1-1,5 timme enkel till Vaxholm.

Till Fjäderholmarna tar det ca 25 minuter och båtarna går från Nybroplan (vid Dramaten)
    www.fjaderholmarna.se

Annars är Grinda en populär badö, så får du se lite skärgårdsöar på vägen ut. Åk ut med Waxholmsbolaget från Strömkajen alternativ med Cinderellabåtarna från Strandvägen (snabbare och modernare båtar)

Du kan ju även hitta tips på: www.visitskargarden.se

Lycka till!

• Sommarbäret
    vist skrev 2011-07-18 21:00:35 följande:
    Waxholmsbolagets båtar utgår från Strömkajen (som ligger vid Kungsträdgården/Grand Hotel). Restid till Vaxholm beror på vilken båt man åker, tar ca 1-1,5 timme enkel till Vaxholm.

Till Fjäderholmarna tar det ca 25 minuter och båtarna går från Nybroplan (vid Dramaten)
    www.fjaderholmarna.se

Annars är Grinda en populär badö, så får du se lite skärgårdsöar på vägen ut. Åk ut med Waxholmsbolaget från Strömkajen alternativ med Cinderellabåtarna från Strandvägen (snabbare och modernare båtar)

Du kan ju även hitta tips på: www.visitskargarden.se

Lycka till!
    Ok, men vad/vilken öskulle du rekommendera?
  • inze

Om du vill åka ut i skärgården för att sola, bada, strosa, äta...  skulle jag inte välja Fjäderholmarna (väldigt liten ö och oftast massor med folk och inte riktigt skärgården) eller Vaxholm (stad där du landar i hamnen och inte heller riktigt skärgård). Då låter t ex Grinda som ett mycket bättre förslag.
    http://www.stromma.se/sv/Skargard/Cinderellabatarna/Filmer/Grinda/

Svar på tråden Sthlms skärgård hjälp!