• Dynah

Vaccinering inför resa till Thailand

Har hört att man ska vaccinera sig mned Twinrix och Dokural, behövs det 2 doser Twinrix som med Dokuralen? Åldersgräns för Dokural?
    Billigt vaccinationsstället Stockholm/Uppsala?
    NÄR ska man vaccinera sig, dvs hur lång tid innan resan?

• Svar på tråden Vaccinering inför resa till Thailand
  • Dynah
    lilljohansson skrev 2011-07-16 16:02:58 följande:
    twinrix tar man först en dos , dos nr 2 tar man efter 1 månad och dos 3 tar man 6 månader efter att man kommit hem!
    Oj då, det är snart dags då. Men det blir ju ruskeligt DYRT för hela familjen...
  • caroline88

Du känner ingen sjuksköterska eller distrisktssköterska? Se kan köpa
    In till inköpspris och ge er :) *tur för vår plånbok att vi har se kontakterna :)*

• fiamiaria

Jag kommer att hinna ta alla tre sprutorna twinrix innan vi åker

Jag fick att man tar andra efter 1 månad & 3:e efter 6 månader men det verkar vara olika....
    1:a i maj, 2:a i juni & 3:e i slutet av november
    Betalar 500:-/spruta

• caroline88

Den tredje spelar egentligen ingen roll när du tar, den kan du ta efter 1år
    Om det är så.. Det är spruta 1 och 2 som
    Är viktigast

• SVejsan

Och Dukoral som är ett vaccin mot Kolera skulle jag helt skippa-speciellt om du åker till en turistort.
    Använd sunt förnuft när det gäller maten. (Varm mat skall vara varm, var försiktig med buffeer (de skall inte vara framme för länge, uppvärmning och kyla där skall fungera!)

Dukoral får inte längre marknadsföras som ett vaccin mot etec-magsjuka/diarre/turistmage, men vet inte hur bra skydd det ger. Vissa indikationer visar att ev så kan det skydda mot 10-25% av de stammar som finns. Kör med matintag med förstånd och ev lite "naturläkemedel" som stärker bakteriefloran med "Goda bakterier" i magen tex "Trevis"... Dukoral kan dessutom ge biverkningar (bl a kan man bli risig i magen av det !)
    Om läkemedel (åldersgränser/bipackssedlar/vaccinationsintervall, se www.fass.se)...

• Dynah

Har surfat runt lite och förstått att man egentligen endast behöver vaccinera mot Hepatit A om man åker till Thailand, det underlättar lite för plånboken (och de spruträdda barnen, för "endast" 2 sprutor krävs).
    Jag tänker nog ta Dukoral ändå, tror jag fick kolera när jag var i Tunisien och det var inte kul. Men tack för tipset, har också hört att Dukoral är överreklamerat. Och tack för tipset om "goda bakterier". Hade glömt det, ska ladda nån vecka innan avfärd.

• caroline88

Skiljer det mycket i pris? Jag ser det såhär: lika bra att då vaccin mot både à och b, det skydd man har det var man :)

• SVejsan

Läste på lite när det gällde kolera. Kolera har ökat dramatiskt i thailand på sistone 2009 var det ca 300-400 fall och 2010 var det 1300 fall. Så det kan ju vara bra om ni är i riskgruppen, men se till att utreda nödvändigheten med smittskyddsläkare innan... Och tro inte att ni är helt säkra från magsjuka utan ta vanligga försiktighetsåtgärder.
    Räknar man upp på antalet turister är det ändå en försvinnande liten del som drabbas, antalet kolera drabbade som man räknar omfattar även de inhemska invånarna... 
    Jag skulle själv inte ta dukoral!

• Dynah
    caroline88 skrev 2011-07-18 10:52:22 följande:
    Skiljer det mycket i pris? Jag ser det såhär: lika bra att då vaccin mot både à och b, det skydd man har det var man :)

Strax över 7000,- om vi ska vaccinera oss mot hepatit A+B eller 4400,- mot endast hepatit A. Men saken är den att visst då har man skydd framöver, men kanske vaccinationsråden har ändrats när det väl är dags att åka till ett annat land där det krävs vaccination mot hepatit B.

Vi ska ladda med goda bakterier och jag tänker ta Dukoral, maken får själv bilda sig en egen uppfattning hur han vill göra. När vi var i Egypten 2004 så var där människor som blev magsjuka trots Dukoral så jag vet att det inte alltid hjälper.

Svar på tråden Vaccinering inför resa till Thailand