• Anonym (förrvirrad)

Hur länge får era tonårsbarn vara ute på kvällarna?

Har en 16-åring hemma som vill vara ute och träffa kompisar i stan (vi bor i en liten stad). 

Vi har heta diskussioner hemma om när han ska vara hemma på kvällen. När skulle era 16-åringar vara hemma?

• Svar på tråden Hur länge får era tonårsbarn vara ute på kvällarna?
  • Anonym

När kompisarna skulle gått hem. Hellre att mitt barn är ute sent men får sällskap hem, än att gå hem tidigare och gå ensam. Det händer inte mer kl 4 på morgonen än vad det gör kl 12.

• Anonym

Min mamma var hård med det, vilket gjorde att jag alltid kände mig utanför eftersom de andra fick vara ute längre. Skämdes så stannade hellre hemma då, vilket gjorde att jag fick svårt att komma in i kompisgemenskapen. Till slut kom jag till en punkt där jag prioriterade kompisarna och sket i vad mina föräldrar sa. De visste inte var jag var och när jag gick. Jag tror mer på öppenhet. Kompisarna kommer dra mer i den åldern än vad era ord gör. Don't set him up to fail, choose your battles.

• Anonym (förrvirrad)

Han vill ju inte ens komma hem utan sova hos en tjej han precis har träffat, men det har jag sagt nej till. Hon är välkommen hem hit.
    Men jag vill inte att min son ska vara ute och ränna på stan på kvällarna. Förstår ju att han vill träffa sina kompisar... men jag vet inte vilken tid jag sak sätta 

• zygoma girl

Yngste sonen börjar 9:an i höst. Han ska vara nåbar med mobilen och tala om i förväg hur länge han ska vara ute. Och blir det senare ska han meddela det. Men annars finns det ingen max-tid, ofta är de hemma hos varandra och sover över eller vid en sjö i närheten.

Det ÄR svårt att släppa barnen, speciellt när det är första.  

• Anonym
    Anonym (förrvirrad) skrev 2011-07-16 17:17:54 följande:
    Han vill ju inte ens komma hem utan sova hos en tjej han precis har träffat, men det har jag sagt nej till. Hon är välkommen hem hit.
    Men jag vill inte att min son ska vara ute och ränna på stan på kvällarna. Förstår ju att han vill träffa sina kompisar... men jag vet inte vilken tid jag sak sätta 
    Frågan är om han kommer respektera tiden? Annars finns det ingen mening med det. Sen förstår jag inte detta med tjejer heller. Vad spelar det för roll om de sover hos henne eller hos er?
  • Anonym
    zygoma girl skrev 2011-07-16 17:18:29 följande:
    Det ÄR svårt att släppa barnen, speciellt när det är första.  
    Precis. Och man kan skada mer genom att INTE släppa efter lite.
  • krillesbrud

Konstigt de känns att sitta å läsa den här tråden när jag är tonåring (16år) och bor hemma hos min pojkvän och tar vara på mig själv :P

• Anonym (förrvirrad)
    Anonym skrev 2011-07-16 17:20:26 följande:
    Frågan är om han kommer respektera tiden? Annars finns det ingen mening med det. Sen förstår jag inte detta med tjejer heller. Vad spelar det för roll om de sover hos henne eller hos er?
    Därför vi bor långt ute på landet och jag måste hämta honom, vilket jag inte har något problem med. Därför måste vi bestämma en tid.
  • Leone i Västerås

I den åldern hade vi inga bestämda tider utan de fick komma hem när de ville.  Jag ville veta på ett ungefär var de skulle vara och vad de skulle göra, och att de skulle vara nåbara på telefonen.

Sov de borta ville jag att de skulle höra av sig, om det så bara var med ett sms.

Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
Svar på tråden Hur länge får era tonårsbarn vara ute på kvällarna?