• FinastE2010

Vad ger ni för kött till era barn runt 1,5 år?

Ja som rubriken lyder. Känns som jag mest ger köttfärs, kyckling, korv och fisk och varvar emellanåt med fläskfilé och högrev. Det sistnämnda blir dock sällan även om det är gott med grytor. Händer även att jag ger han qourn emallnåt men det är inte särskilt ofta det heller.

Jag verkar dock som att det är svårt att ge han kött i form av t.ex. lövbiff eller annat för att det blir svårtuggat.

Så vad ger ni era barn? Tycker ni att det jag ger i proteinväg täcker hans behov eller borde jag variera mera?

• Svar på tråden Vad ger ni för kött till era barn runt 1,5 år?
  • Sapato

Vår son åt samma kött som oss vid de åldern. Alltså nöt, gris och lamm i alla dess former. Dock i väldigt små och tuggvänliga bitar och inte så mkt per portio just för att det är svårt att tugga.

• sofiaolivia

Vi ger vår dotter allt från älg som farfar har skjutit till Mamma Scans köttbullar. Äter alltid ett ägg på morgonen också...

Jag tycker det låter som din son får i sig det han behöver i proteinväg! Han blir ju bjuden på massa gott! Tungan ute

• Snabeldrake

Samma som vi äter, mindre bitar bara...

• FinastE2010

Ni som ger svårtuggat kött, HUR små bitar gör ni då egentligen? Minimini som små majskorn? Kyckling o det jag skrev ovan går bra men annars kan han ju bara sitta o tugga o tugga o tillsist kan han ju ibland spotta ut (antar att det är för han just bara tuggar och tuggar o ledsnar på det ;))

• Snabeldrake
    FinastE2010 skrev 2011-07-16 21:29:52 följande:
    Ni som ger svårtuggat kött, HUR små bitar gör ni då egentligen? Minimini som små majskorn? Kyckling o det jag skrev ovan går bra men annars kan han ju bara sitta o tugga o tugga o tillsist kan han ju ibland spotta ut (antar att det är för han just bara tuggar och tuggar o ledsnar på det ;))
    Vi ger lagom bitar, om man kan säga så. Alltså så han kan tugga sönder det. Men vissa gånger när man gör väldigt segt kött så steker vi upp några köttbullar eller så istället till killen, så det bli nästan alltid samma som vi äter men inte till 100%.
  • Malena C

Vissa barn har tar längre tid på sig att lära sig tugga kött andra. Jag hade problim till treårsåldern när jag var liten och vår sån på dryga två har problem att tugga kött, Vi låter honom alltid prova men gör ofta färsrätter. Om vi äter helt kött köper jag ofta färs av samma kött och ger honom ett alternativ av färs. Vi har ett slakteri runt hörnet där vi kan be dem grovmala alla typer av kött. Grytor börja gå bra nu eftersom man kokar köttet så länge att det blir mört.
    Sedan ska små barn inte ha för mycket protein. Delen protein ska var mindre i deras kostcirkel än normalt. jag tror att det är dels för matsmältningens skull och delvis för att det inte är bra för deras växande muskler men jag måste läsa på för att veta exakt. I det här fallet litade jag bara på det vår barnläkare sagt. Här (Belgien) rekommenderar man bara kött och fisk produkter varannan dag. Vi äter det dock varje dag men vi har fått lägga om maten hemma på vardagarna eftersom han äter kött eller fisk på dagis varje dag och då blir han dålig i magen om han får det hemma också.

• Kazeer

Vi ger vår 1,5-åring samma mat (och därmed också samma kött) som vi äter. Jag är förvånad över att han klarar av att äta det, eftersom han inte har några kindtänder att tugga med. Vi skär köttet i ganska små bitar och sedan får vi ha lite koll så att han inte stoppar in alldeles för många bitar i munnen på en gång.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • justine

oftast har vi kyckling,korv,färs i olika former,lax, till vardags men hon fixar även att smaka om vi har nåt "finare" kött typ fläskfilé, entrecote,hon har även smakat lamm och gillat det. så länge det inte är togsegt så funkar det väl. just lövbiff kan ju vara rätt segt. ser dock inte alls att ditt barn inte skulle få i sig tillräckligt med dom proteinkällorna

• clembke

Äter det vi äter. Vissa kanske man skär ner lite extra för att det ska bli lättare att tugga.

• FinastE2010

Tack så mycket för svaren! Ja en idé som en skrev här kanske är att använda en köttkvarn t.ex. hans morfar har ju precis köpt en så det kan ju komma till användning om ag känner han borde få i sig mer varierat men inte kan tugga.

Vad för ty av färs ger ni mest?Jag använder nästan bara uteslutande köttfärs.. Kyckling och köttfärs är det såklart skillnad på, men är det någon egentlig skillnad på köttfärs och andra sorters kött som är rött, dvs lövbiff, entrecot, ryggbiff etc i räingssyfte eller snarare protein? Kanske förklarar uruselt.. Men om man säger såhär "borde" man variera sig med det eller skulle man lika gärna kunna ge t.ex. köttfärs fast då i olika form av mat typ pannbiffar köttfärsås, lasange etc?

• hannis

Vi ger allt som vi själva äter och skär i bitar åt honom. Tex lammkotletter, fläskkarre, entrecote, oxfilé osv. Han äter även samma fisk som vi samt kyckling. (är 17 månader)

Vad gäller näringsvärde spelar det ingen roll. Ge köttfärs om du tycker det är enklast.

Svar på tråden Vad ger ni för kött till era barn runt 1,5 år?