• ChaKaR

sängvätare

hejsan!
    Jag har en SNART 5 årig pojke, som väter(kissar på sig alltså) på nätterna, var o varannan natt..
    nu upptäckte jag, när han var i badet, att han var JÄTTE RÖD runt snoppen/ljumsken och på stjärten...
    ungefär som exem / värmeexem(ursäkta stavning)..

jag vet inte riktigt vad man ska göra. kan nån hjälpa mig.. tips..

och det har gått så långt, att han verkar tycka det är kul..

HJÄÄLP!

• Svar på tråden sängvätare
  • ChaKaR
    Hannah76 skrev 2011-07-16 21:34:45 följande:
    Han harblöja på natten? Det har inte blivit varmt bara?
    nej han har inte haft det..
  • Altezza

Se till att han inte dricker för mycket på kvällen och ta upp han för att "kissa honom" innan du själv går å lägger dig. Fick göra så med min son när han skulle sluta med blöja när han var runt tre år. Funkade bra!

• susa

www.torrnatt.nu/

Har du tittat här? Massor med nyttig information.

På vissa barn går inte urinproduktionen ner. Andra vaknar inte när de är kissnödiga. Vissa barn har båda problemen.

• susa
    susa skrev 2011-07-16 21:44:48 följande:
    www.torrnatt.nu/

Har du tittat här? Massor med nyttig information.

På vissa barn går inte urinproduktionen ner. Andra vaknar inte när de är kissnödiga. Vissa barn har båda problemen.
    Urinproduktionen på natten, alltså
  • Hannah76
    ChaKaR skrev 2011-07-16 21:37:42 följande:
    nej han har inte haft det..
    Varför inte? Måste vara jobbigt att kissa i sängen så ofta?
    Tar ni upp honom för att kissa på natten? Får ni någon hjälp?
  • Älskarlivet
    Hannah76 skrev 2011-07-16 21:50:12 följande:
    Varför inte? Måste vara jobbigt att kissa i sängen så ofta?
    Tar ni upp honom för att kissa på natten? Får ni någon hjälp?
    Undrar detsamma.... Om han inte ens fyllt 5 år så är han ju inte så jättegammal precis.... Det tar ju längre tid för vissa. Speciellt pojkar har jag hört.

Om ni inte vill att han ska ha blöja (Vad vill han själv?) så ta upp och kissa honom varje kväll/natt.

Som Hannah76 skriver så kan det inte vara så kul för honom att behöva kissa på sig så ofta. Han märker nog ganska lätt också om ni blir irriterade!
  • ChaKaR

han vill inte ha blöja, för han säger att han känner sig som en bebis då.
    nu så är han tvungen till det, för vi kan inte tvätta mer denna månad...
    *tråkiga "el system" dom satt in i tvättstugan.

jag tror vi får fortstta med blöja ändå,
    för även fast vi väcker honom vissa nätter,
    så är det oftast vid ca 4-6 på morgon som det händer.. (tror jag)

• Kevin och Freja

Hej!

Jag har en son med samma problem... Jag frågade en expert här på FL så jag tänkte länka det till dig så får du gärna läsa om det.

har själv vart i kontakt med BVC och de säger att man ABSOLUT INTE ska sätta på dem blöja igen då det trycker ner självkänslan ännu mera på barnet... sängvätning i sig är nog så nedtryckande för ett barn så man ska aldrig spä på med något.
    Har de än gång slutat med blöja och klarat det så är det idiotiskt att börja igen.

Hoppas du får hjälp, jag vet själv hur jobbigt detta är och jag hoppas på att det en dag ska ge sig! 

www.familjeliv.se/Forum-15-314/m57931400.html 

• soldis

Jag tycker du ska be om ett larm. Jag tror att BVC "måste" skriva ut blöjor/erbjuda hjälp från 5 år om du vill. larmet har den fördelen att det ringer när barnet kissar och om du eller barnet vaknar  så kan barnet lära sig att koppla ihop kissandet med att vakna innan. Larmet är litet och stoppas i ett trosskydd, så det är ganska diskret. Har man tur slutar barnet att kissa efter första droppen då larmet går och fortsätter att kissa i toalett/potta. Lycka till!  

Svar på tråden sängvätare