• Anonym

Hur trött var du som gravid?

hur trött var ni som gravida? Jag är i början av graviditeten och jag känner mig totalt orkeslös, vill sova hela tiden. 

• Svar på tråden Hur trött var du som gravid?
  • elisan

jag går in i v 39 imorgon men kan säga att tröttheten i början av graviditeten var ett skämt... för min del gick det över runt v 14 ungefär! jag var totalt utpumpad och SÅÅÅÅ trött oavsett hur mycket jag sov. men man får trösta sig med att det oftast går över :))) lycka till!

• zauzz

För mig var tröttheten värst tidigt i graviditeten, ca v.6-v.10. Vissa dar kom jag hem från jobbet, däckade på sängen, min sambo fick tvinga upp mig och få mig att äta middag och sedan fortsatte jag att sova till nästa morgon.

Nu har jag nog ganska normalt sömnbehov så länge jag sover bra på nätterna, men vissa nätter är jobbiga pga värme, ont i fötter, kan inte ligga bekvämt eller nåt och då är jag självklart utslagen dan efter. Är nu i v.29 

• Izap

Oooj... Helt makalöst trött! Man kan aldrig tro eller föreställa sig att det gå att vara så trött. Med första var jag trött fram till v 20 ungefär men nu med andra är jag fortfarande trött, i v 30.

• enavalladom

De första tre-fyra månaderna hade jag kunnat bli dödsförklarad, så trött var jag.

• Anonym (trött)

är i v 23, och den senaste veckan har ja varit jätta trött, sovit 10 timmar per natt sedan varit upp 1-2 timmar och sedan behövt att sova 2 timmar till på det :P så hoppas de går över snart!

• Anonym

Skönt att jag inte är ensam, då är det alltså normalt.

Ja jag sover också ca 10 tim, men ändå har jag lagt mig för att vila två timmar ytterligare. Men jag känner mig inte mkt piggare för det. Känner mig som världens tråkigaste.

• zauzz
    Anonym skrev 2011-07-17 17:08:39 följande:

Skönt att jag inte är ensam, då är det alltså normalt.

Ja jag sover också ca 10 tim, men ändå har jag lagt mig för att vila två timmar ytterligare. Men jag känner mig inte mkt piggare för det. Känner mig som världens tråkigaste.

Jag kände mig också som världens tråkigaste... till och med bad min sambo om ursäkt för det och för att han fick fixa allt (vi hade just flyttat) men han är tack och lova av den omtänksamma och förstående sorten så det var ok... Så länge jag ifall jag var grinig och kinkig försökte förklara varför (trött/hungrig/nåt annat) så han visste vad han kunde göra åt det
  • Danielina

Jag var supertrött fram till v.12, sedan var det lugnt i några veckor fram till v.17-18 någon gång, går in i v.20 imorgon och är fortfarande jättetrött, men inte som de där första veckorna!

• Anonym

fram till v 11 sov jag ett tag varje lunchrast och en sväng när jag kom hem från jobbet (ca 30min/gång)  för att orka med och då sov jag även ca 9-10 timmar per natt. Nu (v15) har det blivit lite bättre och jag har inte samma behov av att sova på dagarna men då har jag även semester nu och kan sova 10-11 timmar per natt!!

• Danielina

Kan tillägga att fram till v.12 så var jag så trött att jag fortfarande inte förstår hur man orkar jobba och vara nygravid! Är så glad att jag är student!!!

• Anonym (glad i ve 10)

Går in i ve 10 imorgon och jag är som du, vill bara sova hela tiden, sover flera ggr under dagen och upp o pinkar på nätterna;) Töttheten är förlamande, men det går över lite längre fram:)

• Mrs Moneybags

Jag var hiskeligt trött i början av graviditeten, fram till vecka 12-15 sådär, men det värsta är att samma trötthet har kommit tillbaka nu i vecka 33+ (är i vecka 35 nu)!

Jag kan inte hålla ögonen öppna ibland, somnar på bussen, på föreläsningar, på jobbet framför datorn...you name it! Huga!

Det är tufft för kroppen att skapa nytt liv...

• elinson

Fint att det är fler... jag sover o sover o sover.. efter jobbet, på lunchen så fort jag får chansen. Samtidigt är det otroligt frustrerande när jag är van att vara aktiv o nu knappt orkar ta ut hunden.

Galet.. men jag hoppas det ger sig. Är i vecka 13 nu.

• Anonym
    zauzz skrev 2011-07-17 18:17:43 följande:
    Jag kände mig också som världens tråkigaste... till och med bad min sambo om ursäkt för det och för att han fick fixa allt (vi hade just flyttat) men han är tack och lova av den omtänksamma och förstående sorten så det var ok... Så länge jag ifall jag var grinig och kinkig försökte förklara varför (trött/hungrig/nåt annat) så han visste vad han kunde göra åt det
    Ja men precis, det känns som att man måste ursäkta sig. Men jag förstår nu efter att alla delat med sig attd et är normalt att vara trött eller helt utslagen. Det är så synd för att min sambo är pigg och är på världens goaste humör trots att han slitit och jobbat hela dagen. Medan jag som nu är hemma knappt orkar ta mig från sovrummet till köket. 
  • Bella73

Jag var väldigt trött fram till V.12 ungefär. Är nu i V.18 och för ungefär en vcka sedan kom tröttheten tillbaka, rejält! Sover 10 timmar på natten, sen är jag vaken några timmar, sen är det dags att sova i 2-3 timmar igen....konstant trött!

• zauzz
    Bella73 skrev 2011-07-18 11:30:47 följande:
    Jag var väldigt trött fram till V.12 ungefär. Är nu i V.18 och för ungefär en vcka sedan kom tröttheten tillbaka, rejält! Sover 10 timmar på natten, sen är jag vaken några timmar, sen är det dags att sova i 2-3 timmar igen....konstant trött!
    Kolla med din barnmorska om du borde börja äta järntabletter.
    Jag kände mig tröttare igen i någon vecka innan det visade sig att mitt hb-värde hade börjat sjunka och att jag behövde järntillskott 
  • Altruism

Extremt trött! Sov från 21-11 typ varje natt och 1-2 timmar efter maten runt 17-tiden. Efter vecka 20 blev det bättre dock...

• Bella73
    zauzz skrev 2011-07-18 11:33:55 följande:
    Kolla med din barnmorska om du borde börja äta järntabletter.
    Jag kände mig tröttare igen i någon vecka innan det visade sig att mitt hb-värde hade börjat sjunka och att jag behövde järntillskott 
    Har bra järnvärden, säger de.
Svar på tråden Hur trött var du som gravid?