• UmmAlina

Köpt diskmaskin, vad är specialsalt?

Vi har nu köpt en diskmaskin och i bruksanvisningen står det att man ska fylla på med specialsalt innan man använder den första gången. Annars kan korrosion uppstå. Vad menas med detta?

Vad är det för salt som behövs?

Jag vet att saltet är för att mjuka upp vattnet, vi har 3.5-4.0 där vi bor.

HJÄLP mig... =)       

• Svar på tråden Köpt diskmaskin, vad är specialsalt?
  • La Lola

Vanligt diskmaskinsalt.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • UmmAlina
    La Lola skrev 2011-07-17 16:54:14 följande:
    Vanligt diskmaskinsalt.

Är det verkligen så enkelt? Haha... Men finns det olika märken eller?
  • La Lola
    UmmAlina skrev 2011-07-17 16:56:17 följande:
    Så enkelt är det.
    Olika märken (tillverkare) finns det säkert men alla har ju samma funktion.

Jag har dock inte köpt diskmaskinssalt på många år men jag tror inget har ändrats på saltfronten.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Nyfiken gul

rekommenderar att alltid använda diskmaskinsalt. Både maskinen och glas/porslin håller längre.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • UmmAlina
    Nyfiken gul skrev 2011-07-17 17:01:47 följande:
    rekommenderar att alltid använda diskmaskinsalt. Både maskinen och glas/porslin håller längre.

Det står att man ska fylla på av SPECIALSALT ungefär 1,5 kg. Sedan så säger den till när man behöver fylla på igen.

Jag frågade min syster precis och hon har aldrig haft salt i sina maskiner. Därför undrar jag om det bara är för vissa maskiner som det behövs eller?
  • Nyfiken gul
    UmmAlina skrev 2011-07-17 17:13:23 följande:

Det står att man ska fylla på av SPECIALSALT ungefär 1,5 kg. Sedan så säger den till när man behöver fylla på igen.

Jag frågade min syster precis och hon har aldrig haft salt i sina maskiner. Därför undrar jag om det bara är för vissa maskiner som det behövs eller?

jag tror att en del använder aldrig salt för att man inte läser instruktionerna. Har haft ett antal diskmaskiner under åren och bott över hela landet i princip och alltid har det stått salt i instruktionerna.

på vissa håll kan det nog vara bättre att alltid ha salt eftersom vattnet kan vara mer kalkhaltigt tex eller när man har egen brunn osv..

men jag använder alltid salt vare sig det står eller inte, just för att maskinen och disken håller bättre.

och specialsalt står det bara för att inte förväxlas med vanligt salt som ju inte alls ska användas.        
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Amazina

Nej, man ska helst använda det alltid, men det är viktigare i områden med hårt vatten. Många med hyreslägenhet struntar dock i det eftersom det inte är deras egna maskin de måste vara rädda om...
  • UmmAlina
    Nyfiken gul skrev 2011-07-17 17:20:53 följande:

jag tror att en del använder aldrig salt för att man inte läser instruktionerna. Har haft ett antal diskmaskiner under åren och bott över hela landet i princip och alltid har det stått salt i instruktionerna.

på vissa håll kan det nog vara bättre att alltid ha salt eftersom vattnet kan vara mer kalkhaltigt tex eller när man har egen brunn osv..

men jag använder alltid salt vare sig det står eller inte, just för att maskinen och disken håller bättre.

och specialsalt står det bara för att inte förväxlas med vanligt salt som ju inte alls ska användas.        

Okej, men då förstår jag hur du menar. 

Spelar det någon roll vilken sort eller? Vilken använder du? Jag vet att det finns något som heter Broxomatic, är den bra? 
  • Malwa

På ica finns salt i diskmedelshyllan som bara heter diskmedelssalt, typ 10kr för ett paket. Dessa använder vi, man häller i hela paketet på en gång sen räcker det ganska länge.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Sapato

Enligt vattentabellen i vår bruksanvisning ska vi inte tillsätta salt. Bor i Sthlm

• Snabeldrake
    UmmAlina skrev 2011-07-17 16:56:17 följande:
    Japp det är så enkelt. Kostar mellan 10-20 kr.
  • Snabeldrake

Man ska helst använda salt för att maskinen inte ska börja kalka igen och det inte ska bli kalk på disken. Det är bäst att använda men det går utan, men då håller kanske inte maskinen eller disken lika länge...

Spolglans är också toppen, det behövs inte heller men disken blir strålande fin Solig
Svar på tråden Köpt diskmaskin, vad är specialsalt?