Bonprix - värdelöst
För flera veckor sedan, innan sommaren, insåg jag att jag behövde nya kläder till sommaren och inte hade tid att gå i butiker. Jag surfade runt lite, hittade en riktigt snygg top och bestämde mig för att köpa allt jag behövde från den siten. Siten vad Bonprix, och det lät som en bättre ide än vad det var.
Jag började med att klicka ned allt som såg bra ut i varukorgen, så långt gick det smidigt. När jag sedan skulle betala gick det dock inte. Jag försökte med alla möjliga lösningar, bland annat bytte jag från firefox till explorer utan att det löste problemet. Till slut ringde jag deras kundtjänst, och fick prata med en dryg och avvisande tjej som förkunnade att självklart kunde inte hon lösa problemet åt mig, hon var ingen it-support. Um, ok?
Detta var på en helg, så jag ringde tillbaka nästa dag. Får då prata med mindre dryg tjej som säger att jag förmodligen har lagt för mycket i varukorgen, att jag får ta bort tills alternativet för att betala dyker upp. Jag påpekar att det är konstigt att den informationen inte dyker upp i samband med betalningen, vilket hon avfärdar med att den informationen står på sidan, bara inte just där.
Efter att jag minskat ned varukorgen dyker betalningsalternativet äntligen upp, och ordern går iväg. Jag får en orderbekräftelse. Jag får hem en kreditupplysning. Det jag däremot inte får är kläder. Efter några veckor ringer jag och frågar, och får veta att eftersom ordern är över 4000 måste jag först betala in det som överstiger separat. Det ska tydligen gå ut ett brev om det till mig, vilken vecka som helst nu. Jag ber henne ta bort ytterligare ett plagg så att kostnaden är under 4000, och nu ska ordern gå iväg.
Någon vecka senare får jag ett brev hem om att jag måste betala in pengar, en helt annan summa (högre) än vad ordern tidigare översteg 4000 med. Jag ringer upp dem igen, och får veta att jag kan bortse från det, ordern är på väg. Den är inte skickad än, men snart så.
Nu har jag till slut fått hem kläderna. Eller, det dyraste plagget i ordern låg inte med. Den finns dock med på fakturan. Och vid det här laget hade den snygga toppen tagit slut.
Jag borde handlat i en butik - det hade gått snabbare.