• SmilingCoast

Bonprix - värdelöst

För flera veckor sedan, innan sommaren, insåg jag att jag behövde nya kläder till sommaren och inte hade tid att gå i butiker. Jag surfade runt lite, hittade en riktigt snygg top och bestämde mig för att köpa allt jag behövde från den siten. Siten vad Bonprix, och det lät som en bättre ide än vad det var. 

Jag började med att klicka ned allt som såg bra ut i varukorgen, så långt gick det smidigt. När jag sedan skulle betala gick det dock inte. Jag försökte med alla möjliga lösningar, bland annat bytte jag från firefox till explorer utan att det löste problemet. Till slut ringde jag deras kundtjänst, och fick prata med en dryg och avvisande tjej som förkunnade att självklart kunde inte hon lösa problemet åt mig, hon var ingen it-support. Um, ok?  

Detta var på en helg, så jag ringde tillbaka nästa dag. Får då prata med mindre dryg tjej som säger att jag förmodligen har lagt för mycket i varukorgen, att jag får ta bort tills alternativet för att betala dyker upp. Jag påpekar att det är konstigt att den informationen inte dyker upp i samband med betalningen, vilket hon avfärdar med att den informationen står på sidan, bara inte just där. 

Efter att jag minskat ned varukorgen dyker betalningsalternativet äntligen upp, och ordern går iväg. Jag får en orderbekräftelse. Jag får hem en kreditupplysning. Det jag däremot inte får är kläder. Efter några veckor ringer jag och frågar, och får veta att eftersom ordern är över 4000 måste jag först betala in det som överstiger separat. Det ska tydligen gå ut ett brev om det till mig, vilken vecka som helst nu. Jag ber henne ta bort ytterligare ett plagg så att kostnaden är under 4000, och nu ska ordern gå iväg. 

Någon vecka senare får jag ett brev hem om att jag måste betala in pengar, en helt annan summa (högre) än vad ordern tidigare översteg 4000 med. Jag ringer upp dem igen, och får veta att jag kan bortse från det, ordern är på väg. Den är inte skickad än, men snart så. 

Nu har jag till slut fått hem kläderna. Eller, det dyraste plagget i ordern låg inte med. Den finns dock med på fakturan. Och vid det här laget hade den snygga toppen tagit slut. 

Jag borde handlat i en butik - det hade gått snabbare.  

• Svar på tråden Bonprix - värdelöst
  • casham

för mig har det då fungerat utmärkt att handla från bonprix utan strul?

• Frila2

Dessutom är det så att man måste vara uppmärksam på fakturan när man får den för det som det står att man ska betala är inte hela summan utan minsta belopp. Jag hade skickat tillbaka massa kläder som var helt tokiga i storlekar och färg och hade därför inte 100-koll på beloppet. Betalade det som stod och efter 1 månad fick jag ett brev om att jag inte betalt allt och en ny summa att betala. Betalde den direkt och efter ytterligare en månad fick jag ett nytt brev med att det var typ 100 kr kvar och att jag skulle få en påminnelseavgift! Hade den hela summan stått på fakturan hade jag ju betalt den direkt. Nu får man en summa att betala och så är det inte hela summan. Skitföretag. Jag har aldrig tidigare fått påminnelse på fakturor som jag fått (som inte försvunnit allstå). Dessutom var kläder jättestora i storlekarna och av mina 12 beställda plagg skickade jag tillbaka 9.

• SmilingCoast
    casham skrev 2011-07-17 17:54:17 följande:
    för mig har det då fungerat utmärkt att handla från bonprix utan strul?
    Det finns säkert jättemånga som handlar därifrån utan problem, vilket är kul för dem. Själv lär jag inte försöka igen.... 
  • SmilingCoast
    Frila2 skrev 2011-07-17 17:57:22 följande:
    Dessutom är det så att man måste vara uppmärksam på fakturan när man får den för det som det står att man ska betala är inte hela summan utan minsta belopp. Jag hade skickat tillbaka massa kläder som var helt tokiga i storlekar och färg och hade därför inte 100-koll på beloppet. Betalade det som stod och efter 1 månad fick jag ett brev om att jag inte betalt allt och en ny summa att betala. Betalde den direkt och efter ytterligare en månad fick jag ett nytt brev med att det var typ 100 kr kvar och att jag skulle få en påminnelseavgift! Hade den hela summan stått på fakturan hade jag ju betalt den direkt. Nu får man en summa att betala och så är det inte hela summan. Skitföretag. Jag har aldrig tidigare fått påminnelse på fakturor som jag fått (som inte försvunnit allstå). Dessutom var kläder jättestora i storlekarna och av mina 12 beställda plagg skickade jag tillbaka 9.
    Håller med om storlekarna! Däremot var kvaliteten ojämn men överlag högre än vad jag väntade mig. 

Tack för varningen om fakturan. 

• samban

Hur funkar det att betala med kreditkort då? Någon som testat? Funderar på att beställa lite från just bonprix, men om de ska hålla på och skicka en massa skumma fakturor kan jag ju skita i det...

• SmilingCoast
    lilljohansson skrev 2011-07-17 19:16:04 följande:
    har köpt såååå mycke kläder sååååå många gånger därifrån och har aldrig varit med om ett endaste litet fel!
    så det lär ju inte drabba alla iaf!
    Skönt att höra!
  • iii
    Frila2 skrev 2011-07-17 17:57:22 följande:
    Samma sak som jag hade problem med. Dessa eviga fakturor! Men jag betalade av hela skulderna och fick ÄNDÅ fler fakturor. De menade att jag bara betalade in minsta beloppet, men dessa belopp brukar vara på jämna belopp, jag hade betalat in 676,50kr på senaste fakturan. Vilket skulle vara hela min skuld. Men tydligen icke. 

Och om man nu skulle utnyttja möjligheten att avbetala, så borde man ju knappast få påminnelseavgift för detta. Om de inte tillåter avbetalning, varför då skriva "minsta belopp att betala in"? Jag tror att de satt detta i system och tjänar pengar på att folk inte kollar speciellt noga vilket saldo de borde ha om allt går rätt till. Har säkert betalat för samma varor 3gånger om nu.

Bad om kopior på alla fakturor de skickat till mig, men de mailade bara en värdelös översikt över vilka kläder jag beställt. Det stod inget om saldo, och framförallt inte OCR som var det viktiga. Vad jag läst på andra sidor så är det stora problem med deras ekonomiavdelning. Folk betalar med kort, belopp dras, men bonprix påstår att de inte fått några pengar osv.
  • älskarlivet81

Jag försökte också handla på bonprix en gång! De tog kreditupplysning, men några kläder fick jag aldrig! När jag kontaktade dem så sa de att det inte fanns någon order i mitt namn... 

• iii
    samban skrev 2011-07-17 18:11:06 följande:

Hur funkar det att betala med kreditkort då? Någon som testat? Funderar på att beställa lite från just bonprix, men om de ska hålla på och skicka en massa skumma fakturor kan jag ju skita i det...

Jag hade inte gjort det... Inte mot postförskott heller, då är man beroende av att de faktiskt betalar tillbaka ens pengar om man returnerar varorna och det hade jag inte litat på att de gör.

www.rejta.se/omdome/893482/Bon+Prix

www.reco.se/bonprix
  • iii
    älskarlivet81 skrev 2011-07-18 20:33:15 följande:
    Jag försökte också handla på bonprix en gång! De tog kreditupplysning, men några kläder fick jag aldrig! När jag kontaktade dem så sa de att det inte fanns någon order i mitt namn... 
    Jag har också fått några uteblivna orders som de påstod att de inte fått in. Av någon anledning har de fortsatt att ta kreditupplysningar jämt och ständigt också. Förstår verkligen inte varför, för jag har inte handlat något hos dom på flera månader nu.
  • älskarlivet81
    iii skrev 2011-07-18 20:43:05 följande:
    Jag har också fått några uteblivna orders som de påstod att de inte fått in. Av någon anledning har de fortsatt att ta kreditupplysningar jämt och ständigt också. Förstår verkligen inte varför, för jag har inte handlat något hos dom på flera månader nu.
    Tack och lov har jag inte fått fler kreditupplysningar tagna på mig i alla fall.
  • samban
    iii skrev 2011-07-18 20:41:04 följande:
    Jag hade inte gjort det... Inte mot postförskott heller, då är man beroende av att de faktiskt betalar tillbaka ens pengar om man returnerar varorna och det hade jag inte litat på att de gör.

www.rejta.se/omdome/893482/Bon+Prix

www.reco.se/bonprix
    Ehh okej, nä jag låter nog bli. Tack för info!
Svar på tråden Bonprix - värdelöst