• ForReal

Hur mycket ättika i vattnet?

Vi har problem med en av katterna som bajsar och kissar utanför. Har läst om att man kan torka golvet med ättika, kan det vara något? Jag skulle vilja torka hela golvet i alla rum, kan man då spä ut ättika i en vattenhink eller blir det för lite då? Om, hur mycket ska jag ta ungefär?

• Svar på tråden Hur mycket ättika i vattnet?
  • nemo1

Jag brukar ta nästan outspätt. Men jag föredrar ytdes. eller alsolsprit då ättikslukten gärna dröjer sig kvar. Har ni varit hos vett för att utesluta sjukdom hos katten? Vid en uvi eller kristaller så kan katten även bajsa utanför lådan då denne förknippas med smärta. Fler katter = fler lådor. Någon förändring som skett hemma nyligen? Det gäller att komma på som är kattens bekymmer. Men uteslut först hos en veterinär.

• ForReal

Okej, ja jag kan tänka mig att det luktar lite väl. Blir nog ytdes/alsolsprit.

Vi har varit hos vet. och det är inga fysiska fel på henne som de kan se, inga problem med njurar, uvi eller nåt. Vi har två katter och två lådor, ett tag provade jag även med tre st men hon visade inget intresse för den. Bytt position på dem, olika sand. Hon verkar föredra finkorning sand eller kristaller men det sker ändå olyckor utanför. Jag tar bort så fort jag ser att det är något i lådorna.

Ingen förändring nyligen, vi har bott här flera år. Tyvärr har vi haft detta problem från och till i flertalet år, senaste året mer frekvent, nästan varje dag. Oftast handlar det om att hon bajsar utanför, kissar utanför är mycket mer sällan. Det är väldigt frustrerande att inte komma på vad själva kärnan i problemet är.

Jag har funderat på om det kan bero på den andra katten. Hon sitter nämligen och spanar bakom ett hörn på den katten, så fort denne går på låda. Hon sitter lite som i attackställning, öron bak och svansen slår lite. När vi ska plocka bort bajs/kiss eller byta sand är hon alltid där och håller koll på läget, övervvakar känns det som, men då ej på det "sura" sättet som när andra kissen är där.

Jag tänkte att hon nog helst skulle vilja ha en låda själv, men båda två går på båda lådorna så jag vet inte?

Jättetacksam för tips, känns som vi provat allt men det finns säkert mer att göra. Jag har funderingar kring hur värdigt detta är, men samtidigt tycker jag inte hon verkar lida av det själv så mycket att jag anser att vi borde ta bort henne. Jag hoppas att jag har rätt. Hon är fortfarande en otroligt go och mysig spinnmaskin, och då mår hon väl bra i övrigt?

• ForReal

Kan tillägga att båda är innekatter, honor och kastrerade. Den med bajsproblemet är 7 år, den andra 6 år.

• nemo1

Har du möjlighet att ställa en låda mer i skymundan så att hon kan sitta mer ifred? Det kan ju faktiskt varka orsaken. Om ni har varit hos vet så tar jag för givet att denne tog ett sterilt urinprov på henne? Nästa gång det händer, fundera riktigt ordentligt om något har hänt den närmsta tiden, ni har varit borta lite mer hemifrån, någon har inte varit hemma, besök, möblerat om? Det kan vara en väldigt liten sak för oss men inte för henne. Är hon hård i magen så att hon förknippar lådan med smärta?
    Det är ett riktigt detektivarbete att komma på vad katten vill säga. En katt gör aldrig utanför lådan för att jävlas, bra att komma ihåg när man blir irriterad. 

• ForReal
    nemo1 skrev 2011-07-17 23:30:13 följande:
    Har du möjlighet att ställa en låda mer i skymundan så att hon kan sitta mer ifred? Det kan ju faktiskt varka orsaken. Om ni har varit hos vet så tar jag för givet att denne tog ett sterilt urinprov på henne? Nästa gång det händer, fundera riktigt ordentligt om något har hänt den närmsta tiden, ni har varit borta lite mer hemifrån, någon har inte varit hemma, besök, möblerat om? Det kan vara en väldigt liten sak för oss men inte för henne. Är hon hård i magen så att hon förknippar lådan med smärta?
    Det är ett riktigt detektivarbete att komma på vad katten vill säga. En katt gör aldrig utanför lådan för att jävlas, bra att komma ihåg när man blir irriterad. 

Det ska jag pröva med, en mer i skymundan. Tack för tipset!

Ja det har de gjort, ingen uvi.

Jag ska försöka verkligen luska ännu mer. Men det händer i princip varje gång hon ska bajsa just nu, och precis som du säger så är hon hård i magen. Jag undrar om hon inte håller sig, för det är mycket bajs när hon väl bajsar (mer än när hon bajsar i låda).

Men nu fick jag precis en idé på vad det kan vara, du satte igång hjärnan där :) I höstas hade hon plöstligt problem med att hoppa, och kunde knappt hoppa upp i soffan. Blev väldigt orolig och åkte in till vet. De sa att hon har en typ av artros vid ett ställe i ryggen, och när de klämde just där så blev hon jättearg och skrek. Hon fick värkmedicin och den gav vi i flera omgångar tillsammans med mer aktivitet. Det har hjälpt och nu funkar hon som vanligt, men det kan ju komma åter och då får vi medicinera igen. Ja detta var en parentes, men ville förklara hur det började.

En tid innan hon fick problem med att hoppa, så började hon faktiskt bajsa utanför såhär ofta som det nu blivit. Då hade vi endast lådor med höga kanter, och det kan ju ha varit så att hon inte orkade hoppa i då? Så att hon förknippat lådan med smärtorna i ryggen? Nu har vi en hög och en låg, och hon föredrar numera den låga.

Om det är så att hon förknippar det med smärta som nu verkar ha gått över (tillfälligt), så kanske det har blivit en ovana att gå utanför? Jag märker ofta när hon är nödig, då börjar hon gå runt och verkar lite stressad. Jag har försökt följa med henne och "leda henne" till lådan, men då vägrar hon. Sålänge jag har koll på henne så att hon ser, så gör hon inget. Sen när jag tittar bort en minut så har hon bajsat på golvet. Så den taktiken verkar ju inte funka. Hur gör jag får att vänja henne i så fall?

Och jag lovar att jag skulle aldrig tro att hon försökte jävlas, har aldrig blivit arg på henne. Om hon bajsar på golvet reagerar jag bara neutralt mot henne.

• nemo1

Lilla gumman då, kanske dags för ett veterinärbesök igen för att se om hon behöver smärtstillande igen då? Ger du katterna blötmat? Om inte så börja med det för då får dom i sig mer vätska och bajset blir lite lösare och hon behöver inte ta i lika mycket = inte lika ont. Katter har oftast ett för litet törstbehov och behöver hjälp på den fronten. Om du redan ger blötmat så ställ fram flervattenskålar, jag har tex alltid ett glas m vatten på diskbänken där dom gärna dricker. Prova även att ställa ut en eller två lådor till med låg kant och där hon får sitta i fred. 

• ForReal

Tack för svaret! De får både torrfoder och blötmat, Royal Canin torrt och Mjau blötmat. Har också flera skålar och glas framme, för som du säger är de ju inte världsbäst på att dricka. Men i ett nytt glas är det helt plötsligt väldigt roligt :) Har haft det sen tidigare då andra kissen hade kristaller i urinen och har fortsatt med det sen dess. Hon är som tur frisk nu men lika bra att förebygga så gott man kan!

Ska prova dina tips och ringa vet!

• ForReal

Ville bara uppdatera med att det går väldigt bra här! Känns som ett under efter all tid då inget tyckts funka :)

Hon verkar inte ha ont och det blev besultat att vi avstår värkmedicinering sålänge.

Har nu hunnit provat en del kattsand, bl a EverClean som är så bra. Men nu stod turen att testa kattsanden Pussi och den verkar gillas. Vet att vi haft den förr men då var hon kanske inte så känslig.

Rejält med sand i låg låda och gör rent direkt någon varit i den. Det verkar som hon blivit mer känslig för minsta orenhet, så jag kollar ofta. Byter oftare osv. Och nu har lillan inte bajsat (eller kissat heller för den delen) utanför sen jag skrev här sist.

Nu är ju det här bara mina erfarneheter och tankar kring vad som kan ha varit fel, men jag får ju anta att hon blivit mer känslig för att det ska vara väldigt rent. Missförstå mig inte, har alltid plockat i lådorna ordentligt förut, men då kunde det ligga nån kissklump kvar ett tag utan att hon brydde sig. Så nu ska jag fortsätta att vara supernitisk med lådan :)

Jag får också för mig att (som jag skrev) det kan ha blivit en dålig vana för henne sen hon hade ont. Kanske hjälpte det att bryta den genom att göra allt nytt och fräscht från början igen med ny låda, ny sand, mycket sand på en gång. Och hon får massor av beröm och lite kattmynta efteråt :)

Så till alla er som har problem med katters kisseri, plötsligt händer det! =)

Svar på tråden Hur mycket ättika i vattnet?