• frk Carlsson

Kvällsmål till 1-åring, istället för gröt el välling

Jag skulle gärna vilja få lite förslag på vad man kan ge en 13-månaders till kvällsmål, förutom välling el gröt . Vi har slutat med färdigtillverkad gröt till vår son, och nu äter han havregrynsgröt med en skvätt mjölk i till frukost och till kvällsmål ca 2 tim efter middagen, dvs strax innan han lägger sig.

Jag känner att det kanske är lite väl mkt med två port havregrynsgröt/dag men vad ger man istället? Han vill inte ha välling, så det är uteslutet. Kan man ge typ turkisk yogurt som är osötad och lite fetare än vanlig yogurt? Eller exploderar magen då? Kan man kanske börja med ngn laktosfri variant istället?

Jag är ute efter ngt som ger mkt mättnad eftersom han sover 12 timmar obrutet på nätterna, så en macka eller så känns för lite...

Tacksam för förslag och tips

Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Svar på tråden Kvällsmål till 1-åring, istället för gröt el välling
  • La Lola

Är ditt barn känslig för laktos?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • frk Carlsson

Näe, inte va jag vet Han har då inte reagerat på den mjölk (vanlig mellanmjölk) som han fått i gröten. Vad tänkte du?

• anyXX

Jag tycker nog att man kan ge gröt 2 ggr om dagen, det gör man ju med färdigtillverkad gröt, välling etc... man kan variera med en klick äpplemos/fruktpuré, kanel osv. Annars kan du ge banan (har varit en hit hos min dotter som inte ätit välling), yoghurt som du skriver (med kanel och mosad banan gillad min flicka), mannagrynsgröt...

Iris 080308 & Nils 100319
  • La Lola
    frk Carlsson skrev 2011-07-17 19:50:01 följande:
    Näe, inte va jag vet Han har då inte reagerat på den mjölk (vanlig mellanmjölk) som han fått i gröten. Vad tänkte du?
    Eftersom du skrev som du gjorde ang yoghurten...?....
  • frk Carlsson
    anyXX skrev 2011-07-17 19:50:12 följande:
    Jag tycker nog att man kan ge gröt 2 ggr om dagen, det gör man ju med färdigtillverkad gröt, välling etc... man kan variera med en klick äpplemos/fruktpuré, kanel osv. Annars kan du ge banan (har varit en hit hos min dotter som inte ätit välling), yoghurt som du skriver (med kanel och mosad banan gillad min flicka), mannagrynsgröt...
    Ja, man kanske kan det? :-/ Det är nog bara jag som fått för mig ngt kanske? Mannagrynsgröt ja! Den hade jag glömt bort alldeles! Tack för de övriga tipsen oxå Variation är aldrig fel...men här står det still i hjärnkontoret.

Det är OK med yogurt då?
  • Fenomen a

det går jhu att variera gröten med oliks gryn manna, graham, dinkel, råg etc. Och ha i massa frukt mosad banan rivet äpple. Eller blanda med gröt och youghurt det gillade mina

• frk Carlsson
    La Lola skrev 2011-07-17 19:51:10 följande:
    Eftersom du skrev som du gjorde ang yoghurten...?....
    Nä, det var mest bara för det här med att man inte ska ge barn mjölkprodukter, men det är väl innan de fyllt 1 va? Vår äldsta dotter började dricka mjölk först vid 15 mån, när hon började fsk, och då GLUPADE hon i sig där...så magen pajjade totalt...men det var ju mest för att hon var ovan...det gick till sig sen.
  • frk Carlsson
    Fenomen a skrev 2011-07-17 19:53:14 följande:
    det går jhu att variera gröten med oliks gryn manna, graham, dinkel, råg etc. Och ha i massa frukt mosad banan rivet äpple. Eller blanda med gröt och youghurt det gillade mina
    Såklart!
    Tack! Gud vad trög jag känner mig Man har 3 barn och kan inte ens räkna ut sånt här själv...
  • La Lola
    frk Carlsson skrev 2011-07-17 19:54:21 följande:
    Nä, det var mest bara för det här med att man inte ska ge barn mjölkprodukter, men det är väl innan de fyllt 1 va? Vår äldsta dotter började dricka mjölk först vid 15 mån, när hon började fsk, och då GLUPADE hon i sig där...så magen pajjade totalt...men det var ju mest för att hon var ovan...det gick till sig sen.
    Man ska undvika mjölk som måltiddryck innan 1 års ålder......

Yoghurt tex kan de äta i små mängder från 7-8 mån.
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-07-17 19:55:50 följande:

"Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.

OBS! Servera aldrig opastöriserad mjölk till små barn. Den kan innehålla skadliga bakterier."

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

• frk Carlsson
    La Lola skrev 2011-07-17 19:55:50 följande:

Va bra Tack för infon. Tur att FL finns ibland
  • hondär

Du kan väl ge en lite grövre macka med nåt köttpålägg och lite naturell yoghurt? Kan även röra i frysta bär i så blir de inte så surt, blåbär är ju jättenyttigt

Milia 091228, bebis november 2011
  • masha16

Kokt ägg mosat med smör. Keso och banan. Min 14 månaders vägrade länge gröt så vi testade allt möjligt.

• Jkpg Deluxe

variera gröten och vad ni har på! :)

mannagrynsgröt, grahamsgröt, havregrynsgröt osv..

banan i skivor, äppelmos och kanel, rivet äpple, blåbär, mosade jordgubbar osv :) 

• frk Carlsson

Oj, de bara rasar in tips Jag som var så nedslagen tidigare! Nu är det ju bara att tuta å köra

• frk Carlsson

Nu blir ju JAG hungrig

Svar på tråden Kvällsmål till 1-åring, istället för gröt el välling