Öppna bokhandel i dessa tider?
Är anonym då jag inte vill att någon ska veta om mina planer. Bor i en småstad med ca 15.000 invånare och här bor en hel del folk som jobbar i storstad. Min stora dröm har alltid varit att öppna en egen bokhandel med cafédel. Nu känner jag att det är dags att göra slag i saken eller inse att det aldrig kommer bli verklighet. Jag har tänkt att inrikta mig på lite "finare" böcker (alltså speciellt utvalda, finare utgåvor) och en väldigt fin inredning, alltså inte bara hyllor med böcker, utan tänk er en sådan där personlig bokhandel som man kan se i filmer ibland med en jättefint inredd barnboksdel, pärlspont på väggarna osv. Och sen en cafédel som kanske främst är inriktad på föräldralediga med god latte, cupcakes m.m.
Till saken hör att det på orten redan finns både ett café och en bokhandel, men båda inriktar sig främst på pensionärer med väldigt billigt kaffe, (ingen latte) och bokhandeln har själva sagt att 75 % av deras kunder är över 65 år och jag vet efter att ha talat med folk att man nästan aldrig går in i då den ser så "risig" ut. Dock har de ett stort utbud, kunnig personal och har även planer på att börja sälja e-böcker.
Vad säger ni? Skjuter jag mig själv i foten och riskerar hela min ekonomi på nåt som man hela tiden hör går i konkurs? Jag tror på min idé, men å andra sidan älskar jag både böcker och cupcakes och betalar själv gärna lite extra för att få det lite extra fint och lyxigt, så jag kanske inte är den bästa att fråga
Dessutom har jag fast anställning på en arbetsplats där jag trivs, och det är ju i dagens läge inte heller något som man släpper bara sådär...