• Fidelis ad urnam

Få 1,5 åring att inte röra vid TVn. Hur?! Inte mitt barn

Satt barnvakt åt min älskade systerson på 1,5 år från igår till idag och vi hade stora meningsskiljaktigheter vad gäller TVn.
    Han tyckte att den skulle lekas med (platt-tv) och jag tyckte att han skulle låta bli den.
    Har lyckats få honom att låta bli den förut, för två månader sedan då jag hade hand om honom 5 dagar, genom att säga "nej" och ta bort honom därifrån. Men han har utvecklat mer egen vilja med åldern
    Så hur gör jag?
    Försökte samma "metod" som sist, funkade si så där (eller inte alls).

Så, hur får jag en 1,5 åring att sluta ta på, slå på och dra saker mot TVn?
    (Att hänga upp den på väggen är inte ett alternativ)

• Svar på tråden Få 1,5 åring att inte röra vid TVn. Hur?! Inte mitt barn
  • Kya

aktivera honom, i ett annat rum. gå helst ut. det är mer eller mindre omöjligt att få dom att sluta, när de väl fått en fix idé.

F och L, mina stjärnor :)
  • CeeJay

Bara fortsätta att säga att man inte får leka med TVn. Man måste ha tålamod och ibland kan det ta lång tid innan barnet fattar. Men försök att inte få några utbrott eller tjoa massor = kan han tycka det är roligt och känna att det blir en lek.

Koncekvent säga nej, nej och nej och även avleda med någonting annat typ en lek, en sång eller att bära bort honom till ett annat rum.

• Fidelis ad urnam
    Kya skrev 2011-07-17 20:02:42 följande:
    aktivera honom, i ett annat rum. gå helst ut. det är mer eller mindre omöjligt att få dom att sluta, när de väl fått en fix idé.
    Vi gick ut med honom både igår och idag.
    Så du menar att jag bara får acceptera att jag inte kan ha honom i samma rum som TVn, DVDn, videon och boxern förrän han är gammal nog att förstå vad han får och inte får göra och lyder efter dessa regler?
  • Kya
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-17 20:06:02 följande:
    Vi gick ut med honom både igår och idag.
    Så du menar att jag bara får acceptera att jag inte kan ha honom i samma rum som TVn, DVDn, videon och boxern förrän han är gammal nog att förstå vad han får och inte får göra och lyder efter dessa regler?

typ.... antingen det, eller så gillar ni läget. ni kan självklart säga nej och avleda. men 1,5åringar styr inte deras impulser det allra minsta. det de ser, ska de röra och pilla på.
    F och L, mina stjärnor :)
  • anne h

Fortsätta att säga nej, flytta på honom, visa att han inte får.

Ge uppmärksamhet när han gör rätt=låter bli tv. När han gör fel; ta bort, ge mindre/ingen uppmärksamhet.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Fidelis ad urnam
    anne h skrev 2011-07-17 20:09:40 följande:
    Fortsätta att säga nej, flytta på honom, visa att han inte får.

Ge uppmärksamhet när han gör rätt=låter bli tv. När han gör fel; ta bort, ge mindre/ingen uppmärksamhet.
    Ok, får försöka med det.
    Maken försökte att avleda hans uppmärksamhet istället för att säga nej eller "aj aj". Verkade funka lite bättre.
    Så vi får se.
  • Återkommande gäst

Håll honom borta från den...

Vår första hade vi aldrig sådana problem med. Vår andra hade sönder TV:n...

Har barnet gett sig den på att pilla på TV:n (eller något annat) så är den enda fungarande metoden att hålla honom/henne långt ifrån den och locka med annat. Tyvärr

• anne h
    Fidelis ad urnam skrev 2011-07-17 20:06:02 följande:
    Man måste absolut kunna vara i samma rum som tv, från start. Annars blir ju livet outhärdligt om man måste passa hela tiden..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Fidelis ad urnam

Vill bara förtydliga att jag på inget vis menar att han är ouppfostrad. Han är den goaste lilla killen på jorden och beter sig som vilket barn i hans ålder som helst gör.
    Min syster och hennes karl har höga möbler och TVn på väggen, men vi har låga möbler och TVn på dessa (samma med DVD, video och box). Vill bara ha lite tips på hur jag ska agera.

• Dr Mupp

Vi knuffade för soffbordet, nu har vi tjock-TV så han kan inte precis knuffa den i golvet, men han trycker på knapparna och så skriker storasyskonen. Genom att ställa för soffbordet så kommer han inte åt knapparna.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Få 1,5 åring att inte röra vid TVn. Hur?! Inte mitt barn