• nillasjoberg

HJÄLP! Namngivning!!

Jag behöver tips på vad man säger på namngivningen?
    Vi ska döpa vår son om två veckor. Allt annat är klart, och jag har planerat resten.
    Men det känns som att just "prat-biten" kommer att vara en minut, och sen är det slut.

Vår son ska heta Ian, och jag kan inte hitta någon namnbetydelse...och det är väl det som känns lite tråkigt..Det känns inte som att faddern kommer ha något att prata om?...

Snälla hjälp!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-17 20:19
    OJ! Inte döpa!!
    Det är alltså ett namngivnings-kalas i trädgården!!

• Svar på tråden HJÄLP! Namngivning!!
  • anyXX

Ni kan ju alltid prata om varför ni valde just det namnet... ellr något om vad ni önskar för er son? En vacker dikt kanske?

Iris 080308 & Nils 100319
  • Snelson

Har han något annat namn som ni kan prata om? Som tillhör någon annan i släkten också?

• nillasjoberg
    anyXX skrev 2011-07-17 20:18:45 följande:
    Ni kan ju alltid prata om varför ni valde just det namnet... ellr något om vad ni önskar för er son? En vacker dikt kanske?
    Men...vi har ingen anledning :P eller, mer än att det var fint och passade..Men det tar ju inte så många sekunder att säga ...
  • nillasjoberg
    Snelson skrev 2011-07-17 20:20:51 följande:
    Har han något annat namn som ni kan prata om? Som tillhör någon annan i släkten också?
    Nej....Han ska bara heta Ian, och våra båda efternamn...
    Haha. Det är jag som ska vara så egen och enkel som möjligt......
    Men ändå blir jag helstirrig nu när jag känner att det kommer bli fööööör enkelt !
  • acure

Ian är en skotsk version av John. John i sin tur är en engelsk version av Johannes och Johannes betyder "herren är nådig". Ian är ett fint namn. Fanns med på vår lista, men ut kom en Matilda.:)

www.ourfamily.se <--- NY ADRESS!
  • nillasjoberg

Ja det är vad jag har hittat innan också.
    Inte förens nu när jag sökte på engelska hittade jag det där med att Herren är nådig.

Ja..jo, visst kan man prata om kändisar!

• anyXX

Då skulle jag fyllt på med en fin barndikt, eller om någon ska sjunga/spela eller om ni spelar upp någon vacker låt som ni valt ut till ert barn :) Det jag menade med "vad ni öbskar för er son" var om ni skriver ihop ett litet fint tal typ att hans ka få växa upp si och så.. dessa människor har han runt sig,vi hoppas att han ska ärva sin pappas tankfullhet, sin mammas humor... etc etc... förstår du hur jag menar?

Iris 080308 & Nils 100319
  • MadHatter

Det finns en bok som handlar om de traditionella högtiderna fast på ett icke-religiöst sätt - där finns det en del idéer på vad man kan göra. "Den svenska högtidsboken" heter den.

Vid vår namnfest gjorde vi så här:

1. Jag hälsade välkomna. Och sa några ord om varför vi valt det namnet mm.
    2. Min bror som är skribent hade skrvit en mycket fin dikt om min dotter och hennes namn som han läste.
    3. Vi sjöng olika sånger: "Barn är ett främmande folk", "När lillan kom till jorden" och en sång till. (Vi hade gjort ett programhäfte med sångtexterna) (Låtarna låg nog egentligen inte efter varandra i programmet utan utspridda mellan de andra punkterna)
    4. Vi släppte en stor ballong lite cermoniellt. I den hade vi lagt vår adress i förhoppning att någon som fann ballongen skulle skriva en liten hälsning till dottern.
    5. Vi planterade ett vårdträd - som blommar på hennes födelsedag varje år! 
    6. Vi åt buffé och tårta

Svar på tråden HJÄLP! Namngivning!!