Köpa katt . Hona eller hane
Funderar på att köpa katt . vad e bäst . hona eller hane. och vf ?
Funderar på att köpa katt . vad e bäst . hona eller hane. och vf ?
Enda skillnaden skulle väl vara att honkastrering är dyrare än hankastrering. Köper du kattungar tänk på att dom vill vara två.
Beror helt på vad du menar med bäst.
Jag har inte märkt några större skillnader mellan honor och hanar utan hur de är beror helt på individen.
Men ska påpekas att jag bara haft kastrater.
två? blir de inte mer sociala med männsikor o m man köper en ?
Det spelar absolut ingen roll, i synnerhet inte om katten ska kastreras (vilket man bör göra om den inte ska ingå i seriös avel). Många hävdar att hanar är gosigare och mer "okomplicerade", men jag tror att det varierar mellan individerna.
En hankattskastrering kostar runt 500 kronor, kastrering av honkatt kostar det dubbla ungefär.
ok . E det fel att köpa en katt ? eller man måste ha 2. rädd att det blir att de två leker hela tiden . blir vildare o inte sociala med oss människor.
Nej nej, du får två harmoniska gosiga katter som har en kompis att leka med och det känns mindre jobbigt när man är tvungen att lämna dom ensamma. Jag skulle aldrig i hela livet sälja en kattunge som ensamkatt. Och det är inte för intet katthemmen inte heller säljer kattungar som ensamkatter.
ok . för jag vill ha en katt . . men den måste ju helt klart må bra .. jag jobbar 75 % jobbar typ 3 dagar i veckan .. är det för länge för en katt att vara hemma själv ? borde vara sköt att vara själv lite också. ?
Självklart beror en katts personlighet inte enbart på kön, men av de katter jag har haft så har de kastrerade hanarna till naturen varit lugnare än de kastrerade honorna. Både hanar och honor har i och för sig varit ungefär lika keliga (eller ja, i vissa fall har nästan honorna varit mer keliga än hanarna, men då har det i större grad varit på deras initiativ) men mina honor har alltid varit mer skygga av sig än hanarna. En av mina honor vågar inte ens komma in om jag har gäster här utan väntar tills de antingen har gått eller gått och lagt sig innan hon vågar sig in för att äta innan hon snabbt skyndar ut igen. Detta medan min hane obekymrat traskar in oavsett om någon annan är här eller ej och stryker sig även mot benen på folk han inte känner ifall han misstänker att de kan ha mat.
Men ja... som sagt, svår fråga. Av mina tre katter är det i alla fall en hona som hänger efter mig mest just nu, men det beror nog mycket på att jag tog hand om henne när hon var en månad gammal, så jag har blivit lite som en surrogatmamma.