Anonym (VA?) skrev 2011-07-19 08:04:45 följande:
Vad ledsen jag blir för din skull. Både att fått uppleva detta och sedan förlora en nära på det sättet.
Hade vi bott närmare varandra så hade det nog inte varit en så stor grej, för då hade man ju bara kunnat ses någon annan dag istället.
Nu går istället den enda veckan vi har ihop på månader åt spillo och därför tar det extra hårt.
Jag kan även förstå alkoholsuget eftersom jag faktiskt har det själv. Tror det kan vara både ärftligt och en slags självmedicinering. Som tur är har jag inte behövt självmedicinera och klarar därför den ärfliga biten, suget efter berusningen som lurat i bakgrunden sedan jag var tonåring.
Samtidigt gör det saken lite svårare att förstå eftersom jag själv kan sätta stopp och faktiskt låter bli att dricka trots suget.
Men usch, nu låter jag gnällig och det var inte meningen.
Ville mer få en insikt i vad som leder till att man fattar vissa beslut och hamnar där man gör och ni har gett mig väldigt bra och insiktsfulla svar.
Var inte ledsen för min skull, det är inte jag, längre

efter att jag började se det på det här viset och förstod vad som låg bakom så slutade jag vara arg och såg under alkoholisten en mycket ömtålig och känslig person som hade det väldigt svårt med sig själv och som inte fått den hjälp som hon behövde i sina dagar och som inte bearbetat traumatiska händelser, en människa som egentligen hade behövt terapi innan allt gick så fel. Läste massor med böcker och försökte förstå och det tog tid men till slut trillade polletten ner hos mig. Jag hade inget att göra med att mamma drack och när jag inte längre tog allt så personligt så blev det enklare, hon gjorde inte detta mot MIG utan mot sig själv. Klart man fortfarande blir ledsen ibland över tråkiga minnen och delar av dålig uppväxt, speciellt på jular så gråter jag fortfarande i smyg, men det tjänar inget till att klandra någon.
Det hemskaste är att jag inte hann förstå innan mamma gick bort och hann aldrig få min försoning med henne, hann aldrig förlåta henne och det gör fortfarande hemskt ont även om det är 7 år sedan mamma gick bort. Det låter kanske inte riktigt klokt men jag har aldrig varit så nära min mamma och förstått henne så bra som nu och hon inte finns längre och det är för sent att tala om allt för henne!
Förstår att det är svårt när du ska träffa din pappa och att ni inte ses oftare. Men ni kanske kan bli närmare genom att prata i telefonen oftare? Eller skriva brev till varandra? Prova och se, man vet aldrig

Och när ni väl bestämmer er för att träffas så kolla läget lite innan du kommer med barnen och ha en plan B, Hitta på nåt annat kul som finns i närheten så blir inte besvikelsen så himla stor om pappa är full den dagen. Se det som att pappa var sjuk den dagen ist. Hade det varit att han hade brutit foten och inte kunde eller hade fått lunginflammation så hade du ju inte blivit arg när ni inte kunde ses. Men alkoholism är också en sjukdom. Kanske blir lite konstigt och jag vet om ilskan och besvikelsen som man har inom sig, men att vara lite mer dalai lama och mindre clint eastwood hjälper faktiskt. Ta det från mig, jag var arg och stridslysten i 20 år och det ledde ingenstans. Jag kanske gjorde saken värre rent utav.
Ja det där med alkoholsuget har jag också. Missbrukargenen känns tydligt, känner hur förtvivlat enkelt det är att ta till alkohol för att lätta på trycket och självtrösta genom det. Men jag kan välja att inte göra så och jag har tur som har människor omkring mig som älskar mig och som är engagerade i mig och jag har gått länge i terapi , hjälper också

Men jag vet inte hur jag hade varit om jag inte hade haft det? Jag tycker inte att min mamma hade det, har din pappa det? Tror att en bra grund omkring en kan hjälpa långt! Jag är hemskt tacksam för att jag har fina människor omkring mig
Att prata om sina känslor är inte att gnälla, det är att kommunicera
Önskar dig all lycka och hoppas att något av det jag sagt kan hjälpa dig. Lycka till!