Mille03 skrev 2011-07-18 08:32:30 följande:
Hej
Känner mig lite orolig för dottern på 10 år som är så ointresserad av att läsa. Själv är jag en riktig bokmal. Hon har tidigare varit lite sen med läsningen men nu är hon ikapp iaf enligt hennes lärare. Nu på sommaren har jag och hon lånat lite olika hyfsat lättlästa böcker men hon vill aldrig läsa dem. Hennes kompisar som vi umgås med gör inget annat än läser och tom vuxemböcker...Dottern kan möjligen ta en Kalle Anka pocket eller en KP och bläddra i. det är som att hon får panik när hon ser en bok med text utan bilder.
Skulle säkert kunna muta mig till att hon läser ett kapitel om dagen men frågan är om det hjälper upp hennes intresse ??? Elller är det ett sätt att få henne att öva upp tekniken??
Har ni tips på lättlästra bra böcker som inte handlar om hästar så är de ytterst välkomna

)
Jag är bokmal. Jag har läst tusentals böcker under mitt liv. Syrran avskyr att läsa. Jag fick göra hennes bokrecensioner i skolan för att hon hatade verkligen allt som hade med läsande att göra. Det är inte hennes grej. Idag har hon börjat lyssna på ljudböcker ibland men då ska det vara något extraordinärt.
Om hon har kommit ikapp med läsningen så hon är hyfsat jämnduktig med sina skolkompisar, varför tvinga eller muta henne till detta? Även om jag själv inte klarar mig utan böcker så vet jag att man kan leva utan att läsa dygnet runt =) Möjligen sätt dig ner och fråga ditt barn OM det skulle vara så att hon skulle vilja läsa en bok, vad skulle den kunna handla om? Sedan gå och försök hitta en sådan bok. Jag fick faktiskt både syrran och våran nästan lillebror (en vi vuxit upp med) att läsa en hel bokserie, Phantom Valley, visserligen är det en liten bokserie med halvstor text men de tyckte den var tillräckligt intressant för att läsa den.