• Anonym

HJÄLP!

Min dotter på 6 månader är hård i magen och har varit det i ett par veckor. Vi har provat med katrinplommonpuré men det har inte hjälpt. På 1 vecka har ätit 1½ burk fruktpuré med blåbär och andra blandade bär så jag tror inte att det är det som gjort henne hård i magen. Hennes bajs har dom senaste dagarn blivit svart och i morse var det inte hårt men klibbigt, ungefär som nyföddas bajs. Vad kan detta bero på? Vad ska jag göra?
    Hon ammar inte.  

• Svar på tråden HJÄLP!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Förhoppningsvis har ni fått hjälp på annat håll vid det här laget.
    Min erfarenhet är dock att barns avföring kan skifta väldigt, framför allt beroende på vad de ätit och hur snabbt det gått genom tarmen. Ofta dröjer det tills barnet är ett och ett halvt innan man kan säga vad som är barnets normala färg och konsistens på avföringen.

Vid förstoppning hos små barn behandlar man oftast med kosten (om barnet kommit igång med smakisar/mat naturligtvis) precis som ni gjort. Därefter kan det bli aktuellt med bulkmedel, men man bör naturligtvis vara uppmärksam på vad som gett förstoppningen. Därför är det bra om er BVC-sköterska blir informerad, speciellt med tanke på att er dotter är så liten.

För övrigt skulle jag avvakta med kokta blåbär, då de kan verka stoppande och istället erbjuda katrinplommon och päronpure som har laxerande effekt.

Hoppas ni fått bukt med hennes besvär och att hennes mage nu är igång igen Glad

Mvh Christine

Svar på tråden HJÄLP!