• Anonym (Odör)

Problem med armsvett/lukt

Efter min andra graviditet som nu är 4 år sedan så har jag problem med lukten av armsvett.
    Jag svettas alltså inte så det blir stora blöta fläckar på kläderna utan det bara luktar.
    Jag kan ex duscha på kvällen, ta på deo och på morgonen så luktar jag typsik armsvett ändå.
    Tvättar mig under armarna på morgonen och efter ett par timmar så luktar det igen.
    Har provat massor av olika deo och de fungerar kanske 2-3 gånger. Sedan kommer lukten lika fort igen.
    Det är dry-stick, alkoholfria, deo för känslig hud och allt möjligt, men ingen hjälper. Jag har provat att använda olika tvålar när jag tvättar mig, men det spelar heller ingen roll.

Har klädesplagg som blivit förstörda då de börjar lukta armsvett så fort man har haft dem på sig i bara några minuter.

Det har dock blivit lite bättre de senaste 2 -3 åren, i början verkligen stank jag.
    Hur sjutton kan jag bli av med odören?

• Svar på tråden Problem med armsvett/lukt
  • Anonym

Känner precis igen mig i det du skriver fast jag hade min jobbigaste armsvettstid från ca 16-25 års ålder. När jag fyllde 25 försvann svettlukten. Men jag håller med om att när fått barn blev det lite värre igen, men nu är mitt barn är 1 år så nu luktar jag inte svett längre. Skulle tro att svettlukt har mer med hormoner att göra än med att man svettas.
    Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket, men jag upplevde att herrdeo var bättre än damdeo. Herrdeoo har ju också frächare lukt, många damdeos luktar ju lite kvalmigt.

• Anonym

absolut torr heter mirakelmedlet. finns både på apoteket och vanliga afärer. hade inte kunnat leva utan det

• caroline88

Jag hade likadant.. Men du köpte jag body scrub och skrubbade som sjutton med den under armarna för att få bort de döda hudcellerna.. Och efter kanske 2-3skrubbningar så var det borta :) testa det!

• caroline88

Absolut torr är jättebra! Finns dock en nackdel. Då svettas man mer någon annan stans.. Men men.. Man kan inte få allt :)

• varfördåför
    caroline88 skrev 2011-07-18 10:51:13 följande:
    Absolut torr är jättebra! Finns dock en nackdel. Då svettas man mer någon annan stans.. Men men.. Man kan inte få allt :)
    det gör inte jag ofta om man har problemet att man luktar illa så svättas man ganska lite egentligen, de som blir alldeles blöta luktar oftast inte så illa vill man bli av med det blöta med hjälp av absolut torr så kasnke det kommer ut på annat ställe, men svättas man inte så att man blir blöt så behöver ju inet det blöta komma ut
    nepp... kan inte stava... sorry!
  • Stormorsan

1. Skaffa en riktig antiperspirant istället för deo, (på apotek)

2. Om kläderna tål varmare än 40 gr så tvätta varmare. (det är bakterier som luktar och dom dör inte i 40 gr)

3. Svettluktande kläder kan räddas genom att blötlägga dem i ättiksvatten 15-30 minuter före tvätt. (1 dl 24% ättika till 10 l vatten. 

• caroline88

Klart att det kommer fukt under dina armar även om det inte är dyblött. Det spelar ju ingen roll om det är mycket eller inte, någon annan stans kommer det ju ut. Bara skönt för dig att det inte är så mycket armsvett, är nog därför som du inte heller märker av att det kommer någon annan stans :) men vätskan måste ut för att bla. reglera kroppstempen :)

• varfördåför
    caroline88 skrev 2011-07-18 11:00:59 följande:
    Klart att det kommer fukt under dina armar även om det inte är dyblött. Det spelar ju ingen roll om det är mycket eller inte, någon annan stans kommer det ju ut. Bara skönt för dig att det inte är så mycket armsvett, är nog därför som du inte heller märker av att det kommer någon annan stans :) men vätskan måste ut för att bla. reglera kroppstempen :)
    jag behöver inte reglera kroppstemp jag fryser alltid

ts beskriver ju samma sak, hon svettas inte särskilt mycket men det luktar destovärre. (om jag någon gång blir svättig typ i en kokhet bil så svättas jag på näsan och i ögonbrynen) :-P

Men jag håller fast vid min tepori att de som svättas rikligt inte luktar lika illa som oss som "torr"sväöttas
  • varfördåför

coop har en deo som är gjort av saltkristaller?! tror jag, det är ett hågt stifft som ser ut som en kristall, man skall blöta det i vatten och gnida det under armarna, det är bättre än vanlig deo (och dessutom märkt med rosabandet. det innehåller inga farliga kemikalier)  men det fungerar verkligen super bra. och skulle man böjra lukta så smått så luktar man ren svett och inte kvalmig, ingrodd, svett deo

• martinam

Absolut torr är inte så där jätte bra. Mot svetten är den kanon. Men det absolut torr gör är att täppa till svettkanalerna vilket i sin tur kan resultera i inflametade lymfkörtlar då svetten inte har någonstans att ta vägen.

• varfördåför
    martinam skrev 2011-07-18 11:18:53 följande:
    Absolut torr är inte så där jätte bra. Mot svetten är den kanon. Men det absolut torr gör är att täppa till svettkanalerna vilket i sin tur kan resultera i inflametade lymfkörtlar då svetten inte har någonstans att ta vägen.
    det har jag aldrig hört?

men man anväänder det ju baarr max två ggr i veckan. jag trodde dock att det var mer så att spriten dödade bakterierna

Det står inget på förpackningen om att det skulle kunna vara faligt på det viset bara att det kan förstöra kläder.
  • Anonym

Har inte testat själv men en kompis säger att spraydeo är bättre än rollondeo.

• caroline88

Ta bodyscrub så får du se ts, de tar bort de döda hudcellerna!

• martinam

Sitter över iphone så jag kan tyvärr inte citera. Varfördådå: varför du alltid fryser kan ha en så enkel anledning som att du har för låg energinivå. Svett luktar INTE, svet finns för att reglera temperaturen på kroppen, för att vi inte skall bli överhettade. Ju bättre vältränad man är ju mer svettas man kan man säga. Du svettas mer på HELA kroppen än bara under armarna. Svett luktar när det kommer i kontakt med bakterier. - Din svett avsöndrar små mängder protein. Varje gång du svettas har bakterierna som finns i dina armhålor och på andra ställen på din kropp kalas. Medan de festar på detta protein, avger de en mer eller mindre stark lukt. - Svetten kan också lukta ammoniak, om din kropp börjar bryta ned protein som bränsle. Musklernas ordinarie bränsle är glykogen och fett, men när du gjort slut på glykogenet, väljer kroppen ibland att bryta ned protein, dvs. aminosyror. En av slutprodukterna blir då ammoniak som har en lukt som påminner om urin. Sen om man stänger utgångarna för svett som produceras dagligen så säger det sig självt att det blir stopp. Mycket möjligt därför man inte Rekomenderar att använda det varje dag. Tror nog bäst vore att dricka mycket vatten, äta en bra kost, motionera och skrubba bort bakterierna som någon här ovan skrev. Men det är bara min åsikt. :)

• Anonym (Odör)

Jag ska börja med att testa bodyscrub i armhålorna. Det har jag hemma så jag behöver inte ge mig ut och åka.

Tack för tipset!

• varfördåför
    martinam skrev 2011-07-18 11:46:10 följande:
    Sitter över iphone så jag kan tyvärr inte citera. Varfördådå: varför du alltid fryser kan ha en så enkel anledning som att du har för låg energinivå. Svett luktar INTE, svet finns för att reglera temperaturen på kroppen, för att vi inte skall bli överhettade. Ju bättre vältränad man är ju mer svettas man kan man säga. Du svettas mer på HELA kroppen än bara under armarna. Svett luktar när det kommer i kontakt med bakterier. - Din svett avsöndrar små mängder protein. Varje gång du svettas har bakterierna som finns i dina armhålor och på andra ställen på din kropp kalas. Medan de festar på detta protein, avger de en mer eller mindre stark lukt. - Svetten kan också lukta ammoniak, om din kropp börjar bryta ned protein som bränsle. Musklernas ordinarie bränsle är glykogen och fett, men när du gjort slut på glykogenet, väljer kroppen ibland att bryta ned protein, dvs. aminosyror. En av slutprodukterna blir då ammoniak som har en lukt som påminner om urin. Sen om man stänger utgångarna för svett som produceras dagligen så säger det sig självt att det blir stopp. Mycket möjligt därför man inte Rekomenderar att använda det varje dag. Tror nog bäst vore att dricka mycket vatten, äta en bra kost, motionera och skrubba bort bakterierna som någon här ovan skrev. Men det är bara min åsikt. :)
    men om man svättas mycket så sköljer man ju bort bakterierna? om man svättas lite så ligger allt kvar och gror
  • martinam
    varfördåför skrev 2011-07-18 13:32:16 följande:
    men om man svättas mycket så sköljer man ju bort bakterierna? om man svättas lite så ligger allt kvar och gror
    Tror tyvärr inte det fungerar riktigt så... Tungan ute hihi
  • martinam
    Anonym skrev 2011-07-18 11:21:47 följande:
    Har inte testat själv men en kompis säger att spraydeo är bättre än rollondeo.
    Ja, om man inte är riktigt ren under armarna och sen drar på med rollondeo så kommer det ju alltid dit bakterier i armhålan varje gång man tar deo. med sprayen så kommer inga bakterier in i flaskan. =)
Svar på tråden Problem med armsvett/lukt