• Bejje

Förslag på att systembolaget ska börja med hemleverans

Läste nyss något irriterande på aftonbladet.
    www.aftonbladet.se/nyheter/article13338485.ab

Enligt artikeln så föreslår Folkpartiet att systembolaget borde börja med hemleverans av alkohol bland annat på grund av de dåliga öppettiderna. 
    Herregud! Det finns ett mycket enkelt sätt att lösa det problemet som folk har frågat efter i åratal. Lägg ner systembolaget och börja sälja alkoholen i vanliga butiker istället som resten av världen. Det räcker med att åka till våra grannländer så kan man köpa öl och vin på butikerna. Starkare saker kan det i vissa länder finnas ett systembolag för, men åtminstone kan man köpa det vanligaste i matbutikerna.

Hur tycker du att det ska vara?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Förslag på att systembolaget ska börja med hemleverans
  • Tjohalia

Jag tycker systembolaget kan vara kvar, men bara för de starkare sorterna! Jag tycker det är helt sjukt att man i Sverige inte kan sälja vin och öl i vanliga butiker, resten av världen fixar det ju. Är vi så himla dåliga i Sverige?

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Tokstolla
    Tjohalia skrev 2011-07-18 11:06:30 följande:
    Jag tycker systembolaget kan vara kvar, men bara för de starkare sorterna! Jag tycker det är helt sjukt att man i Sverige inte kan sälja vin och öl i vanliga butiker, resten av världen fixar det ju. Är vi så himla dåliga i Sverige?
    Inte egentligen men en privat butiksägare skiter nog i hur berusad en människa egentligen är om den vill köpa mer.  
    Sedan tänker jag på alla ungdommar som verkligen skulle kunna komma undan med att köpa och snatta i en vanlig butik.
    Håll kvar SB som det är tycker jag.  
  • Bejje
    Tokstolla skrev 2011-07-18 11:10:32 följande:
    Inte egentligen men en privat butiksägare skiter nog i hur berusad en människa egentligen är om den vill köpa mer.  
    Sedan tänker jag på alla ungdommar som verkligen skulle kunna komma undan med att köpa och snatta i en vanlig butik.
    Håll kvar SB som det är tycker jag.  
    Systembolaget skiter i det till viss del också. Har många gånger sett alkisarna gå in på systembolaget och stinker alkohol på lång väg och pratar som att de är onyktra, men får köpa ändå.
  • Tokstolla
    Bejje skrev 2011-07-18 11:19:10 följande:
    Systembolaget skiter i det till viss del också. Har många gånger sett alkisarna gå in på systembolaget och stinker alkohol på lång väg och pratar som att de är onyktra, men får köpa ändå.
    Ja, men inte så fulla att de knappt kan gå eller hur. Det händer ju i andra länder så.. 
  • Bejje
    Tjohalia skrev 2011-07-18 11:06:30 följande:
    Ja eller hur. vad är problemet med det egentligen? Handla mat gör ju alla och det skulle ara riktigt smidigt om man på samma gång kunde köpa några öl eller en flaska vin till fredagsmiddagen. Att dessutom kunna sticka iväg på fredag kväll eller lördag kväll och handla om man har ångrat sig skulle inte heller skada.
  • Bejje
    Tokstolla skrev 2011-07-18 11:21:36 följande:
    Ja, men inte så fulla att de knappt kan gå eller hur. Det händer ju i andra länder så.. 
    De får helt enkelt införa lag på att de i kassan säger nej i så fall.På samma sätt som att de måste kolla leg på de som misstänks vara för unga för tobak.
  • Tokstolla
    Bejje skrev 2011-07-18 11:24:19 följande:
    De får helt enkelt införa lag på att de i kassan säger nej i så fall.På samma sätt som att de måste kolla leg på de som misstänks vara för unga för tobak.
    Självklart men det vore naivt och tro att ingen under 18 får/har möjlighet köpa tobak i vissa butiker... 
  • Bejje
    Tokstolla skrev 2011-07-18 11:27:06 följande:
    Självklart men det vore naivt och tro att ingen under 18 får/har möjlighet köpa tobak i vissa butiker... 
    Det har du helt rätt i, men de butiker som slarvar med det straffas också eftersom det görs kontroller på det lite då och då. Det börjar med en varning som får chefen att gå i taket och tar ett allvarligt snack med de anställda. Bara det brukar få butikerna att skärpa sig otroligt mycket, nästan för mycket. En butik i närheten av mig åkte på kontroll och misslyckades. Efter det kollade dom leg på mig två ggr trots att jag nästan är 30år och brukar aldrig få visa leg. Jag skrattade lite och visade mitt leg, men jag förstår ju varför dom frågade ovanligt många.

Sköter dom sig inte trots varning så kan de förlora tillståndet att sälja tobak.
  • SilverLadyG

Jag tycker att monopolet ska vara kvar! Detta gynnar restaurang branchen, minskar alkohol konsumtionen osv. Restauranger, barer, pubar tjänar väldigt bra på lördagar och söndagar då systemet är stängt, även på kvällar. Människor måste idag planera sitt drickande och anpassa sig till systemets öppettider samt att ta sig till systemet.

• Bejje
    GreteP skrev 2011-07-18 11:45:35 följande:
    Jag tycker att monopolet ska vara kvar! Detta gynnar restaurang branchen, minskar alkohol konsumtionen osv. Restauranger, barer, pubar tjänar väldigt bra på lördagar och söndagar då systemet är stängt, även på kvällar. Människor måste idag planera sitt drickande och anpassa sig till systemets öppettider samt att ta sig till systemet.
    Det är just det där men att planera som jag inte gillar. Det har hänt mig många gånger att jag inte har köpt något till helgen för att jag inte har några planer på att dricka något, men sedan hör någon av sig och vill att man umgås med några öl eller att något speciallt händer som man har missat och så står man där utan dricka bara för att systemet inte har öppet. Hade det sålts på matbutiken så hade det inte varit några problem.
Svar på tråden Förslag på att systembolaget ska börja med hemleverans