• Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

ni vana semestrare vi ska bila till england i höst. hur ska man lägga upp det?

Hej alla glada familjelivare!

jag och min sambo ska äntligen bege oss iväg på våran första utlands semester tillsammans med våran lille ettåring. det blir att bila till mina vänner i England där vi har en lägenhet vi får "låna"

Men nu när vi sitter och börjar planera så gogglade jag resrutten på goggle maps och det blev världensäventyr genom både frankrike norge lettland belgien tyskland (inte i denna ordning så klart) och det stod även att man skulle ta tågen med bilen så det var inte mycket att lita på... eller är det enda resvägen?!

FINNS DET HÄR någon van bilare som vet vart man kan hitta kartor eller information om färjor?
    vi googlade även detta och då kostade det altså 3000 för en enkel biljett med 1 våningsäng O.o

Dela gäna med er av tips och annat som är bra att tänka på. fördelar och nackdelar med bil ev, flyg

De fördelar vi själva kommit på hitills med bil är:
    1. vi kan ta med sonens lite större vagn
    2. vi kan ta tid på oss och inte stressa
    3. att bila i sig blir som en semester

nackdelar:
    1. lång resväg med liten= kan bli väldigt många stopp om sonen är på dåligt humör och möjlig nattkörning om det blir en kinkig dag.

2.man kan köra vilse käpprätt åt helsike med en så pass virrig person som jag, utan nått som hellst lokalsinne eller känsla för geografi.

• Svar på tråden ni vana semestrare vi ska bila till england i höst. hur ska man lägga upp det?
  • Lena

Vi frankrike måste ni åka för att ta er till UK med bil. Hur ni tar er till frankrike beror ju på var ni bor.

Jag hade valt att ta tåg istället då barnet kan röra sig mer fritt och ni kan ha med er ganska mycket packning.

Lena skrev 2011-07-18 11:29:23 följande:
    Vi frankrike måste ni åka för att ta er till UK med bil. Hur ni tar er till frankrike beror ju på var ni bor.

Jag hade valt att ta tåg istället då barnet kan röra sig mer fritt och ni kan ha med er ganska mycket packning.
    ja det är ju ett annat bra altenativ Glad men då måste vi hyra bil i england... ska kolla med gubben
  • Deiia

Vi har bilat till England en gång och Irland en gång. Till Irland har vi valt flyg och hyrbil flera gånger.

Fördel att bila:
    - Bagaget! Smidigare och man kan ta mer
    - Man får se lite av andra länder. Dock mest motorväg   

Fördel att flyga och hyra bil:
    - Det blir billigre
    - Man sparar semesterdagar
    - Mindre trött när man kommer fram 

En nackdel med att hyra bil i England är att ratten sitter på "fel" sida. Lite knepigt att köra i början.....

Kartor:
    Har du varit inne på Map Michelin http://www.viamichelin.com/  ?
    Förr kunde man ringa till respektive lands turistbyrå och be dom skicka kartor. Vet inte om det går fortfarande. Ibland får man betala för portot.

Bästa vägen:
    Ni har många vägar att välja mellan.  Antingen ner genom Tyskland - Holland  eller ta att färja från Esbjerg i Danmark (blir nog billigast). Färjor, är som du själv sett, DYRT. Lägg sedan till bensinkostnade. Olika rederier är t.ex. DFDS (Esbjerg-Harwich) och Stena Line  (färjor mellan Sverige-Danmark-Tyskland-England).

Jag har ingen erfarenhet av tunneln under kanalen så där kan jag inte hjälpa dig.  Många tar ju den vägen nuförtiden. 

Fråga på om det är något mer!                 

tack för alla bra tips och ideer Skrattande vi har troligen bestämt oss för att ta flyget (trots mina flyg nojjor) och sedan hyra en bil.
    när tror ni att det är finast att åka?
    valet ligger mellan oktober och november. har bara vart i england på sommarn så har inte koll på om det är finast i början eller mer i mitten av hösten..
    vi har ringt till flygbolaget vi tänker åka med och vagnen vi ville ta med är godkänd iaf. sen får vi se hur det står till med bagaget :)

undrar om nån har någon bra ide om hur man ska aktivera en ettåring på flyget? på ditvägen åker vi mitt på dagen... leksaker böcker? eller har ni något annat förslag?.

men hem blir det på kvällen och då hoppas vi han sover Flört kan man ta med sig välling på flyget?

Svar på tråden ni vana semestrare vi ska bila till england i höst. hur ska man lägga upp det?