stor grön drake skrev 2011-07-18 13:35:47 följande:
Nejp.
Det är bara babyjoggers och maclaren som har högre maxvikt, och får amn fram när man söker på deras internatinella hemsidor, i sverige är de bara godkända för 15kg. Detta pga EU-normer där test görs med 15kg docka. Men tänk på att sätter du en syskonsitts på nitron (den fästs på ramen till sittdelen, så belastar samma förutom plasten i sätet) så är den oxå godkänd för 15kg, så totalt 30kg.
JAg skulle inte ha någon panik att byta vagn bara pga det, alla vagnar i dagens läge har 15kg som maxvikt, pga EU-standarden
Sant. Jag har nyss köpt en Babyjogger City Elite och blev bestört när jag såg texten på bältet att sitsen håller för max 15 kilo. Jag hade räknat med max 34 kilo som det står på hemsidan (ok, det är med bagage och tillbehör också men det väger ju inte 19 kilo). Då ringde jag en återförsäljare som sa att man inte ska bry sig om den texten (på babyjoggern), för den måste alla barnvagnar ha enligt EU-lag. Just vad gäller Babyjogger ska man hellre se till tillverkarens rekommendationer.
De flesta Emmaljunga-sitsar är väl 90 cm långa, förutom Scootern? Jag skulle vänta tills att barnet växer ur den på längden istället. Scootern som är 100 cm lång har också 15 kilo som maxvikt vilket jag tyckte var ologiskt tills jag hörde om EU-normen.
Men synd att man inte kan lita på märkningen. Många barn väger ju 15 kilo rätt tidigt. Anger inte tillverkaren en egen vikt så vet man ju inte var gränsen går.