• Gumlan

utekatter på andra våning??

ngon som har det? Hur funkar det? Har hört att en del har sina katter ute, att dom släpper ut dom & sedan kollar lite ibland, eller så släpper nån granne in dom i trappuppgången... vi måste flytta & har fått ett erbjudande på en lägenhet på andra våning Vår ena katt måste kunna gå ut, annars deppar hon, så hur ska vi göra?? Nån som har nått förslag? Man fick tydligen itne bygga en stege eller nått på utsidan redan frågat det.

• Svar på tråden utekatter på andra våning??
  • ElleEsse

Näta in balkongen och inred med bra sittplatser och mysställen, så kan hon kika på fåglar och fän men ändå slippa alla faror med att vara utekat..

• Gumlan

som jag skrev i ts, hon MÅSTE va utekatt, inte bara balkongkatt hon mår jätte dåligt annars... kissar överallt & bara jamar... så heldre en lycklig katt som utsäts för faror än en djupt deprimerad katt som sitter i trygghet på en balkong

• EmMax

jag har själv två katter som inte skulle klara av att bara vara inne, vi bor nu i en tvåa på bottenplan men egen ingång och altan, men eftersom vi väntar tillökning inom ett par månader så kommer det givetvis att bli aktuellt att flytta inom ett år.
    jag har funderat över samma sak.
    är det en stor trappuppgång?? om det bara är ett par grannar i samma trapphus så borde man ju kunna prata med dom och be dom hjälpa till att släppa in om dom ser katten.
    men sen finns det ju en del hyresvärdar som inte tillåter lösa djur i trappan.
    jag har ärligt talat ingen bra lösning på problemet, men jag ska följa denna tråden och se om du kan få ett bättre svar, är ju som sagt nyfiken för egen räkning oxå!!
    Hoppas det löser dig, lycka till med nya lyan!
    och en riktigt god jul!

• Pippi på kafferep

Vi bodde på andra våningen förrut och då hade vi en planka som våra katter gick ut och in på. Det var bara att öppna balkongdörren och släppa ut/in dem. Plankan lutade ganska brant, men de fixade det galant!

• Caza

Jag bodde förut på tredje våningen med en katt som gärna ville gå ut. Jag gick ner och släppte ut honom och kollade sen genom köksfönstret om han ville in igen. Då var det ju bara att gå ner. Jag fick lite motion Ibland släppte även grannarna in honom. Dom visste ju var han bodde.
    Numera bor jag på första våningen med två katter. Nu ringer grannarna t om på min dörr när han vill in. Så allting fungerar om man bara vill.

• wellah

tja fråga grannarna först, jag hade INTE uppskattat utekatter i min trappuppgång (har katter själv dock innekatter)... vet inte många som tycker det är okej med utekatter i tätbebyggt område.

• lillie1

Detta var väl inte en disk. om folk gillar ute katter eller inte! Tror bestämt att Gumlan ville ha råd av dom som haft ute katter på 2:a våningen. Jag bodde på 3:e våningen förrut o det funkade alldeles utmärkt. Hände bara nångång på ca 2 år att katten var i trapphuset. Men jag satte upp lappar: släpp ej in katter i trapphuset! Lycka till med katterna & din lilla familj!

• Gumlan

emma - jo så tänkte jag också det är bara 2 våningar så det är ju inte såå mycket folk, kan ju gå

pippi - va sa grannarna under då? hyresvärlden sa att man inte får göra så, men man kanske kan komma överens om något... det vore ju super bra.

• SandraHM

Vår granne som bor högst upp, 3:e våningen, släpper ut sin katt. Hon går ner med henne och släpper ut henne och efter några timmar går hon och ropar på henne och så kommer hon springandes. Ibland så sitter hon utanför porten och väntar och då släpper vi in henne. Hon är så pass snäll och alla grannar gillar henne så det är ingen som klagar. Hon har aldrig uträttat något behov i trappuppgången.

• Bettan78

Jag ser egentligen att den enda lösningen är att du börjar gå ut med katten i sele. Oftast så vänjer sig katten vid sele ganska fort.

Det är ju inte helt optimalt med utekatt i täta bostads områden, då katten utsätts för många faror, men jag förstår samtidigt att man inte kan göra en innekatt av en utekatt.

Hade själv en katt som absolut ville gå ut när jag bodde i lägenhet, fick köra iväg till närmsta skog med honom och gå långa promenader, vilket ju också var ganska mysigt nu har vi flyttat till hus där katterna kan få vara ute i trädgården som är inhängnad så att de inte kan springa ut på vägar eller in till grannarna.

• Pippi på kafferep

Grannarna blev inte störda av en tunn planka längs väggen. Det var vår hyresvärd som föreslog att vi skulle göra så, han ansåg att grannarna skulle bli mer störda av katter i trapphuset. Det är ju lätt hänt att de smiter in när någon går in eller ut. Då är det ju lätt hänt med olyckor i form av bruna högar eller gula pölar... Prata med grannarna och se vad de tycker om plank-metoden. Är det ok för dem kanske det äk med hyresvärden också.

• Gumlan

hur gjode ni med plankan pippi?

• Pippi på kafferep

Hmm... svårt att förklara utan att det blir svamligt, men jag skall försöka: vi lutade en planka mot kortsidan av balkongen. Den löpte alltså längs med väggen ner till marken. Plankan räckte hela vägen upp till balkongen, men inte till balkongräcket. De kröp liksom under räcket.
    För att plankan skulle kunna ha ganska brant lutning spikade vi fast tunna ribbor på plankan (Som på en landgång) för att katterna skulle få bättre grepp.

Våra katter gick både ut och in den vägen.

• Neko

Pippis tips låter bra :)

Vi har haft katt på tredje våningen annars som var utekatt på nätterna. Vi släppte ut henne på kvällen när hon ville ut och så satt hon och väntade på oss utanför dörren på morgonen. En gång kom hon in när någon annan gick in och då hittade vi henne i trapphuset men annars brukade hon vänta tills det var vi som kom och skulle släppa in henne.

Svar på tråden utekatter på andra våning??