• modestyclara

Ni som har sett sista Harry Potter filmen

Är inte så superinsatt i Harry Potter. Har läst böckerna en gång och sett filmerna en gång.

I sista filmen så kommer det fram att Harrys mamma och Snape har samma 'skyddsdjur' mot dementorer (har tappat ordet nu för vad djuret kallas). Vilka slutsatser kan man dra av det där med djuret?Obestämd

• Svar på tråden Ni som har sett sista Harry Potter filmen
  • aussibaby

Att Snape älskade Harrys mamma. Lite oklart varför, men de väljer inte sin patronus utan den kommer i en skepnad. Harrys är en stag, samma som hans pappa

• Kya

såg filmen igår och funderade mkt på det, googlade osv. förklaringen verkar vara att eftersom snape älskade Lilly så mkt så tog hans patronus samma form som hennes. och samma sak med harry.

F och L, mina stjärnor :)
  • modestyclara

aha...det var ju lite trist. tänkte det var nåt mer smaskigt som att snape eg var Harrys pappaFoten i munnen

• MorsningKorsning

Jag som läst boken...

Snape mötte Lily redan som barn, de blev nära vänner och han förälskade sig (man får också veta att Petunia försökte komma in på Hogwarts btw, därav mycket av hatet mot magin, hon var utanför.) Under skoltiden blir det mer och mer slitningar, Snape med sina mörka renblodsideal älskar en mugglarfödd, för han spelar det igen roll med just henne (vilket hon själv anser är förkasteligt). Då det visar sig att Lily ska jagas ber han såväl Voldemort som Dumbledore om hjälp (den senare är sista utvägen) och spenderar resten av sitt liv som spion/dubbelagent - för för kärleken till Lily som tyvärr inte besvarades.

Djupet i kärleken kommer tyvärr inte fram i filmen, läs böckerna! Ni missar massor Ser man filmen får man 10 % av storyn! Att Snape skulle vara far skulle ju vara makabert då Harry är James avbild

• Ginny
    MorsningKorsning skrev 2011-07-20 22:02:31 följande:
    Jag som läst boken...

Snape mötte Lily redan som barn, de blev nära vänner och han förälskade sig (man får också veta att Petunia försökte komma in på Hogwarts btw, därav mycket av hatet mot magin, hon var utanför.) Under skoltiden blir det mer och mer slitningar, Snape med sina mörka renblodsideal älskar en mugglarfödd, för han spelar det igen roll med just henne (vilket hon själv anser är förkasteligt). Då det visar sig att Lily ska jagas ber han såväl Voldemort som Dumbledore om hjälp (den senare är sista utvägen) och spenderar resten av sitt liv som spion/dubbelagent - för för kärleken till Lily som tyvärr inte besvarades.

Djupet i kärleken kommer tyvärr inte fram i filmen, läs böckerna! Ni missar massor Ser man filmen får man 10 % av storyn! Att Snape skulle vara far skulle ju vara makabert då Harry är James avbild
    Jag håller också med om att man måste läsa böckerna, och jag tjatar på alla i min närhet som ser filmerna att de inte kommer fatta alls vad det handlar om ifall de inte tragglar sig igenom böckerna också. De är ju så mycket bättre än filmerna! Men det är klart, alla är ju inte lika nördiga som jag...
  • Derivata

Just när det gäller Faller James/Lilly så kommer djupet inte fram i filmerna (likväl som Dumbledores tragiska historia), tråkigt då det är ett av nyckelelementen i serien.

Men ungefär vad MorsningKorsning sade.

Also, en patronus är till för att skydda en från det mörka och består därmed av det som gör en trygg. Harrys pappas patronus var en Kronhjort, harry finner tröst i sin far och hans är därför likadan. Lilly kände en tillhörighet med James och fick därför en Dovhjort. Snape älskar Lilly och finner en trygghet hos henne då hon till skillnad från resten av hans omgivning aldrig dömde honom från hans utseende och slitna kläder.

• modestyclara

Alltså jag HAR läst böckerna men är inte en sån som lägger detaljer på minnet, men tack för alla svar

Svar på tråden Ni som har sett sista Harry Potter filmen