MorsningKorsning skrev 2011-07-20 22:02:31 följande:
Jag som läst boken...
Snape mötte Lily redan som barn, de blev nära vänner och han förälskade sig (man får också veta att Petunia försökte komma in på Hogwarts btw, därav mycket av hatet mot magin, hon var utanför.) Under skoltiden blir det mer och mer slitningar, Snape med sina mörka renblodsideal älskar en mugglarfödd, för han spelar det igen roll med just henne (vilket hon själv anser är förkasteligt). Då det visar sig att Lily ska jagas ber han såväl Voldemort som Dumbledore om hjälp (den senare är sista utvägen) och spenderar resten av sitt liv som spion/dubbelagent - för för kärleken till Lily som tyvärr inte besvarades.
Djupet i kärleken kommer tyvärr inte fram i filmen, läs böckerna! Ni missar massor

Ser man filmen får man 10 % av storyn! Att Snape skulle vara far skulle ju vara makabert då Harry är James avbild

Jag håller också med om att man måste läsa böckerna, och jag tjatar på alla i min närhet som ser filmerna att de inte kommer fatta alls vad det handlar om ifall de inte tragglar sig igenom böckerna också. De är ju så mycket bättre än filmerna! Men det är klart, alla är ju inte lika nördiga som jag...