• modemorsan

RECPET PÅ BARNMAT FÖR 5månader+ Recept på barnmat till en 5 månaders+

Hej Skrattande
    Det är så att jag gärna tar emot lite tips på hemlagad mat till en 5 månaders bebis.. Min son har hittils bara testat den vanliga ib örjan, potatis, majs, morots oh palsternacka pure. Det har han fått något tesked hit och dit men nu känner jag att vi vill avancera upp lite bland rätterna :)

Jag tycker att det är lämpligt att köpa barnmatsburkar även om jag nu vill laga egen..

Så jag undrar. vilken mat passar till en 5 månaders bebis? Kyckling, kött, fisk? Eller väntar man med sånt längre? Kom gärna med recpet :) Skulle bli SÅ tacksam! :) Gärna på fruktpurér också :) Hur gör man tillexepel päron och äppel pure? Det älskar han på burk. Är det bara att mosa och mixa det två frukterna eller ska man tillstätta något?

Tack på förhand alla som tar sig tid och hjälper mig! :) 

• Svar på tråden RECPET PÅ BARNMAT FÖR 5månader+ Recept på barnmat till en 5 månaders+
  • little mommy

jag var på bvc för 5 månaders sprutan då dom sa livsmedels verket har nya "regler"

från 4 månader tsk portioner.

och dom kan smaka allt man själv äter så länge det inte är salt eller starkt kryddat. handlar mer om konsistensen (mos) än vad för mat  

• Hästtjejen78

Jag har lagat "sjömansgryta" med potatis, morot, köttfärs och lite purjolök. Kryddat med lite svartpeppar och oregano. Tillsatte smör innan mixning i matberedare. Det blir inte helt slätt pga köttfärsen, men mitt matvrak till son struntar i det utan äter med god aptit.

Har även lagat "kyckling och ris". Kokat kycklingfilé i bitar, purjolök, ris och gröna ärtor. Kryddat med vitpeppar. Mixat i matberedare.

Skär fläskkotletter i bitar och kokar med kryddpepparkorn, liten lök och vitpeppar korn. Gör en vanlig vit sås på lite kokspad och grädde. Mixar sås och fläsk till lagom konsistens. Fryser in dessa i iskuber och sen kan jag mixa ihop mat lite som det behagar. Har redan potatis, ärtor, morötter, palsternacka, majs infruset så jag kan sätta ihop portioner efter behag.

Sonen är 5,5 månad och har ätit riktig mat till lunch sen 5 månaders ålder då han mer och mer slutade suga och ratade ersättningen. Mat är godare!!! Hade jag vetat att han så snabbt skulle fatta tycke för vanlig mat hade jag väntat till 6 månaders ålder innan jag börjat med smakportioner. Å andra sidan har han inte visat några negativa konsekvenser av att få riktig mat. Magen sköter sig bra och han har inte fått magknip.

Älskade lilla Jasper född 110131
  • colanappen

finns en jättebra kokbok som heter 1 och 2 mosboken av bla johanna westman jättebra använde den jättemkt lätta recept med olika åldersnivåer

• Hästtjejen78

Ett till tips: Googla! Gjorde det själv nyss och fick fram mycket bra inspiration.

Ang fruktmos köper vi det mesta. Äppelmos är dock busenkelt att göra själv. Skala, kärna ur och tärna äpple. Koka i minimalt med vatten. Mixa! Frys in i iskuber.
    Päronmos borde man kunna göra på samma sätt.

Älskade lilla Jasper född 110131
  • anansie

Jag är oxå intresserad av recept. 
    Min flicka är 5,5 månad och efter att ha gått igenom massa grönsaker/rotfrukter så har jag börjat lite med kött o kyckling nu.
    Har massa olika blandningar i frysen av ärtor/sötpotatis puré, majs/potatis, morot/palsternacka/potatis, broccoli/potatis mfl. Har kokat nötfärs med lite rödlök och svartpepparkorn i tesil, mixat färsen så gott det går och blandar med nån av grönsaks puréerna. Idag kokade jag kyckling och mixade och blandade med en puré.
    Lillan älskar det Glad Testade Kalops på burk men det tokratade hon, vägrade öppna munnen och vände bort huvudet, och det har aldrig hänt innan.
    Så nu blir det kyckling nån dag till sen hade jag tänkt att testa fisk. 1 ryggfilé torsk, 1-2 potatisar, lite rotselleri, lite purjolök, koka och mixa och smaksätt med lite dill hade jag tänkt. Hoppas det går hem Flört 

• Majomajo

Lägger till i favoriter, ska gå på kött och fisk för min 5-månaders son.

• anansie

Idag fick min flicka smaka fisk och OJ VAD GOTT Skrattande  Superenkelt med. 
    Kokade en stor potatis med en dillkvist i vattnet och lite purjolök i en tesil.
    Sista minuterna la jag i bitar av en torsk rygg filé och 1 dl ärtor.
    Sen mixa allt med lite lite vitpeppar och en klick osaltat smör.
    Jag tyckte oxå det var mumma Glad 

• Majomajo

Och min son fick färsk sej, potatis, palsternacka och gröna ärtor. Muuums!

Svar på tråden RECPET PÅ BARNMAT FÖR 5månader+ Recept på barnmat till en 5 månaders+