• smulan3

Fler Täbybor som plussat och ska få bebis/syskon våren 2012?

Hej,

Jag tycker det skulle vara kul och få kontakt med fler som bor i Täby som ska ha barn/ alt. syskon till våren. Själv är jag gravid med nr 2 och är beräknad till mars, om jag har räknat rättGlad 

Hör gärna av er!
    /Smulis

• Svar på tråden Fler Täbybor som plussat och ska få bebis/syskon våren 2012?
  • Simply CC

Hej!
    Jag och min man väntar vårt första barn som är beräknat till den 26 mars. Just nu mår jag bra, med bara lite illamående innan frukost och extrema sug efter frukt och grönsaker. Hur mår du? Hur långt gången är du? Jag är i tionde veckan.

Hur gammalt är det blivande storasyskonet? 

Kram och grattis!
    //Cissi 

• smulan3

Hej och kul att du kikade in SimplyCC Glad Och grattis till dig oxå!

Känner igen mig med illamåendet även om jag denna ggn mått mkt mer illa större delen av dagen, inte bara på mornarna. Men just nu funderar jag på om det börjar avta lite... har lite varannan-dags-mående för tillfället. Har varit extremt TRÖTT oxå, men har haft låga järn- och blodvärden + lägre blodtryck än vanligt, så det bidrar ju oxå.. känner mig väldigt yr och skakig ibland. Framförallt om jag är hungrig.

Jag är i v.12 nu, men törs ändå inte riktigt ropa hej ännu.. :) Är beräknad 11 mars. Har ett utomkveds i ryggsäcken och även om vi har gjort ett tidigt VUL där allt såg bra ut så är jag ändå nojjig. Men det är väl inte helt ovanligt... 

Storasyskonet är dessvärre ganska "stort" nu.. han fyllde 5 år i maj. Men vi har haft en del förhinder på vägen i och med att jag haft diskbråck oxå. Och ett tag trodde jag inte att jag kunde bli gravid längre och gav mer eller mindre upp.. så denna ggn är inte planerad:) 

Vart i Täby bor ni? 

• Simply CC
    Har du testat Seabands mot illamåendet, jag tycket att de fungerar jättebra när jag bara mår lite illa. När jag mår så illa så att jag bara ligger ihoprullad på soffan och tycker synd om mig själv då hjälper ingenting..

Jag blir också trött, men har hittills kunnat sova middag efter lunch nästan varje dag och det hjälper verkligen, även om det bara är en halvtimme-en timme :)

Det är första gången jag är gravid och jag är nervös då och då för allt som kan gå fel, men för det mesta känner jag mig ganska lugn. Det är oplanerat för oss med, vi hade tänkt börja försöka om ca ett halvår :) Vi har inte gjort något UL än, men vi ska göra KUB-test så vi har ett inbokat till den 16de september och jag längtar som bara den. Ska ni göra KUB?

Jag försöker hålla igång och min man hjälper mig ibland och vi tar kvällspromenader tillsammans, men jag känner att jag inte gör tillräckligt. Jag är otränad och har en svag rygg, vilket ju inte är så bra.. Jag skulle kunna promenera mer, men det är så tråkigt att gå själv. Ska ta itu med träningen nästa vecka (som man alltid säger). Ska hämta en pilatesboll från svärmor och så får det bli crosstrainern som ju står uppställd i vardagsrummet. Hur går det för dig med träning?

Vi bor på Åkerbyvägen (Roslagsbanestopp Täby C). Var bor ni?

• smulan3

Hej!

Jadå, jag använder seabands. Men de funkar inte när jag är jättehungrig, annars har de varit bra. Uss ja, sådär illa mådde jag under semestern:( Det var riktigt DRYGT! Orkade ingenting....:(

Jag skulle gärna sova middag, men funkar inte riktigt på mitt jobb...:( Är oxå så sjuk trött...

Japp, jag ska på KUB nu på onsdag denna veckan. Ska bli skönt o ha det överstökat... men är samtidigt nervös. Får hoppas på bra resultat.

Åh, har du en egen crosstrainer!:) Vad avis jag blir! Skulle önska att jag hade en sån, älskar dem. Har inte riktigt orkat ta mig till gymmet sen illamåendet satte in med full kraft... tappar helt motivationen då.. och inte kul och vara illamående på gymmet heller...:( Så jag får se när jag kommer i gång. Vart tränar du?
    Jag går på Friskis i stan. Gick på Rehab Center hos en sjukgymnast i Täby C förrut eftersom jag haft diskbråck. Måste oxå hålla igång, mkt pg a disken som är paj. Cyklar, promenerar och kör en del övningar hemma bara just nu. Har oxå en pilatesboll:) Min favvo!! Plus gummiband:) Så ett litet hemmagym.

Vi bor i Hägernäs:) Så inte så långt i från varann. Vart jobbar du? Eller pluggar du? Bara nyfis:)

• Simply CC

Jo, seabandsen fungerar inte alltid.. 

Mitt middagssovande är nog över snart, för nu börjar skolan igen och då går det inte alltid in i schemat. Någon gång i veckan går det kanske om jag har tur annars får det kanske bli en snabbis när jag kommer hem så får mannen fixa med maten.

KUB-testet ska nog gå bra. Går du också på Odenplan på UltraGyn? Jag skrev till dem idag för att få reda på om det är UL eller VUL, för jag har gjort VUL förut en gång och tycktre det var lite obehagligt så jag skulle gärna ha några dagar att förbereda mig psykiskt. Dessutom ska man ju vara kissnödig till UL men inte till VUL och det står ingenting om det på vare sig KUB eller RUL kallelsen för mig... vet du vilken du ska göra?

Jag köpte Crosstrainern på blocket för 500kr :) Mkt bra köp. Jag är dålig på att träna både nu och i vanliga fall. Brukar köra träningsvideosar när jag orkar. Jag har en del som är bra och nu har jag fått låna en Fit Baby Mama - DVD av en vän så nu ska jag köra på det och så blir det övningarna jag fick på Rygginformationen som är med gummiband och träningsmatta. Var hos svärmor igår och hon hittade inte pilatesbollen så nu ska jag köpa en..

Jag pluggar Teknisk Fysik på KTH och jag skulle ha börjat idag igen efter sommarlovet, men jag har blivit så väldigt förkyld så det får vänta i några dagar till. Ingen feber tack och lov även om det känns som det. Men hostar gör jag så det blir svårare att sova :( Vad jobbar du med?

• smulan3
    Simply CC skrev 2011-08-29 16:49:57 följande:
    Jo, seabandsen fungerar inte alltid.. 

Mitt middagssovande är nog över snart, för nu börjar skolan igen och då går det inte alltid in i schemat. Någon gång i veckan går det kanske om jag har tur annars får det kanske bli en snabbis när jag kommer hem så får mannen fixa med maten.

KUB-testet ska nog gå bra. Går du också på Odenplan på UltraGyn? Jag skrev till dem idag för att få reda på om det är UL eller VUL, för jag har gjort VUL förut en gång och tycktre det var lite obehagligt så jag skulle gärna ha några dagar att förbereda mig psykiskt. Dessutom ska man ju vara kissnödig till UL men inte till VUL och det står ingenting om det på vare sig KUB eller RUL kallelsen för mig... vet du vilken du ska göra?

Jag köpte Crosstrainern på blocket för 500kr :) Mkt bra köp. Jag är dålig på att träna både nu och i vanliga fall. Brukar köra träningsvideosar när jag orkar. Jag har en del som är bra och nu har jag fått låna en Fit Baby Mama - DVD av en vän så nu ska jag köra på det och så blir det övningarna jag fick på Rygginformationen som är med gummiband och träningsmatta. Var hos svärmor igår och hon hittade inte pilatesbollen så nu ska jag köpa en..

Jag pluggar Teknisk Fysik på KTH och jag skulle ha börjat idag igen efter sommarlovet, men jag har blivit så väldigt förkyld så det får vänta i några dagar till. Ingen feber tack och lov även om det känns som det. Men hostar gör jag så det blir svårare att sova :( Vad jobbar du med?
    Ja, till KUB-testet (det vi ska göra i morgon) ska man vara kissnödig... så det är väl en jäkla tur att min man hämtar mig med bil innan vi åker dit. Jag har lite svårt och hålla tätt emellanåt om jag är FÖR kissnödig numera sen förra graviditeten... lite småjobbigtObestämd 
    Och nej, jag går hos Mama Mia vid Karlaplan. De har läkare och allt sånt där, och jag tycker det är känts bra där än så länge. Går du hos MVC i Täby eller??
    Jag gick hos dem i höstas när jag fick mitt utomkveds... men valde att ej gå tillbaks dit, för min dåvarande BM ville inte lyssna på min oro i fall det var utomkveds eller ej... kände mig ganska ignorerad.

Rygginformationen? Vad är det? Fit Baby Mama lät ju bra:) Är det svåra övningar?
    500,- på Blocket var ju inte så farligt!:) Enda kruxet är vart man ska ha den... Flört Den får nog inte plats i vår lägenhet. De tar ju rätt så mkt plats.

Jag har oxå en del träningsdvd:er, men de är för när man inte är gravid.. så det skulle nog vara bra med en gravid-anpassad sådan:)

Oj, teknisk fysik lät avancerat Glad Läser du heltid eller deltid? Vad har du tänkt bli i slutänden?

Uss, inget kul med förkylning! Du får krya på dig då!

Själv så jobbar jag som konsult... är på en myndighet i stan just nu som registrator. Det är helt ok, men jag skulle gärna vilja ha ett fast jobb och en utbildning nån ggn. Läst distanskurs i Sociologi på högskolan bl a, men inte mkt mer än så... men skulle gärna vilja bli beteendevetare eller personalvetare bl a... får se om jag orkar ta upp studierna vid ett senare tillfälle. Försöker fixa körkort just nu oxå så det känns som att det räcker med det och heltidsjobbande.
  • Simply CC

Hur gick ditt KUB-test? Blev det bra bilder? Mottagningen som ska göra mitt UL för KUB-testet ringde äntligen upp och hon sa att det blir UL och inte VUL, men att jag inte behöver vara kissnödig, men det tror jag inte på så jag kommer vara kissnödig ändå :)

Jag går till Täby Barnmorskemottagning och har fått en trevlig barnmorska som heter Elisabet. Jag har bara varit där en gång, men det kändes bra och hon är snabb på att svara på mail vilket är skönt. Det brukar bara ta någon timme innan man får svar :) Har ringt dit några gånger också, men då har jag fått prata med olika varje gång, men alla trevliga och hjälpsamma.

Täby Närsjukhus sjukgymnastik håller i en Rygginformation för gravida som är gratis och vår BM bokade in mig på en gång på inskrivningen. Jag fick DVDn i fredags och har varit sjuk sen i söndags så jag har inte hunnit testa den än, men jag längtar efter att få testa den. Vi har ett ganska stort vardagsrum så Crosstrainern bor där och släpas lätt ut framför TVn :)

Jag pluggar på heltid och vet inte riktigt vad jag ska bli när jag blir klar. Jag gillar hållfasthet så kanske någonting inom det, räkna på broar och hus innan de byggs och liknande.

Jag borde också jobba på mitt körkort, det hade ju varit smidigt nu under graviditeten. Vi har ingen egen bil, men ibland lånar vi och om jag hade haft kort så hade ju mannen kunnat ta en öl..

• smulan3

Hej!

Jodå, KUB-testet gick bra i går Fick en låg risk på 1:4100 och det känns ju himla skönt! Allt annat verkade oxå se normalt ut, normal hjärtaktivitet osv. Så kände helt klart en lättnad när jag gick därifrån Även om man aldrig kan garantera att det är helt bra med organ och dyl, sånt man inte kan se på UL... men vi får hoppas att det blir bra.

Jag blev ju såklart tårögd när man såg den lill* oxå Gudars, man är känsligare än känsligast just nu!! Grinar för ingenting...!! Tror den lill* låg och sov när hon började för den låg väldigt still... men hon såg hjärtat klart och tydligt. Och sen ruskade hon om magen rätt så rejält för och få den att byta läge, och jag var lite öm i magen sen efteråt... men då började den röra på sig och gud vad tårarna rann! Blir tårögd bara jag tänker på det nu! Maken vart ju oxå väldigt glad såklart och satt bara och log.

Men jag tyckte ändå att den var väldigt lugn, så vi får väl se hur denna blir i magen. Med sonen var det ett evigt bökande och sparkande och han är oxå väldigt aktiv/livlig av sig nu! Men det sägs att mars-bebisar (födda i fiskarnas tecken då) ska vara lite lugnare... men sen brås de ju lite på sina envisa föräldrar oxå
    Den var väldigt envis när hon ville flytta på den så hon fick ruska på magen flera ggr innan den till slut makade på sig Fick en fin bild, men har ej hunnit skanna in den så den kommer nog vid ett senare tillfälle

• smulan3

Elisabeth, vad heter hon i efternamn? Undrar om inte den jag gick hos hette Elisabeth...?? :-/ Minns ej nu... Brunhårig?

Ang Rygginformationen, är det ngt som alla gravida kan gå på? Eller är det mest de som är inskrivna hos MVC i Täby?? Var den bra? Och man fick med en DVD då alltså? Lite nyfis på det där...

Går du på ngn vattengympa eller liknande för gravida? Funderar på å anmäla mig till ngn kurs. Ev. gravidpilates hos Mama Mia där jag går.

Ja, det där med körkortet har hängt över mig i evigheter nu. Men maken har tjatat som en gnu så nu fick jag äntligen tummen ur... det går lite trögt, men jag övningskör i alla fall Har ju ändå 5 år på mig Hehe!! Känner ingen stress, tar det i min takt... för jag tycker samtidigt att det är lite läskigt... Man blir ju räddare ju äldre man blir Förvånad Men får berök från bilskolläraren och min make, så det är ju trevligt

• Simply CC

Åh, vad kul!! Nu längtar jag ännu mer till mitt KUB-UL som är om precis två veckor idag :)

Elisabet Pettersson heter hon och jag tror att hon är brunhårig, jag har ju bara träffat henne en gång.. Jag gick på Mama Mia kliniken innan jag blev gravid som vanliga gynekologer och jag fick aldrig den hjälp jag behövde där, men sen gick jag en gång till Täby Närsjukhus Aleris och fick jättemycket bra hjälp där så jag ville gå dit till BM, men de hade inga BM för graviditet utan bara gyn så då fick det bli Barnmorskemottagningen i samma byggnad istället :)

Jag vet inte om Rygginformationen är för alla eller bara för de som går till Täby Närsjukhus BM också, men du kan ju alltid ringa till sjukgymnasterna och fråga. Därifrån fick jag bara papper med bilder på övningar, DVDn har jag fått låna av en vän. Rygginformationen var jättebra, man fick en massa tips om hur man ska ta hand om kroppen beroende på vilka tecken på problem den ger, vilka problem man kan få och vad man kan göra förebyggande och vad som bara är hormonellt och ren otur.

Jag skulle jättegärna gå på vattengympa eller pilates eller liknande, men Täby Närsjukhus har bara vattengymnastik för de som har foglossning och inte innan vecka 23 eventuellt vecka 20 i specialfall.  Jag hoppas att man kommer träffa en massa trevliga människor på föräldragruppen och att några av de mammorna kanske kan vara intresserade av att skapa en egen liten pilatesgrupp eller liknande med hemma-DVDer om jag inte hittar någon klass som verkar bra...

Du har i alla fall börjat ta körkort, jag har inte ens skickat in pappaer för att få gå kursen... 

• smulan3

Hej!

Ursäkta att jag ej varit in här så mkt... varit fullt upp. Plus att jag är så trött på kvällarna, orkar inte mkt alls... zzznark!

Hur är det med dig då?
    Ja, jag håller en tumme för att KUB-testet ska gå bra för dig!

Näe, jag tror jag hade en som heter Liselotte på Barnmorskemottagningen... minns ej nu. Men jag tror det.

Funderar på om jag ska fråga min BM om det finns ngn information om ryggövningar och dyligt hos dem. Eller om jag ska be och få en tid hos ngn sjukgymnast som kan hjälpa mig med specifika ryggövningar för just gravida. Jag har ju en del själv som jag kör, men snart kan man ju inte göra dem när magen växer.

Undrar om den där DVD'n går och köpa nånstans? Skulle vilja ha ngt liknande.

De har pilateskurser hos Mama Mia, men nu har jag och maken ändrat hämt- och lämn-schema så nu lär jag väl inte kunna träna efter jobbet... får se hur jag gör med den saken. Skulle behöva ngt liknande i alla fall, är lite orolig för ryggens skull. Även om jag försöker hålla i gång själv oxå.

Ja, jag har precis börjat med körkortet som sagt..  Ej hunnit så långt ännu

• Simply CC

Jag har också blivit väldigt trött och känner mig taskig när jag inte går upp och äter frukost med min man utan bara snoozar 10 minuter med honom och sen somnar jag om. Han är snäll och säger att det är okej, men jag har alltid gått upp med honom så att vi kan äta frukost ihop även om jag ibland gått tillbaka och lagt mig när han åkt till jobbet..

Jag har huvudvärk och är trött och snorig, men annars är det bra :) Jag hoppas dock att snorigheten är från förkylningen jag haft i två veckor och inte från graviditets-nästäppa. Hur mår du?

Kolla om MamaMia har ryggövningar och/eller sjukgymnaster och annars har Täby Närsjukhus drop-in hos sjukgymnasterna varje morgon och vem vet, de kanske bokar in dig på sin Rygginformation om du går dit.

Det måste ju finnas gravidtränings-DVDer i massor både på nätet och i affärer. Jag ska vila den här helgen också eftersom jag fortfarande inte känner mig frisk, men på måndag ska jag börja träna för nu börjar jag bli nervös över att de få muskler jag hade ska försvinna av allt mitt vilande.

• smulan3

Hej!

Nu var det ett tag sen jag var in här, i alla fall sen jag var aktiv. Har varit så mkt annat ett tag, så har inte riktigt hunnit med.
    Hoppas det är fint med dig?
    Vad skönt det låter att du kan gå och lägga dig igen när din kille har gått. Själv kämpar jag på med heltidsjobbande och hämtande på dagis om eftermiddagarna. Pust! Är sååå trötter på kvällarna just nu så är inte mkt till sällskap för maken...

Hur är det med förkylningen? Bättre?

Ska kika på gravid-träningsdvd:er i helgen. Hinner ingenting på vardagarna... försökt få tag på min BM oxå, men inget svar ännu. Lite dåligt kan jag känna... vet inte om hon är bortrest eller ngt.

Själv mår jag lite upp och ner just nu... det går lite i vågor. Men jag tror oxå en bidragande orsak till det är med anledning av att jag och min mamma är lite oense för tillfället... lång historia, men man får passa sig lite för vad man säger till henne numera. För hon är väldigt känslig och tar ALLT personligt nu för tiden.. lite småfrustrerande!  För det jag sa var inte personligt på ngt vis... och sen är hon långsint till tusen dessutom, så vi har ej pratats vid nu på 2 veckor snart... Jag ringde förra veckan, men då ville hon inte prata med mig... suck!
    Anledningen till att hon nu är sur på mig (vilket kan tyckas är fånigt) är att jag är mår väldigt upp och ner och att jag har mkt rädslor/tankar kring det här med graviditeten denna ggn. Jag är betydligt räddare denna ggn än tidigare att ngt ska gå fel, hur det ska gå, att den inte lever därinne, hur slutskedet ska bli osv osv... självklart är jag glad oxå, men ibland är det som att rädslorna tar överhanden.
    Jag har mailat min BM, men ej fått ngt svar ännu så vet inte om hon är bortrest eller nåt... känner i alla fall att jag behöver prata med ngn ang detta, eftersom jag samtidigt oroar mig för o få en förlossningsdepp igen annars...

Så det går lite upp och ner just nu, och känner mig lite smått dämpad. Vet inte riktigt hur jag ska förklara det för folk heller, för har så svårt själv att sätta ord på känslorna/tankarna.. Obestämd 

Annars så är det ganska ok fysiskt just nu. Går in i v. 15 nu.
    Tror nog att illamåendet kanske är på väg bort *peppar peppar*.. för har inte alls mått lika illa på sistone, förutom om jag är väldigt hungrig då + lite på mornarna. Magen känns bättre, även om jag får tänka på vad jag äter. Men jag är så väldans TRÖTT fortfarande, och sover jag illa ngn natt så blir det ju dubbelt så jobbigt med tröttheten.. lite småjobbigt. Idag hade jag jättesvårt och vakna, så jag vet inte om det är ngt annat på gång oxå. Peppar peppar som sagt! Tycker alla är sjuka just nu Annars så är jag flåsig när jag går, men försöker ändå hålla i gång.

• smulan32

Hej,

Länge sen jag kikade in här nu. Hade mer eller mindre glömt bort tråden, så jag puffar lite för den och undrar hur det går/gått för er andra??

Svar på tråden Fler Täbybor som plussat och ska få bebis/syskon våren 2012?