• Hoppfull84

bilskräck, vad kan man ge katten för lugnande?

Vi har två katter varav den ena är sjukt rädd för att åka bil, bryter sig ut ur burar och kissar och bajsar.. ja det blir kaos.
    hon gillar egentligen sin bur och det är inga problem att få in henne i den, så fort vi tar fram den hoppar hon in, så det är inte buren hon är rädd för. vi har provat med sån där feliway spray men det hjälpte inte, hon sket ner hela buren iaf så fort vi startade bilen.
    eftersom hon är så himla rädd så undviker vi att åka bil med henne om det inte är absolut nödvändigt och det är det nu. vi ska flytta 30mil bort så hon kommer bli tvungen att åka bil i över 3 timmar. har så sjukt dåligt samvete för jag vill verkligen inte utsätta henne för detta men vi har ju inget val.

är det någon som vet om man kan ge henne något lugnande utöver den där feliway sprayen som ändå inte funkade. har hört att man kan ge postafen, men hur mycket törs man ge?
    det ska finnas nåt som heter zylkene men det är svindyrt så skulle vilja höra om någon provat det och om det fungerar verkligen, man vill ju inte kasta pengarna i sjön.
    kan veterinären skriva ut något starkare?

tacksam för snabba svar

• Svar på tråden bilskräck, vad kan man ge katten för lugnande?
  • Sömnstörd

Vet att veterinären kan skriva ut, hur dyrt det är vett jag inte men om det bara är för ett tillfälle kanske det inte spelar så himla stor roll.

Har du mycket gott om tid kanske det kan vara ide att vänja katten vid bilen men det tar tid, massor av tid.

• IngvarIsbjorn

Det här är kanske ett omständligt förslag - men fungerar det att åka tåg? I så fall kanske någon familjemedlem kan ta katten och ta tåger till er nya stad, bokar man i tid så brukar det inte bli så dyrt.

I övrigt har jag bara hört gott om Zylkene, vet många som använder det när de ska hantera riktigt skygga (f.d. hemlösa) katter.

Huruvida veterinär kan skriva ut vågar jag inte svara 100% på, men jag antar det, ring och fråga Glad

• Hoppfull84

vi flyttar på lördag så nån tid att vänja katten finns inte, vi fick bebis i maj så katterna har liksom inte varit prio 1 under sommaren tyvärr, det är därför det blivit lite dåligt planerat.
    tåget hade kunna varit ett alternativ, men nu ska sambon köra flyttbilen och jag kör vår familljebil med bebis, så vi är tvugna att åka bil båda två )=

ska kanske kolla upp dom där zylkene igen om dom nu verkar fungera.

• amalie79

Ja jag vill också veta! Jag har en liten katt som är likadan, eller hon blir snarare helt apatisk. Hon kissar och bajsar och ligger sedan där inne som en liten trasa, nerkissad och full med bajs. Vilket leder till att när man kommer fram/hem måste hon duscha, inte heller kul...

Tyvärr så måste hon åka bil ibland, då vi bor på landet och inte har kollektivtrafik. Det spelar ingen roll förresten, har åkt tåg med henne en gång så det handlar ju inte om bilen som sådan...

Fler tips? Har testat att låta henne sitta tillsammans med den andra katten men då orkar jag inte bära buren, inte med båda i. Hon blev lite lite lugnare, men bajsade ändå och det känns inte snällt mot honom heller, som gillar att åka bil...

• Höstmåne

För att vetrinärer ska kunna skriva ut måste katten gör en hälsokontroll först, sen så skriver vet. ut vilken medicin som passar er bäst. 

Kommer inte ihåg vad hälsokontrollen kostade, men de är ju ändå olika överallt. Men tror medicinen vi fick utskrivet kostade runt 150:- och då var det 10 st tabletter som räckte i ca 4 timmar st.

• angelicaan

För framtiden: Har katterna (alla som nämner att de har problem, inte bara TS) åkt nånstans o blivit "illa" behandlade? Hundar kan ju bli lite så där att de förknippar bilåkande m dåliga minnen o därför blir åksjuka/vägrar. Bäst är ju att åka lite olika turer (långa o korta) där målet inte är nåt "dåligt". Vår ena katt hatar att åka bil, men har bara åkt t/r till veterinär, medan den andra älskar att åka runt på byn (upp till svärföräldrarna o så) bara han får vara lös (buren gillar han bara när den är öppen).

• Höstmåne
    angelicaan skrev 2011-07-18 15:35:23 följande:
    För framtiden: Har katterna (alla som nämner att de har problem, inte bara TS) åkt nånstans o blivit "illa" behandlade? Hundar kan ju bli lite så där att de förknippar bilåkande m dåliga minnen o därför blir åksjuka/vägrar. Bäst är ju att åka lite olika turer (långa o korta) där målet inte är nåt "dåligt". Vår ena katt hatar att åka bil, men har bara åkt t/r till veterinär, medan den andra älskar att åka runt på byn (upp till svärföräldrarna o så) bara han får vara lös (buren gillar han bara när den är öppen).
    När vi fick våran katt så var han redan över 1 år (omplacering) och hade åkt bil 1 gång. Så han har helt enkelt aldrig fått träna på de, skulle säkert funka att ha han lös men inte en chans att jag har en lös katt i bilen.
  • Mumu

Vi har en katt som blir hemskt åksjuk och är grymt rädd för att åka bil. Han kräks oftast, kissa eller bajsa har han också gjort flera gånger. Sist nu så klarade han sig, men istället dregglade han massor, nästan som att han tuggade fradga.

Vi behöver inte åka med honom ofta alls, men ibland är det nödvändigt att ta honom till stugan två timmar bort och det är lika hemskt varje gång. Vi har testat lugnande tabletter som vi fått utskrivna av veterinär (nej, behövdes inte göras nån hälsokontroll av katten innan), de skulle i princip slå ut honom helt, men fungerade inte alls. Han var lika pigg som vanligt och vrålade som besatt. Sen har vi testat Postafen också, men det funkade inte heller. Jag minns inte hur mycket man skulle ge, men ring en veterinär och fråga om dosering, de vet.

Inget har funkat lugnande eller lindrande för vår kisse, så jag hoppas du får fler tips så att jag kan sno åt mig något!

Vad är Zylkene? 

Bäst just nu: Älskade sommar!
  • Mumu

Glömde, vår katt har aldrig åkt nånstans och blivit illa behandlad, så det är inte därför han är bilrädd. Min personliga teori är att han helt enkelt blir åksjuk.

Bäst just nu: Älskade sommar!
  • angelicaan

Ah. Ovana är ju inte bra :)

Hehe. Nä. Jag kör inte m dem lös (vågar inte) men sambon är inte rädd. O katten är så snäll o lägger sig på hatthyllan. Är ca 500 m upp till sväronen också så. In till stan åker de bur!

Svar på tråden bilskräck, vad kan man ge katten för lugnande?