familjehem (relation till bio)
Hej
Jag och min man är familjehem till en liten pojke som har bott hos oss i ett år nu(SOL). Han har umgänge med sina föräldrar var tredje vecka i tre timmar. Jag har haft en välfungerande relation till hans bioföräldrar men mest pratat med mamman. Nu är det så att föräldrarna är separerade men har umgänget gemensamt. Mamman berättar ibland saker för mig om biopappan som inte är så trevliga och nu ska de börja ha umgänge var för sig med pojken vilket gör mig lite orolig. De har övervakat umgänge men får lov att gå ut själva under en timme med pojken. Häromdagen ringde mamman upp mig och berättade saker om pappan som får mig att bli orolig för att pojken själv ska gå iväg med pappan(nu när de inte längre ska ha gemensamt umgänge). Jag ringde till socialtjänsten och berättade vad mamman sagt till mig, detta har hänt en gång tidigare när mamman berättat saker om pappan som gjort mig orolig.
Jag har bestämt mig för att aldrig mer lyssna på mammans bekymmer med pappan för jag hamnar i en konstig situation, jag känner att jag måste berätta det vidare för socialtjänsten eftersom jag vill skydda pojken, men samtidigt så är det bara hennes ord, jag vet ju inte säkert om det stämmer!! Vidare är jag rädd för att socialtjänsten anser att jag svartmålar pappan. Men jag kan inte med gott samvete nonchalera det hon säger om det stämmer. Som sagt ska inte gå in i dessa samtal med henne igen utan hoppas att hon vågar ringa och berätta för soc själv om pappan, tror dock att hon egentligen är lite rädd för honom.
Vad har ni andra familjehem för relation till bio? Några tips på hur jag ska kunna få samtalen med mamman att bara handla om pojken när hon försöker berätta annat? Och tror ni socialtjänsten ser det som att jag svartmålar pappan för att jag har ringt två gånger och berättat vad mamman sagt?
Tacksam för svar!!