• Moaspappa

Kan jag sätta kakel själv?

Hej. Tänkte kolla om det finns någon erfaren eller byggvan som kan svara på en fråga.

Det är nämligen som så att jag ska flytta till hus om 9 dagar och tänkte göra om lite i vårt nya kök. Ska tapetsera och enkelt byta knappar på luckorna. Vill även byta bänkskiva vilket inte bör bli något större problem. Till problemet och frågan. Det är nämligen som så att dem nya tapeterna och bänkskivan passar inte alls till kaklet. så jag skulle vilja ta bort det befintliga kaklet och sätta nytt kakel själv! Jag har ingen speciell byggerfarenhet har heller aldrig gjort något liknande! Kan man lära sig detta eller är det bara att glömma och vänta tills vi har tid/råd med arbetskraften?

• Svar på tråden Kan jag sätta kakel själv?
  • Pettersson

Varför tror du att de e så himla svårt att sätta kakel ? De e bara att blanda kakelfix, raka ut, trycka dit kakelplattan å foga. Skitenkelt ! Bra e ju om du sätter upp kaklet på något fast underlag såsom gips eller puts å gåjar på någon sorts fuktspärr innan. De e bara att tuta på, folk brukar ju renovera så ofta nu för tiden så de e inte så noga för du kommer säkert att renovera om köket om några år i alla fall. När du har bott där i 8-10 år så har hållt på å renoverat, snickrat, kaklat, målat, lagt golv, fixat me vattenrör, mm så då har du lärt dej DÅ kan du renovera huset på ett proffsigt sätt. Se dom första åren som en läro- tid du kommer säkert att bli världens bästa bygg å renoverings gubbe om några år ska du se. Stort lycka till från en likasinnad.

• fisförnäm

Fuktspärr är inte nödvändig i kök.

Det som kan vara lite struligt är mjukfogen du har mellan bänkskivan och kaklet, men annars är det ingen hjärnkirurgi direkt. Fråga dig fram hos bygghandeln!

• Moaspappa
    Pettersson skrev 2011-07-18 16:57:08 följande:
    Varför tror du att de e så himla svårt att sätta kakel ? De e bara att blanda kakelfix, raka ut, trycka dit kakelplattan å foga. Skitenkelt ! Bra e ju om du sätter upp kaklet på något fast underlag såsom gips eller puts å gåjar på någon sorts fuktspärr innan. De e bara att tuta på, folk brukar ju renovera så ofta nu för tiden så de e inte så noga för du kommer säkert att renovera om köket om några år i alla fall. När du har bott där i 8-10 år så har hållt på å renoverat, snickrat, kaklat, målat, lagt golv, fixat me vattenrör, mm så då har du lärt dej DÅ kan du renovera huset på ett proffsigt sätt. Se dom första åren som en läro- tid du kommer säkert att bli världens bästa bygg å renoverings gubbe om några år ska du se. Stort lycka till från en likasinnad.
    Nej, jag tycker ungefär som du, blanda fixen och trycka på. I mitt huvud verkar det supersimpelt. Men det tyckte jag att det skulle vara när jag påpekade att  jag tänkte sätta stenplattor på bakgården men då fick jag höra från alla håll hur omöjligt det är att göra själv :/. Härligt att höra i alla fall. kör nog på endå!
  • Moaspappa
    fisförnäm skrev 2011-07-18 17:03:00 följande:
    Fuktspärr är inte nödvändig i kök.

Det som kan vara lite struligt är mjukfogen du har mellan bänkskivan och kaklet, men annars är det ingen hjärnkirurgi direkt. Fråga dig fram hos bygghandeln!
    Ska göra så :P
  • DarkLink

Jag har kaklat/klinkrat flera gånger (bra kvinna reder sig själv har jag hört). Senast gjorde jag ovanför en köksbänk och en WC och använde då laservattenpass (bra pojkvän vet vad vilka presenter som verkligen går hem). Det är jättelätt, faktiskt. Man måste vara noggrann, för alla ojämnheter syns.

tänk på att raderna ska vara raka både horisonellt och vertikalt OCH att ingen platta ska sticka ut (alltså om du drar med handen över det färdiga kaklet så ska du inte slå i några utstickande hörn/sidor). 

Och viktigast av allt nästan: det är ungefär 1000 ggr lättare att ta bort kakelfix när det är blött än när det har härdat klart. Tänk på att fixet (det du klistrar fast plattorna med) inte får sticka ut så mycket mellan plattorna, för då kommer det att synas igenom fogarna när du är klar. Oftast har inte fix och fog samma färg så det kan bli fult.

Grattis till huset, det är bara att testa sig fram. Jag var helt rudis i början, men nu ett hus och två renoverade bostadsrätter senare, så fixar jag i stort sett allt själv.          

Svar på tråden Kan jag sätta kakel själv?