• Kalasbraigt

Hjälp mig Umebor! Var i Umeå ska jag bo?

Jag ska till hösten börja studera vid universitetet i Umeå men har NOLL KOLL på områdena kring Umeå, vilka är bra, vilka väljer man i sista hand, vad väljer man?

Man pratar ju om "X antal kilometer från universitetet" men ligger universitetet verkligen så långt bort? Går det bussar?

Har än så länge fått några napp; kan du hjälpa mig med vilka områden som är bra och prisvärda?

- 1 rum och kök på 41 kvm i Grubbe för 4500 kr. Då inför internet, vatten, el, TV. Det är en bostadsrätt som en privatperson hyr ut. bor själv. Dyrt eller inte? Är det centralt? Hur går det med bussar? Inte möblerad!

- Radhuskällare i västra Ersboda. 3000 kr i månaden med varmvatten, el samt internet. Delar kök och badrum. har dusch i källaren. Dyrt eller inte? hur går bussar? Och så vidare... Möblerad!

- 1 rum (vardagsrum) på 25 kvadrat i Haga. Delar kök och badrum med en annan tjej. 1700 kr, + el (cirka 150 kr/månad) internet (100 kr/månad) så totalt cirka 2000 kr/månad. är dock bara ett kontrakt fram till februari. Sedan flyttar vardagsrumsägaren hem till lägenheten igen. Möblerad!

- Rum på 19 kvadrat med toalett och dusch. 2200 kr. I Ålidhem/carlshem etc. Studentlägenheter. Kök delar andra studenter med mig. Bor 19 st på samma våningsplan. Delvis möblerad.

• Svar på tråden Hjälp mig Umebor! Var i Umeå ska jag bo?
  • KJH

haga eller ålidhem. dom flesta studenterna bor på ålidhem

• k girl
    KJH skrev 2011-07-18 17:34:30 följande:
    haga eller ålidhem. dom flesta studenterna bor på ålidhem

Skulle säga detsamma.
  • Tingeling 86

På ersboda har jag bott. det går jättebra med bussar därifrån. men stadsdelen är väl inte så kul direkt..ett av umeås sämre områden.

På Ålidhem bor ju som sagt de flesta studenterna. på gott och ont.

Haga är jättefint och centralt. Det skulle jag ha valt.

Grubbe vet jag inte så mycket om tyvärr.

• Tingeling 86

Tillägger att jag tyckte hyran på ersboda var lite hög. med tanke på att du måste dela kök och badrum. Jag hade en bostadsrätt där, en tvåa med hyra på 4500kr.

• Grande Rock

Om jag åter skulle plugga vid UMU skulle jag helst bo på Berghem som är ett trevligt område precis bredvid Campus.

Vad som passar dig bäst breor lite på vad du är ute efter.

Vill du leva studentlivet fullt ut med party och allt det där rekommenderar jag att bo nära campus, dvs Ålidhem (Berghem och Nydalahöjd kan också fungera) men det är runt Ålidhem det mesta händer.

Vill du hellre bo lite off-Campus och separera plugg och fritid är Haga ett ypperligt alternativ, skulle också rekommendera Carlshem, Tomtebo och Väst på stan, områden som har behagligt cykelavstånd till universitetet (åka buss är bara besvärligt)

Fast visst går det fint att åka buss, så gott som alla linjer i stadstrafiken passerar universitetet, tabussen.nu/biljetter-och-priser/umeaas-stadstrafik---ultra.aspx

Under mina tre år i Umeå bodde jag på Tomtebo och Ålidhem. Jag trivdes fantastiskt bra på Ålidhem, mest för att det var nära till allt och alla. Promenadavstånd till universitetet och IKSU (träningsanläggning) och fem till tio minuters cykelavstånd till centrum. Och framförallt att jag hade turen att hamna i en korridor fylld av fantastiska människor.

Nu är jag ju visserligen inte Umebo längre, men jag kan försöka svara ändå om du har fler funderingar

• trollbottom

Om du vill ha nära till universitetet är det Berghem och Ålidhem som är närmast (typ). Carlshem ligger strax bortanför Ålidhem (5-10 minuters promenad mellan ställena) och är lite lugnare än Ålidhem. Ålidhem bor det mycket studenter. Carlshem bor det också mycket studenter men även många andra, barnfamiljer osv.
    Berghem är också rätt blandat men har sina större komplex med studentlägenheter.

Haga är inte så långt ifrån Universitetet det heller samt nära till centrum. Ett populärt ställe att bo på, vad jag har förstått (själv håller jag mig till utkanterna).

Ersboda är helt okej att bo på och det går bra med bussar därifrån. Har bra affärer runt om dessutom. Vi bodde där för något år sedan och vi stortrivdes där. Ersboda har dåligt rykte men det är enligt mig rätt oförtjänt. Ligger dock en bit från universitetet även om det inte är så svårt att ta sig dit.

Grubbe är fint och lugnt. Det ligger dock längre ifrån universitetet, går okej med bussar. Det är en busslinje som går där. Däremot går det lätt att cykla såklart.

Om jag vore du skulle jag satsa på något där du kunde bo kvar längre så att du inte blir utan boende sen. Det brukar vara svårt att få boende när alla studenter kommer och sen slukas det som blir ledigt.

Sen beror det som sagt på vad du vill ha i närheten. Vad som är viktigt.

Vänd dig inte till ondskan, om du föredrar lycka framför olycka.
  • Tinko

Får instämma delvis  med föregående talare.

De flesta studenter bor på Ålidhem, Carlshem, Berghem men också Tomtebo och Nydalahöjd som också ligger på gång/cykelavstånd från Universitetet. Liljansberget och Mariehem ligger också nära.

Ersboda har jag bott på, och där vill jag aldrig bo igen. Dessutom tycker jag personligen att det är alldeles för långt från universitetet. Grubbe är fint, men också långt bort.

Mina personliga favoriter är Haga, Teg (men det ligger också långt från universitetet), Berghem och Öst på Stan som också ligger ganska nära skolan.

Lycka till med lägenhetssökandet!

• Tinko
    Kalasbraigt skrev 2011-07-18 16:15:39 följande:

Jag ska till hösten börja studera vid universitetet i Umeå men har NOLL KOLL på områdena kring Umeå, vilka är bra, vilka väljer man i sista hand, vad väljer man?

Man pratar ju om "X antal kilometer från universitetet" men ligger universitetet verkligen så långt bort? Går det bussar?

Har än så länge fått några napp; kan du hjälpa mig med vilka områden som är bra och prisvärda?

- 1 rum och kök på 41 kvm i Grubbe för 4500 kr. Då inför internet, vatten, el, TV. Det är en bostadsrätt som en privatperson hyr ut. bor själv. Dyrt eller inte? Är det centralt? Hur går det med bussar? Inte möblerad!

- Radhuskällare i västra Ersboda. 3000 kr i månaden med varmvatten, el samt internet. Delar kök och badrum. har dusch i källaren. Dyrt eller inte? hur går bussar? Och så vidare... Möblerad!

- 1 rum (vardagsrum) på 25 kvadrat i Haga. Delar kök och badrum med en annan tjej. 1700 kr, + el (cirka 150 kr/månad) internet (100 kr/månad) så totalt cirka 2000 kr/månad. är dock bara ett kontrakt fram till februari. Sedan flyttar vardagsrumsägaren hem till lägenheten igen. Möblerad!

- Rum på 19 kvadrat med toalett och dusch. 2200 kr. I Ålidhem/carlshem etc. Studentlägenheter. Kök delar andra studenter med mig. Bor 19 st på samma våningsplan. Delvis möblerad.

Ska försöka reda ut hyreskostnaderna

4500 kr för en etta på Grubbe låter dyrt, men det beror på vart på Grubbe den ligger? Ligger den närmare Hedlunda/Väst på stan så kan jag gå med på det. Ligger den närmare Umedalen så är den alldeles på tok för dyr om du frågar mig.

3000kr för källaren på Ersboda är ett överkomligt pris, men som sagt, inget ställe jag vill rekomendera. Västra Ersboda är dock bättre än Östra.

Rummet på Haga för 1700kr låter billigt för just den stadsdelen.

Studenlägenheterna på Ålidhem kan jag inte uttala mig om, men de låter billiga och ligger väldigt nära UMU.

Av dessa skulle jag välja Haga.
  • Grande Rock
    Tinko skrev 2011-07-31 16:37:48 följande:.
    Studenlägenheterna på Ålidhem kan jag inte uttala mig om, men de låter billiga och ligger väldigt nära UMU.
    2200 låter rimligt, när jag bodde på Fysikgränd för sex år sedan betalade jag ca 1900 för rum på 16 kvadrat med sämsta läget i korridoren (jämte köket) de andra i korren hade lite högre hyra
Svar på tråden Hjälp mig Umebor! Var i Umeå ska jag bo?