Dricka mjölk? (barn runt ett år)
Man har ju alltid fått höra att barn ska dricka mycket mjölk. När ska man börja med det? Johanna är ett år och dricker bara vatten. Är det dags att erbjuda mjölk till maten eller ska man vänta?
Hur gör ni?
Man har ju alltid fått höra att barn ska dricka mycket mjölk. När ska man börja med det? Johanna är ett år och dricker bara vatten. Är det dags att erbjuda mjölk till maten eller ska man vänta?
Hur gör ni?
Det är lite överdrivet det där med mjölkdrickande. Äter man allsidigt får man i sig i allafall det man behöver. Ingen av mina barn dricker mjölk. Kan va ett glas oboy nångång eller till flingor eller gröt.
Min lilla dotter dricker inte heller mjölk ännu och hon är 11 månader. Enligt läkarna klarar de sig ganska bra utan att man skall behöva h¨älla i dem mjölk. Så vill du vänta så gör det..eller ge henne om det är det bästa för henne....
i de böcker som jag har fått på bvc så står det att mjölk som dryck ska man ge barnet när de är ett år så du kan ju Johanna mjölk nu.
Började ge Melker mjölk för ett par veckor sedan, han fyllde 1 år i lördags. Ger bara till lunch, annars är det vatten som gäller. Han var lite skeptisk först men igår sölade han i sig allt i muggen.
Så börja du om du känner för det. Ger ju lite variation...
Axel dricker bara vatten till måltiderna men får ibland ett glas mjölk för att få i sig mer vätska (han tröttnar ibland på vatten). Han äter youghurt, ost och andra mjölkprodukter så kalciumbehovet fylls nog ändå. Dessutom ska man helst inte dricka mjölk till mat eftersom kalcuim hämmar järnupptaget i kroppen.
Tack för era svar! (har varit utan Internet ett tag).
Det där med mjölk till maten är ju intressant - det har man ju fått i alla år i skolan och sånt!
Hmm, ska kolla var min BVC-tant tycker nästa gång jag är där. Hon får vatten nu och är nöjd med det så varför trycka i henne mjölk. Kan ju vänta tills hon själv visar intresse!
Mjölk innehåller ju kalsium som inte vatten gör. Jag låter min 1 års kille dricka vatten bara då jag "hållit koll på" att han druckit tillräckligt med vätska som innehåller kalsium. Livsviktigt för benstommen m.m.
Kram på er!
Till maten ska ingen dricka mjölk. Men man kan ge till mellanmålet. Mjölk är väldigt järnfattigt och dett mättar, så vatten är bra till mat och mjölk till mellis.
Mjölk till frukostgröten kanske är bra då? Eller?
Ja det är bra!
Det finns bra information på nätet:
"Små barn från 1 år och upp till tre år bör dricka standardmjölk, då små barn har ett stort energibehov, men små magar. Därefter mellanmjölk och när man kommer upp mot 10 års ålder lättmjölk. Detta är de rekommendationer som Socialstyrelsen har gett. Dock bör man ta i beaktande hur barnens aptit och kosthåll är för övrigt. Barn som äter lite, är mycket aktiva osv kan fortsätta med standardmjölk."
"Man brukar säga att både barn och vuxna kan dricka ca 5 dl mjölk per dag men att äldre barn och tonåringar gärna kan dricka lite mer. Riktigt små barn kan dricka lite fetare mjölk men sedan bör man välja lätt- eller minimjölk för att fettintaget inte skall bli för högt."
5 dl? Måste väl vara större barn eller? Johanna dricker inte så mycket av något per dag.
Xerxes, den infon verkar mer handla om vilken sorts mjölk man bör dricka. Inte OM och NÄR man ska dricka det. Tack annars!
Mumin
Jag tycker väl i och för sig att inlägget visar att man bör dricka mjölk som barn - men ok, inte NÄR...
Mjölk kan man införa nu vid 1-års ålder, men mjölken ska inte ges till maten, som mellanmål passar det alldeles utmärkt. (Ge det som smakportion först).
Angående rekommendationen att dricka 5 dl mjölk per dag, så ska övriga mjölkprodukter räknas in - även välling. Mer ska barn nämligen inte få i sig av mjölkprodukterna per dag.
Jag har jämt druckit mjölk till maten vet inte när jag fick börja med det. Jag har inte haft något problem med järnet (förutom under grav då) har druckit uppemot 2 liter mjlök per dag. Däremot när jag var liten så fick jag inte dricka ngt förräns jag var mot slutet av måltiden.
Om man lagar egen gröt kan man lugnt ha mjölk på. Använder man "köpegröt" som är järnberikad finns risken att barnet inte kan ta upp detta järn om det intas tillsammans med mjölk. Om barnet å andra sidan även dricker välling som väl också brukar vara järnberikad får det i sig tillräckligt med järn ändå. Lite virrigt inlägg kanske...