• Dianel

Studie-och yrkesvägledare på distans?? Hjälp, snälla!

Hej alla där ute!
    Nu är det så att jag har blivit antagen till studie och yrkesvägledarprogrammet på distans i Stockholm.
    Just nu bor jag i Göteborg, har en 11 månaders bebis som börjar på dagis i september och har preics fått en tjänst på 75% inom vården vilket betyder att jag även jobbar helger varannan vecka. Jag undrar om det är möjligt att både arbeta, ta hand om barnet tillsammans med pappan och studera?
    Vad är det för skillnad på att studera på distans i Stockholm eller Umeå?
    TACK PÅ FÖRHAND!!!!!! 

• Svar på tråden Studie-och yrkesvägledare på distans?? Hjälp, snälla!
  • Dianel

puffffffffffffffffffffffffffff...........

• heejho

Låter som det kan bli mycket, men bara för det behöver det inte betyda att det inte kan funka.
    Det handlar ju om att planera, och prioritera, vad som känns bäst för er som familj och hur ni får ihop det.
    Skulle det inte gå är det ju bara att du hoppas av utbildningen och söker kanske nästa år? Då det kanske inte är lika mkt?!

Lycka till! 

• Tecken

Det låter tufft att studera 100%, arbeta 75% och vara hemma med barn. Har du en back-up-plan? Vad gör du om det blir för mycket? Vilket ryker först?

• Sinne

Jag läser den utbildningen, fast i Umeå. Hade dottern hemma första halvåret och det var tuuungt! Även fast pappan också studerade och var hemma rätt mycket. Jag skulle nog inte orka jobba så pass mycket samtidigt som jag studerar och har barn, men alla är vi olika. Även om din nu börjar på dagis så är det ju en hel del du ska jobba. Testa och se om det funkar! :)

• Livisu

På en utb på heltid förväntas du ju studera heltid. Så det kan vi ju utesluta rent praktiskt. Frågan är om du klarar studietakten på 25 %; det kan ju gå om man är tillräckligt motiverad, men då kommer ju ett antal praktiska frågor;

Hur gör du med jobbet när du har obligatoriska träffar på utbildningen ett antal gånger per terminer? Få utb. är helt distansbaserade. Får du ledigt därifrån en hel vecka i streck? Och har du tid att ha "nät-träffar" med dina klasskamrater? Vilket ska du prioritera; jobba och därmed missa ett seminarie och få extra uppgifter, eller sjukskriva dig från jobbet de gånger dina kamrater inte är flexibla och kan byta dag?

Förstår att du behöver pengarna men du måste tänka på dig själv och din omgivning.

• Jagsajudet

Tänk även på att: "Distansutbildning innebär att studierna till största delen genomförs på hemorten. Under läsåret anordnas 6-8 veckolånga och obligatoriska sammankomster i Stockholm"

Lycka till! 

• LadyK

Hej!
    Jag har läst syv-utbildningen, iofs i Malmö, men jag säger som Öllegård; du behöver troligen kolla upp mer och ta reda på information.
    -Är det möjligt för dig att få ledigt för de obligatoriska träffarna? Hur löser du/ni i så fall det praktiska hemma?
    -Kan du ta reda på mer exakt från någon tidigare Stockholmsstudent hur schemat sett ut, så du kan få en fingervisning?

Vi hade flera studenter i vår grupp som från början jobbade 75%, men det gick bara inte att få ihop. Dels blev arbetgivarna griniga för varje gång vi skulle ner till Malmö,och dessutom har man långa praktikperioder (ca 20 v. under 3 år) när man också behöver vara ledig från jobb. Dels hade vi obligatoriska gruppträffar som inte skulle ske över nätet utan IRL.

Det var ett himla meckande för att få ihop dessa träffar, då dom sällan kunde ta ledigt dagtid utan ville ha alla träffar på kvällstid eller helger. Och då hade vi andra varken tid eller lust eftersom vi tog studielån för att kunna läsa på dagtid och jobbade extra på kvällar och helger. Så hela situationen blev känslig då majoriteten i gruppen fick anpassa sig enbart efter dessa, och det höll inte i längden. 

Det blev så jobbigt att vår rektor fick gå ut med ett förtydligande om att när man läser på högskola på helfart så är det företrädesvis dagtid som gäller i de fall det blir konflikt. Löser man det inom gruppen så menade han att det inte spelade någon roll, men annars så hade de företräde som ville läsa/träffas på dagtid.

På slutet hade vi bara någon som arbetade 50% men som tyckte det var kämpigt att få ihop logistiken. Över lag hade de som jobbade omtentor och icke godkända resultat många fler gånger än de som inte jobbade lika mycket.

Jag kan bara svara för mig själv, men det är ju rätt mycket att både läsa och skriva och frågan är om du hinner med. Hade du tänkt ha dagis heltid kanske, och använda 25% till pluggandet, eller plugga på kvällstid när barnet lagt sig? Samtidigt klarar man ofta mer än man tror, men ditt barn är fortfarande litet och småbarnstiden kommer inte tillbaka.

Du får göra en plus- och minuslista och ta reda på så mycket du bara kan samt ordentligt prata igenom med din sambo och eventuella far- och morföräldrar om ni kan få extra hjälp av dem. Ta sen också ett snack med din arbetsgivare och se hur de ställer sig till tjänstledighet under de peroder som du behöver vara i Sthlm/ha praktik.
    Kolla också upp ekonomin. Då du har barn får du något mer i bidragsdelen på studielånet och det är också möjligt att ni kan få bostadsbidrag.

Val och väljande är svårt och då gäller det att ha så mycket information som möjligt innan du fattar dina beslut.

Till sista vill jag önska dig lycka till!

• Sabina 88

Jag har också kommit in i stockholm distans! ska du gå? :)

• Sabina 88

är det någon som kommit in på studie och yrkesvägledarprogrammet i stockholm på distans?

• LadyK

En arbetskamrats dotter i Jönköping ska läsa i Sthlm. Dock vet jag tyvärr inte om hon hänger här på detta forum.

• Sabina 88

åh vad kul! är det samma program eller det är ett annat hon ska läsa i stockholm? Nej jag brukar inte heller hänga här, men sen när jag googlade så såg jag att några skrivit så det var då jag kom in här :)

• NiniMe

Jag studerar på distans, jag jobbar inom vården som undersköterska 75%, jag har 2 pojkar på 3 och 2 år... Det är tufft, men jag har det hellre nu än sen... Går det? Ja fast man har inte mycket till liv hahhaha

• Anna Paulita

Oj, det låter tufft.

Jag ska precis börja mitt sista år på SYV programmet och år två var rätt jobbigt och år tre blir inte enklare. Första året tror jag det kan gå om man är oerhört diciplinerad och planerar sin tid fantastiskt bra. Men annars är jag väldgt tveksam.

Du måste ju vara på campus 1 vecka per moment och även om du inte har föreläsningar resten av tiden är det ju väldigt mycket att läsa själv. Det är också väldigt mycket inlämningar på det programmet. så det är inte så att man gör en tenta i slutet av varje moment och är klar sedan, utan du har kanske 3-6 inlämningar som ska in sista veckan. Myket att skriva och mycket att läsa.     

• Livisu
    NiniMe skrev 2011-08-18 08:27:19 följande:
    Jag studerar på distans, jag jobbar inom vården som undersköterska 75%, jag har 2 pojkar på 3 och 2 år... Det är tufft, men jag har det hellre nu än sen... Går det? Ja fast man har inte mycket till liv hahhaha
    Men alltså, handen på hjärtat. Kan du ens läsa allt och ta till dig allt? Eller blir det hastigt och lustigt, slänga några fakta på huvudet som du sedan upprepar i klassrummet? Jag kan omöjligt tro att man drar full nytta av sin utbildning när man har så mycket i huvudet.
  • NiniMe
    Livisu skrev 2011-08-18 12:33:31 följande:
    Men alltså, handen på hjärtat. Kan du ens läsa allt och ta till dig allt? Eller blir det hastigt och lustigt, slänga några fakta på huvudet som du sedan upprepar i klassrummet? Jag kan omöjligt tro att man drar full nytta av sin utbildning när man har så mycket i huvudet.
    Jag tar ju till mig det som jag känner att min hjärna är intressant.. Och det jag läser är mycket intressant, men absolut så memorerar inte min hjärna allt som jag läser.. Vissa veckor är det skitjobbigt och jag blev tack o lov godkänd i en kurs jag hade nu i somras, det var då när jag inte kunde ha pojkarna på dagis mina lediga skoldagar... Men jag fixa de... 

Dom kurserna jag läser, läser jag för att det är saker jag vill lära mig, så nog tycker jag en hel del fastnar... Men pluggar man ngt man inte tycker är kul, så är det nog som att banka huvudet i väggen (visst de gör jag ibland

Men visst är det tufft.. 
  • LadyK
    Sabina 88 skrev 2011-08-18 08:25:41 följande:
    åh vad kul! är det samma program eller det är ett annat hon ska läsa i stockholm? Nej jag brukar inte heller hänga här, men sen när jag googlade så såg jag att några skrivit så det var då jag kom in här :)
    Ja, som jag förstått är det samma program. En ung tjej, tror hon är 21-22 år kanske.
  • Sabina 88
    LadyK skrev 2011-08-18 22:03:15 följande:
    Ja, som jag förstått är det samma program. En ung tjej, tror hon är 21-22 år kanske.

Det är ju som jag, eller ja jag är 23 :) kom bara in här av en slump igentligen! Men ska hon plugga på distans? Vet du hur hon ska bo och så där uppe dem veckorna vi är där? Jag vill så gärna ha kontakt med någon som ska upp där! :)

• LadyK
    Sabina 88 skrev 2011-08-18 22:26:50 följande:

Det är ju som jag, eller ja jag är 23 :) kom bara in här av en slump igentligen! Men ska hon plugga på distans? Vet du hur hon ska bo och så där uppe dem veckorna vi är där? Jag vill så gärna ha kontakt med någon som ska upp där! :)

Jag har berättat för henne om detta forum och dig, tror att hon kanske tar kontaktGlad
    Vet faktiskt inte hur hon tänkt ordna boendet i Sthlm.
    När jag läste i Malmö bodde jag alltid på vandrarhem, det var många som pluggade som bodde där. Men det är såklart alltid trevligt med sällskap och att ha någon att bolla intryck och ideér med!
    Hoppas ni hittar varann!
Svar på tråden Studie-och yrkesvägledare på distans?? Hjälp, snälla!